"پوتین‌های خاکی" میهمان شعرای اردبیل شد

اردبیل - ایرنا - جلسه نقد آثار ادبی شعرا و ادبای اردبیل به‌مناسبت هفته دفاع مقدس و با نگاه به تاریخ شفاهی دوره طلایی هشت سال پایداری ملت ایران در مقابل تجاوز عراق، با خوانش و بررسی کتاب "پوتین‌های خاکی" و گفت و گو با نویسنده آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در نشست نقد ادبی جمعی از شاعران و نویسندگان اردبیل که پنجشنبه در موزه شهدای مرکز این استان برگزار شد، مدرس جلسات آموزش شعر و مدیر موزه شهدای اردبیل گفت: کتاب پوتین‌های خاکی، روایت‌گر خاطرات جانباز سرافراز دفاع مقدس "نیت تیزچنگ" است که به صورت تاریخ شفاهی توسط جواد موثق و میرصالح حسینی جمع‌آوری شده و به رشته تحریر در آمده است.

سیدسعید اطهر نیاری افزود: پوتین‌های خاکی، نتیجه ۲۰ ساعت مصاحبه با راوی است و نویسنده در این اثر به شرح وقایعی از تولد خود تا پایان دفاع مقدس پرداخته و به وضعیت و شرایط زندگی مردم اردبیل نیز نظر انداخته است و این کتاب در ۲۱۵ صفحه توسط انتشارات خط هشت و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال ۱۴۰۱ منتشر و وارد بازر کتاب شده است.

وی ادامه داد: جلسه نقد کتاب با همت بنیاد شهید و امور ایثارگران و با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل برگزار شد و شعرای شرکت‌کننده در این نشست ادبی و آموزشی، برداشت‌ها و نقطه نظرات خود را درباره این اثر ارائه و مسیر نشر آثار فاخر دیگر در این حوزه را روشن کردند.

"پوتین‌های خاکی" میهمان شعرای اردبیل شد

در بخشی از پوتین‌های خاکی می‌خوانیم:

"من مثل عملیات‌های گذشــته به عنوان آر.پی.جی زن جــزو نیروهای پیاده لشــکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان و گردان یاسر بودم. در این عملیات گردان ما در قالب ســه دســته نیرو از عباس‌آباد وارد عمل شد و دسته‌ای که من در آن حضور داشــتم به عنوان نیروی احتیاط انتخاب شد تا در صورت شهادت یا مجروح شــدن رزمندگان دیگر، دسـته‌ ما جایگزین آنها شود. من علاوه بر اینکه یک آر.پی.جی‌ زن بودم از طرف ارتش به عنوان نماینده بنیاد شــهید در خط مقدم مسئولیت شناسایی شهدا به کمک تعدادی از رزمندگان را بر عهده داشتم. وظیفه من این بود که اسـامی شـهدا را بر اساس این که آنها ارتشی، ســپاهی یا بسیجی هستند طبقه‌بندی کنم و سپس پیکر مبارکشان را به عقبه لشکر منتقل کنم. علی رضائیان فرمانده قرارگاه سیدالشهدا (ع) که در این عملیات فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) بودند، به مقام رفیع شهادت نائل شدند. نیروهای زیادی هم از شهر اردبیل که در قالب نیروهای لشکر ۳۱ عاشورا بودند در این عملیات به شهادت رسیدند و حتی شـاپور برزگر هم در این عملیات به مقام رفیع شهادت نائل شدند."

به گفته مدیر موزه شهدای اردبیل، این موزه در خانه تاریخی رضازاده که یک اثر میراث فرهنگی است مستقر شده و مساحت موزه ۹۰۱ متر مربع است و در این مکان که به آثار و اقلام یادگار مانده از شهدای استان اردبیل مزین است و مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، نمایشگاه‌ها و محافل ادبی متنوعی برگزار می‌شود که به طور عمده به حوزه دفاع مقدس و ایثار و شهادت ارتباط دارد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده و بیش از سه هزار و ۴۰۰ شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha