۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۹
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85300897
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جلوگیری از گسترش منابع آلاینده یکی از اولویت‌های جدی در خوزستان باشد

اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت حفظ هوای پاک و  برنامه‌ریزی های انجام شده برای جلوگیری از آلودگی هوا و اجرای طرح زراعت چوب گفت: خوزستان در زمینه جلوگیری از منابع آلاینده برنامه های کاربردی با اولویتی را دنبال می کند که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا علی‌اکبر حسینی‌محراب روز پنجشنبه در نخستین کنگره ملی شهدا و ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، فرمانده انتظامی کل کشور و رییس بنیاد شهید کشور در اهواز، فلرهای نفتی، آتشسوزی‌ تالاب هورالعظیم در داخل و خارج از ایران، آتش سوزی عمدی در مراتع، آتش سوزی مزارع به ویژه نیشکر، سوخت آلوده، بنزین غیر استاندارد، سوخت برخی کارخانجات را از جمله عوامل آلودگی هوا در استان برشمرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد شناسایی شده است توضیح داد: با هماهنگی میان اداره کل منابع طبیعی و سازمان آب و برق، آب مورد نیاز این اراضی تامین شده تا طرح مقابله بار ریزگردها در مدت چهار سال در کنار طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرا شود.

استاندار خوزستان در ادامه به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح زراعت چوب اشاره کرد و گفت: در زمین‌های کنار مزارع و نقاطی که پساب‌های صنعتی وجود دارد طرح زراعت چوب با کاشت درختانی همچون اکالیپتوس و درختان بومی مشابه رشد می‌کنند و می‌توان علاوه بر استفاده از چوب این درختان در صنایع زنجیره‌ای مربوطه و اشتغال‌زایی، به لطافت هوا کمک کرد و بر اراضی با منشا گرد و غبار اثرگذاری کرد.

وی با اشاره به اقدامات در حال انجام برای تغییر فضای خوزستان گفت: امیدواریم دولت و مردم کمک کنند تا این طرح‌ها با قدرت دنبال شوند چر اکه به نتیجه رسیدن آن‌ها برکات و ثمرات زیادی برای استان خواهد داشت.

محراب با بیان اینکه شهدای محیط زیست، مظلوم و غریب هستند خاطرنشان کرد: آن‌ها در مقابل افرادی که به محیط زیست تعدی می‌کنند و قانون‌شکن هستند، ایستادگی کرده‌ که امیدواریم خانواده حفاظت محیط زیست قدر این افراد را بدانند.

در پایان این آیین از خانواده شهدا و ایثارگران محیط زیست و محیط بان تقدیر به عمل آمد.

نخستین کنگره شهدا و ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای نخستین بار در خوزستان با حضور رییس سازمان‌محیط زیست کشور، رییس بنیاد شهید و ایثارگران کشور، استاندار خوزستان و دیگر مسئولان استانی برگزار شد.

حفظ و تقویت روحیه ایثار و شهادت در مجموعه و گذشت از جان برای حفظ ایران عزیز از اهداف از برگزاری این کنگره است.

یکی از مشکلات استان خوزستان با برخورداری از مناطق حفاظت شده متعدد کمبود تعداد محیط‌بانان با مناطق تحت مدیریت است. بر اساس استانداردهای دنیا به ازای هر یک هزار هکتار یک محیط‌بان نیاز است اما اکنون در کل کشور به ازای هر ۶ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت یک محیط‌بان وجود دارد

کمبود و به روز نبودن تجهیزات و امکانات نیز از دیگر مشکلات محیط بانان برای حفاظت از محیط زیست است.

بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی در جمهوری اسلامی‌، حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha