«شهیدنامه ایرنا سمنان» با زندگینامه جاویدنام دریادار محمدابراهیم همتی کلید خورد

سمنان - ایرنا - «شهیدنامه» خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان روز سه‌شنبه همزمان با سالروز شهادت امیر دریادار «محمدابراهیم همتی» از شهیدان والامقام اهل این خطه و روز ملی نیروی دریایی در آیینی با حضور خانواده معظم شهدا، معاونان و مشاوران استاندار و جمعی از مدیران، و اهالی رسانه استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین آغاز تولید و انتشار «شهیدنامه» خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز سمنان، آذر همتی خواهر شهید دریادار محمدابراهیم همتی، احمد ریواده معاون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استاندار، محمد حمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، عبدالله غلامی مدیرکل حوزه استاندار، حجت الاسلام و المسلمین سیدجعفر شاهچراغی مشاور استاندار در امور روحانیت، امین داوودی مشاور استاندار در امور ایثارگران، مسعود هراتی دستیار استاندار در امر مردمی‌سازی، مصطفی مرادی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، و حجت الله یحیایی معاون روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری سمنان حضور داشتند.

حسین شکرویان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، ناخداسوم مجید کردنظیری نماینده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان، محسن امیرعبداللهیان دبیر ستاد اجرایی کنگره سه هزار شهید استان سمنان، ابوالقاسم کواکبیان فعال رسانه‌ای و برادر شهید، سمیه قاسمی فعال رسانه ای و خواهر شهید، علی اکبر بندری جانباز دوران دفاع مقدس و برادر شهید و از بازنشستگان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) سمنان، مرتضی دهرویه فعال رسانه ای و از رزمندگان دوران دفاع مقدس، از دیگر حاضران در این آیین بودند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان با هدف قدرشناسی از رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان و الگوسازی برای این نسل، از هفتم آذر ۱۴۰۲ تا برگزاری کنگره شهدای استان سمنان با انتشار محتوای در قالب «شهیدنامه» تلاش می‌کند دِین خود را به شهدا و نظام جمهوری اسلامی ادا کند.

«شهیدنامه ایرنا سمنان» با زندگینامه جاویدنام دریادار محمدابراهیم همتی کلید خورد

البته ایرنا استان سمنان در سالهای نه چندان دور هم با انتشار مستمر بخشی از وصیت‌نامه شماری از شهدای استان سمنان نسبت به معرفی این سروقامتان همیشه‌جاوید اقدام می‌کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هشت شهید شامل سیدمهدی میرافضلی، سپهدار ساجدی، داریوش گودرزی‌کیا، حسین ضامن، حسین فرهادی کوهپائی، علی نبی‌پور انگجی، مسعود مشایخی و محمود صارمی که روز خبرنگار با شهادت او نامگذاری شد و یک جاویدالاثر (کاظم اخوان) در راه رسالت رسانه‌ای به جامعه تقدیم کرده است.

«شهیدنامه ایرنا سمنان» با زندگینامه جاویدنام دریادار محمدابراهیم همتی کلید خورد

۴۳ سال پیش در چنین روزی یعنی هفتم آذر ۱۳۵۹ شهید امیر دریادار همتی با رشادت و جانفشانی‌های خود به عنوان فرمانده ناوچه قهرمان پیکان در عملیات مرواید، در جریان نبردهای حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس، به مقام شهادت نائل آمد و نگهبان ابدی خلیج همیشه‌فارس و جاودانه تاریخ ایران شد.

شهید امیر دریادار همتی یکی از شهیدان دفاع مقدس و از اهالی سمنان و اسطوره در ادب، هنر، علم و عمل بود. شاید نیروی دریایی دیگر به مانند او نخواهد دید و به پاس رشادت‌های این جوانمرد ایران‌زمین هفتم آذر، سالروز شهادت دریادار همتی از اهالی شهر سمنان به عنوان «روز ملی نیروی دریایی» انتخاب شد و خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در سمنان اولین محتوای خبرنامه شهید را به پاس رشادت‌های این شیرمرد ایرانی در سالروز شهادتش کلید زد.

شهید دریادار همتی؛ از سمنان تا آلمان و فرانسه

شهید امیر دریادار همتی فرزند عباسعلی چهاردهم فروردین سال ۱۳۲۹ در خانواده ای متدین و مذهبی و دوست دار اهل بیت (ع) و در عین حال ساده و بی آلایش در محلات ثلاثه سمنان دیده به جهان گشود و در دامان مادری عفیف رشد یافت.

«شهیدنامه ایرنا سمنان» با زندگینامه جاویدنام دریادار محمدابراهیم همتی کلید خورد


شهید امیر دریادار همتی، به گفته همکلاسی هایش، از بهترین دانش آموزان نابغه و به قول آنان، مغز ریاضی بود، تا زمان گرفتن دیپلم همیشه جزو بهترین شاگردان مدرسه شناخته می‌شد به طوری که او را دانش آموز نابغه و مغز ریاضی می دانستند.

این شهید بزرگوار از ۶ سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و در خرداد سال ۱۳۴۸ در رشته ریاضی از دبیرستان رودکی موفق به اخذ دیپلم شد. در همان سال، در رشته مهندسی دانشگاه تهران قبول شد.

شهید امیر دریادار همتی به دلیل عشق و علاقه وافری که به خدمت در نیروی دریایی و دریا داشت از تحصیل در رشته مهندسی انصراف داد و بعد از قبولی در آزمون ورودی، وارد نیروی دریایی ارتش شد. به خاطر هوش و استعداد سرشارش، زمانی که به منظور طی کردن دوره های ناوبری و فرماندهی کشتی به آلمان اعزام شد، در مدت ۲ ماه آموزش زبان آلمانی را فراگرفت.

به گفته همرزمانش ،دانشکده دریایی آلمان در آن زمان از بهترین دانشگاه ها محسوب می شد و شهید امیر دریادارهمتی در بین دانشجویان ۷۰ کشور جهان رتبه اول را به خود اختصاص داد.

«شهیدنامه ایرنا سمنان» با زندگینامه جاویدنام دریادار محمدابراهیم همتی کلید خورد

بازگشت شهید دریادار همتی به وطن با «ناوچه پیکان»

افتخار استان سمنان و جاودانه‌مرد خلیج نیلگون فارس، پس از اتمام دوره های تخصصی ناوبری و فرماندهی کشتی که در آلمان به سرآمد، به ایران بازگشت و در منطقه دوم دریایی بوشهر مشغول به خدمت شد.

این شهید بزرگوار در سال۱۳۵۷، در اواخر دوران سلطنت پهلوی و زمانی که تنها ۲۷ سال داشت، دوره تکمیلی را در فرانسه به اتمام رساند. وی ناوچه ای را که به سفارش ایران در فرانسه ساخته شده بود، با عنوان «ناوچه پیکان» ناخدایی کرد و به ایران آورد.

شهید دریادار همتی حدود سه سال قبل از شهادتش در سن ۲۷ سالگی ازدواج کرد، همسرش با وجود نداشتن فرزندی از او، پس از شهادتش نیز ازدواج نکرد و اکنون بعد از گذشت سال‌ها، جز رسیدن به ابراهیم در عالم باقی آرزویی ندارد.

مهر به وطن چنان در وجود شهید دریادار همتی در جوشش بود که همیشه می‌گفت بچه پدر می‌خواهد و من همیشه در دریا هستم. وقتی بازنشسته شدم یک گلخانه درست می‌کنم و آن موقع که صاحب فرزند شدم آن ها را در آغوش می‌گیرم؛ تا حتی وقتی بچه‌ام خواب است، نفس کشیدنش را تماشا کنم و لذت ببرم.

دلاوری‌های شهید دریادار همتی در دفاع مقدس

به گفته هم‌رزمانش، شهید امیر دریادار همتی با فرماندهی ناوچه پیکان با وارد شدن در جنگ تمام‌عیار با دشمن، بیش از پنج ناوچه عراقی را به قعر آب های خلیج فارس فرستاد و با به آتش کشیدن اسکله های نفتی البکر و الامیه مانع از صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان شد، اما پس از پایان این عملیات ناوچه پیکان در مسیر بازگشت هدف موشک قرار گرفت.

بر روی دیوار اتاق سازمانی که شهید دریادار همتی در آن زندگی می‌کرد، بر قلب یک کاغذ مقوایی سیاه با قلم سفید نوشته شده بود:

ناوی از موج نمی‌هراسد
ناوی عاشق طوفان است
ناوی از ساحت پرنور افق می‌آید
شفقش در جان است
برکشد چونکه شراع
فارغ از بود و نبود
عرصه‌اش عرصه پهناور دریای کبود
ناخدایی است که با بیم و بلا خوکرده
روی این ساحل اندوه‌زده
در کنار هم‌رزم، پیش روی دژخیم
در تگرگی همه از سُرب مذاب
همچو یک صخره بپاست
دشمن شوم کجاست؟
ناوی از مرگ نمی‌ترسد

«شهیدنامه ایرنا سمنان» با زندگینامه جاویدنام دریادار محمدابراهیم همتی کلید خورد

نقش رزمندگان استان سمنان در دوران دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوران هشت ساله دفاع مقدس برگ افتخاری در دفتر غیرت و مردانگی ایرانیان رقم زد، مردم استان سمنان با اعزام تعداد قابل توجه رزمندگان به این نبرد، جزو سه استان برتر در تقدیم بیشترین تعداد شهید در کشور است؛ مدالی که از هر رنگی بالاتر و آرمانی جاودان را یادآور است.

رزمندگان سلحشور و دلیر ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ عملیات محدود نیمه‌گسترده و گسترده انجام دادند و با مدیریت تحسین‌برانگیز نظامی و پرورش قوای رزمی توانستند با قاطعیت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

نیروهای اعزامی از استان سمنان نیز در ۵۵ عملیات شامل ۲۴ عملیات توسط سپاه و بسیج، ۱۱۰ عملیات توسط لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش و ۲۰ عملیات توسط جهادسازندگی، شرکت و نقش فعال و اثرگذاری را ایفا کردند.

جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۸۹ هزار و ۴۶۰ نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند.

جنگ تحمیلی در دهه ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ اتفاق افتاد و اگر ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان سمنان را در سال ۱۳۶۵ قرار دهیم، می‌توان گفت جمعیت کل کشور در سال ۶۵ حدود ۴۹ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال ۴۱۷ هزار ۳۵ نفر بود.

مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره، معادل ۴۴ صدم درصد یعنی یک نفر در ۲۲۶ نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان ۶۹ صدم درصد یعنی یک نفر در هر ۱۴۵ نفر جمعیت استان بود.


سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از ۹۷ درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.

مقایسه آماری شهیدان بسیجی استان سمنان با کشور نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و ۹۳۰ هزار بسیجی رزمنده در کشور، ۹۵۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و معادل چهار و ۹ دهم درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی یکهزار و ۵۷۴ نفر است که معادل پنج و چهار دهم درصد رزمندگان استان محسوب می‌شود.

هم‎گام با بسیجیان، حضور پاسداران به عنوان فرماندهان و همرزمان آنان در جبهه‌های جنگ بسیار چشمگیر بود. به طوری که طبق آمارهای موجود تعداد ۳۱۶ نفر از پاسداران استان سمنان یعنی به ازای هر پنج نفر یک نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و طبق آمار رسمی اعلام شده، تعداد سه هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای داوطلب تحت امر جهاد در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند که با توجه به تناسب آمار کشور، معادل یک و نیم درصد آمار کل شهدای کشور می‌شود.

نگاهی به آمار رزمندگان و شهدای استان سمنان

شمار شهدای جهاد در استان سمنان به حدود ۱۱۳ نفر می‌رسد که معادل چهار درصد از آمار کل شهدای استان را تشکیل می‌دهد و بر پایه گزارش‌ها، آمار شهدای جهاد استان با ۱۱۳ نفر معادل سه و ۶ دهم درصد از کل شهدای جهاد کشور را شامل می‌شود که بیش از سه برابر میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است.

از سه هزار شهید استان سمنان، ۲۲۰ نفر ورزشکار و ۹۶ شهید در عرصه بهداشت و درمان به فیض شهادت رسیدند و ۷۰۰ نفر از رزمندگان جبهه‌های جنگ حق علیه باطل که از این حوزه عازم نبرد شده بودند نیز به جایگاه والای جانبازی نائل آمدند.

از مجموع ۹۶ شهید بهداشت و درمان دفاع مقدس استان سمنان، یک شهید پزشک بود، ۶ شهید نیز بهداشت و پزشکیار، ۵۶ شهید امدادگر، ۹ شهید حامل مجروحان، ۹ شهید راننده آمبولانس و ۱۸ شهید نیز بهداشتیار و عضو کادر بهداشت و درمان رزمندگان دفاع مقدس بودند که به شهادت رسیدند.

شمار کل جانبازان استان سمنان هفت هزار و ۲۰۰ نفر است که از این تعداد یکهزار و ۸۰۷ نفر از جانبازان استان را جانبازان شیمیایی تشکیل می‌دهند. ۲۰۷ نفر دارای بیش از ۲۵ درصد جانبازی هستند.

طبق گزارش‌ها، در کشور به ازای هر ۱۲۴ نفر یک نفر جانباز و در استان سمنان به ازای هر ۵۸ نفر یک نفر در دوران دفاع مقدس جانباز شدند و استان سمنان بیش از ۲ و یک دهم برابر میانگین کشوری جانباز دارد و همچنین یکهزار و ۷۴۷ نفر از این جانبازان بیش از ۲۵ درصد جانبازی دارند.

«شهیدنامه ایرنا سمنان» با زندگینامه جاویدنام دریادار محمدابراهیم همتی کلید خورد

برنامه‌ریزی برای دومین کنگره شهدای استان سمنان در بهار ۱۴۰۳

سمنان به عنوان یکی از استان‌های سرآمد دوران دفاع مقدس و جزو سه استان دارای بیشترین تعداد شهدا به نسبت جمعیت برای پاسداری از کیان نظام جمهوری اسلامی، به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین و مقابله با جنگ ترکیبی و تهاجم فرهنگی دشمنان وارد میدان شده است و برگزاری هشت اجلاسیه در هشت شهرستان استان سمنان برنامه‌ریزی شد تا در نهایت هشت اجلاسیه به دومین کنگره سه هزار شهید در بهار سال ۱۴۰۳ مزین شود.

برگزاری اجلاسیه شهدا در هر شهرستان استان سمنان در واقع اقدامی برای معرفی شهدای هر شهرستان به نسل امروز آن شهرستان است که در نهایت تمامی مردم استان سمنان و دیگر استان‌ها در نقاط مختلف کشور در «کنگره سه‌هزار شهید استان سمنان» با تمامی شهدا و خط مشی و سیره این بزرگواران همیشه‌جاودان بیش از پیش آشنا شوند تا راه بر توطئه دشمنان سد شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha