۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۳
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85300023
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احراز صلاحیت ۹۰ داوطلب مجلس در قزوین رد شد

۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۳
کد خبر: 85300023
احراز صلاحیت ۹۰ داوطلب مجلس در قزوین رد شد

قزوین - ایرنا - رییس ستاد انتخابات قزوین گفت: احراز ۹۰ داوطلب نمایندگی به دلیل بند سه ماده ۹ (داشتن پنج سال سابقه اجرایی، آموزشی و قضایی) در این استان رد شد.

به گزارش ایرنا، عباس کاظمی روز چهارشنبه در نشست سراسری جبهه علمی و فرهنگی بسیج اساتید کشور که در تالار بوستان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: در این دوره از انتخابات نیز شاهد تغییر در قانون انتخابات هستیم و ظرفیت‌های جدیدی به این قانون اضافه شده و در صلاحیت‌های نمایندگان مجلس هم چند نکته مورد توجه قرار گرفته شده است.

وی ادامه داد: نکته اول، ضرورت داشتن پنج سال سابقه اجرایی، آموزشی و قضایی است، در واقع افرادی که در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرند علاوه بر صلاحیت‌های دیگری که باید داشته باشند ضروری است که پنج سال در یکی از بخش‌های اجرایی، آموزشی یا قضایی سابقه داشته باشند، پیش از این هر فردی می‌توانست به عنوان داوطلب ثبت‌ نام کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین تاکید کرد: در گذشته و در شهرهای کوچک افرادی به عنوان داوطلب مطرح می شدند که سابقه ای نداشتند و با رای همان شهر به عنوان نماینده مجلس انتخاب و در عالی‌ترین شئون قانونگذاری قرار می‌گرفتند، این امر برای جامعه نخبگان نگرانی ایجاد می‌کرد.

به گفته وی، با توجه به جدید بودن این قانون شبهاتی وجود داشت و برخی از داوطلبان به دلایل مختلف از جمله عدم آگاهی نسبت به قانون، نتوانستند اسناد مثبت خود را بارگزاری کنند، بنابر این توسط هیات اجرایی احراز صلاحیت نشدند.

کاظمی با اشاره به ثبت نام ۳۴۹ داوطلب نمایندگی مجلس در استان قزوین، خاطرنشان کرد: یکی از موارد قانون جدید، مصوبه شفافیت مالی سال ۹۸ است که در این دوره مورد توجه قرار گرفت و همه داوطلبان نمایندگی مجلس باید حساب بانکی غیر تجاری خود را معرفی و منابع درآمدی شان را نیز اعلام می‌کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین افزود: یکی دیگر از موارد قانون جدید، توجه به عدالت تبلیغاتی است که در این راستا هیات بررسی تبلیغات براساس قانون تشکیل شد و مسوولیت آن نیز برعهده رییس ستاد انتخابات قرار گرفت.

کاظمی یادآور شد: براساس این قانون، همه دستگاه‌های دولتی، مجموعه‌های ذیل ماده ۵ قانون خدمات کشوری و شهرداری ها موظفند تمام ظرفیت‌های عرفی تبلیغاتی خود را با هزینه های متعارف به هیات بررسی عدالت تبلیغاتی معرفی کنند، ما نیز این ظرفیت‌ها را به صورت عادلانه در بازه زمانی هشت روز مانده به انتخابات در اختیار نامزدهای نهایی قرار می‌دهیم.

نقش مهم اساتید بسیجی در تبیین گفتمان مقاومت

رییس ستاد انتخابات استان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: امروز وارد ۴۵ سالگی بسیج می‌شویم، بسیج شجره طیبه‌ای است که ۴۴ سال را پشت سرگذاشته و میوه‌ و برکات آن قابل مشاهده است، نمونه آن میدان غزه و تمام حرکت‌های آزادیخوانه‌ای که از شرق تا غرب عالم را تحت تاثیر قرار داده است، امروز می‌بینیم که برکات بسیج در تمام حوزه‌های زندگی ملت بزرگ ایران، جبهه محرومان و آزادگان عالم خودنمایی می‌کند.

وی با بیان اینکه درخت مقاومت در غزه تنومند شده است، اظهار کرد: بعد از عملیات طوفان الاقصی ۲ جبهه در فضای رسانه ای داخل و خارج از کشور شکل گرفت، یک جبهه در جهت تمجید، تحسین و جبهه دیگری که به ظاهر در فضای رسانه‌ای قوی‌تر بود به تقبیح این حرکت پرداختند و تحلیل‌های مختلفی ارایه دادند.

معاون سیاسی استانداری قزوین تاکید کرد: برخی از رسانه‌های بین المللی مزد دریافت می‌کنند که حقایق را وارونه جلوه دهند و این امر طبیعی است، اما این فضای رسانه در بخش‌هایی توانسته بر جامعه نخبگانی ما تاثیر بگذارد و هنوز افرادی طوفان الاقصی را ورود بدون محاسبه یا به تعبیر غربی‌ها، جنگ زنبور و گرگ می‌دانند.

وی ادامه داد: این فضا نیازمند یک مجاهدت و جهاد تبیینی مستمر است که بسیج اساتید می‌تواند پرچمدار این جهاد باشد، این جریان رسانه‌ای تلاش کرد رقابت را به گونه‌ای تعریف کند که غزه و ظرفیت حماس به اندازه ای نیست که بدون حمایت ایران و حزب الله بتواند در برابر هیمنه ارتش رژیم جعلی بایستد.

کاظمی اظهار کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب در روزهای نخست این عملیات اما مبتنی بر این موضوع بود که این حرکت، حرکت فلسطینی است، امروز حماس از لحاظ درک درست سیاسی و توان نظامی در حدی است که بتواند مقابله با ارتش رژیم صهیونیست را مدیریت کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha