پسماندهای پلاستیکی، ایران را با مشکلات زیست محیطی روبرو کرده است

یزد- ایرنا- مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پلاستیک یکی از بحث های روز دنیاست و مشکلاتی که در حوزه پسماندهای پلاستیکی است بسیاری از کشورها از جمله ایران را با این مشکل زیست محیطی روبرو کرده است.

به گزارش ایرنا" مهدی خادم ثامنی" روز چهارشنبه در دومین همایش ملی" پلاستیک و محیط زیست" در یزد افزود: طبق اعلام دبیرخانه کنوانسیون بازل در چند دهه اخیر هشت هزار و ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید شده که چهار هزار و ۹۰۰ میلیون تن آن در طبیعت رها شده است که این سلامت انسان و طبیعت را به خطر می اندازد.

وی اظهار داشت: با توجه به خطرات زیست محیطی پلاستیک ها، آیین نامه کاهش تولید کیسه های پلاستیکی در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده که شامل ۱۰ ماده می باشد و در دفتر مدیریت پسماند کشور و دستگاههای اجرایی،با جدیت پیگیر اجرای مواد آن هستیم.

وی ادامه داد: در این آیین نامه،استانداردهایی در خصوص مدیریت مصرف کیسه های پلاستیک در نظر گرفته شده و دو راه حل عملیاتی شامل اقتصاد چرخشی (استفاده از پسماندها به عنوان ماده اولیه،صرفه جویی نفتی و کنترل آلاینده) و تولید و استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر (پلاستیک هایی که در صورت رها شدن در طبیعت، تخریب شده، به عناصر موجود در طبیعت تجزیه می‌گردند و به مواد غیرمضر تبدیل می شوند) ارائه شده است.

تبعات دفع غیربهداشتی میکرو پلاستیک ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم بر ضرورت دفع بهداشتی پسماندها و میکروپلاستیک ها تاکید کرد.

دکتر سید مهدی هاشمی با اشاره به پیشرفت روزافزون تکنولوژی گفت: استفاده از فناوری های نوین و افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیک، معضلی برای محیط زیست شده که هزینه مبارزه با این معضل بسیار هنگفت است.

وی افزود: میکروپلاستیک ها یکی از محصولاتی هستند که به عنوان پسماند فناوری های نوین از پلاستیک ها تولید می شوند و مبارزه با آن ها سخت است،به همین دلیل مدیریت تولید و دفع پسماندهای نوین از جمله میکروپلاستیک ها اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: اکنون یکی از راه های مدیریت های زباله، دفع و سوزاندن زباله است که این موضوع یکی از عوامل آسیب رسان به محیط زیست می باشد.

در این همایش ۲ روزه مقالات علمی در محورهای راهکارهای کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی،ارزیابی خطر ناشی از پلاستیکها و میکروپلاستیکها برای انسان و محیط زیست،سنجش ترکیبات خطرناک ناشی از پسماندهای پلاستیک در جریان پسماند تولیدی و محصولات بازیافتی، بازیافت پسماندهای پلاستیکی و توسعه روشهای سنجش آلودگی های ناشی از پلاستیک در محیط زیست ارائه شد.

در همایش باد شده متخصصان و صاحبنظران برجسته دانشگاهی و مسئولان اجرایی پسماند کشور حضور داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha