۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۹
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85299775
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آیا عملیات نیروی دریایی یمن باعث تغییرات راهبردی در دریای سرخ می‌شود؟

تهران- ایرنا- عملیات نیروی دریایی یمن و توقیف کشتی صهیونیستی در حمایت از ملت فلسطین و همزمان با جنایت های صهیونیست ها در غزه، سوالاتی جدی را درباره تاثیرات راهبردی آن در دریای سرخ و کانال سوئز ایجاد کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ناظران و کارشناسان سیاسی و استراتژیک در گفت وگو با پایگاه «عربی۲۱» اعلام کردند که عملیات نیروی دریایی یمن در زمان مناسب و به منظور کاهش فشارها بر مقاومت فلسطین در غزه انجام شد و نقش مهمی در درگیر کردن رژیم صهیونیستی در جبهه های مختلف و مجبور کردن آن به مذاکره با حماس و توقف جنگ داشته است.

به گفته این کارشناسان، تاثیر تهدید کشتی های آمریکایی نیز برای فشار بر واشنگتن به منظور کاهش پشتیبانی از رژیم صهیونیستی کمتر از تاثیر توقیف کشتی صهیونیستی نیست.

خبرگزاری بلومبرگ نیز به پیامدها و تاثیر توقیف کشتی صهیونیستی برافزایش بهای نفت و افزایش بیمه حمل و نقل دریایی در این منطقه حیاتی برای بازرگانی جهانی اشاره کرد.

«عبدالله الاشعل» معاون پیشین وزیر خارجه مصر هم در این باره گفت: حداکثر واکنش آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی به عملیات توقیف کشتی صهیونیستی، خودداری از گسترش میدان نبرد و درگیری است، زیرا آن ها نمی خواهند ایران را به جنگی بکشانند که به پیروزی تهران و شکست رژیم اسرائیل منجر شود.

وی اضافه کرد: عملیات یمنی ها نشان داد که می توان اسرائیل را منزوی و دستانش را قطع کرد.

الاشعل افزود: قطعا تل آویو از این عملیات شوکه شده و ابعاد آن را نمی داند و حتی متوجه نیست که چگونه در آینده، امنیت کشتی های خود را تامین کند، بویژه اینکه یمن به همه در این باره هشدار داده است.

«احمد مولانا» کارشناس مصری نیز گفت: این عملیات، بزرگترین حادثه در خارج از فلسطین از زمان آغاز جنگ است و می تواند کشتیرانی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ که رگ حیاتی بندر «ایلات» به شمار می رود، تهدید کند.

وی افزود: منطقه باب المندب، شریان راهبردی حمل و نقل نفت و گاز مایع از خلیج فارس به اروپا و مسیر تجارت هند و چین با اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی است و به همین خاطر افزایش تنش در آن، بر اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد.

مولانا اضافه کرد: فکر نمی کنم غرب هم اکنون به عملیات بر ضد یمن اقدام کند، زیرا این کار به آغاز یک جنگ منطقه ای منجر خواهد شد.

یک کارشناس بین المللی در صنایع دریایی نیز گفت: تنگه باب المندب به خاطر موقعیت جغرافیایی آن از مهمترین آبراهه های بین المللی است و اهمیت آن فقط مربوط به خاورمیانه نیست، به خاطر اینکه مسیر عبور سالانه بیش از ۱۲ درصد از تجارت جهانی و برای شرق و غرق دارای اهمیت است.

«ابراهیم فهمی» افزود: زلزله ۷ اکتبر شکاف های بزرگی را در طرح خاورمیانه جدید که واشنگتن آن را در طول ۲۰ سال گذشته طراحی کرده بود، برجای گذاشت و ضربه ای کاری به افسانه نفوذ رژیم صهیونیستی و ارتش آن وارد و افسانه های ساخته و پرداخته دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی را باطل کرد.

وی اظهار داشت: بازگشت برگه های فشار قدیمی یک امر طبیعی است و یکی از برگه های برنده، تنگه باب المندب به عنوان ابزار منزوی و قطع کردن دستان رژیم صهیونیستی است.

فهمی بیان کرد: در سال ۱۹۷۳ از همین ابزار با موفقیت کامل استفاده شد، با این تفاوت که پس از نیم قرن، این ابزار همزمان با درگیری فلسطینی ها با رژیم اسرائیل همراه شد و این مقاومت شجاعانه، آبروی این رژیم را برباد داد.

این کارشناس صنایع دریایی اضافه کرد: برغم اقدامات احتیاطی و اطلاعاتی و امنیتی که رژیم صهیونیستی از طریق خاموش کردن دستگاه های ناوبری برای پنهان کردن هویت کشتی ها هنگام عبور از تنگه انجام داد، نیروی دریایی یمن با استفاده از قایق و بالگرد این کشتی را توقیف کرد و این عملیات موفق، مدیران اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را زیر تیغ تحقیق و بازجویی خواهد برد.

فهمی افزود: ترجیح برخی از شرکت ها برای خودداری از عبور از تنگه باب المندب و کانال سوئز، همزمان با تهدید به بستن باب المندب به منظور کشیدن افسار رژیم اسرائیل و جلوگیری از اقدامات گستاخانه، به معنای خروج کامل کانال سوئز از مدار است.

نیروهای دریایی یمن یکشنبه گذشته موفق شدند یک کشتی صهیونیستی را در دریای سرخ توقیف و ۵۲ سرنشین این کشتی را بازداشت کنند.

به گزارش ایرنا، نیروهای مسلح یمن روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که براساس مسئولیت دینی، ملی و اخلاقی و با توجه به تجاوز اسرائیلی- آمریکایی به نوار غزه و قتل عام روزانه، در پاسخ به درخواست ملت یمن و ملت های آزاده و برای یاری ساکنان مظلوم غزه هر کشتی اسرائیلی، کشتی های حامل پرچم رژیم صهیونیستی و کشتی های در اجاره و در اختیار شرکت های این رژیم را هدف قرار خواهند داد.

نیروهای مسلح یمن از همه کشورها خواست که شهروندان شاغل در این کشتی ها را فراخوانده و از حمل بار توسط این کشتی ها و یا همکاری با آن ها خودداری و اعلام کنند که از این کشتی ها فاصله بگیرند.

پیشتر یک منبع نظامی یمنی گفته بود که ارتش این کشور قادر به هدف قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی در هر نقطه‌ای است.

این منبع نظامی یمنی در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد: نیروهای ما توان هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی را در دریای سرخ و هر جای دیگری که دشمن فکر نمی‌کند، دارد.

وی گفت: نیروهای مسلح ما به دنبال هدف قرار دادن تمام کشتی‌های اسرائیلی هستند، خواه این کشتی‌ها به سمت فلسطین حرکت کنند یا مکان دیگر.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha