راه یافتن «قطع فوری» به هند تا حمایت از پروژه‌های بین‌المللی مستند

تهران- ایرنا- راه یافتن فیلم «قطع فوری» به جشنواره چنای هند، «پسر خورشید» به هند و فرانسه، نمایش «آه سرد» در موزه هنرهای معاصر تهران و راه‌اندازی صندوق حمایت از پروژه‌های بین‌المللی مستند از خبرهای سینمایی امروز هستند.

به گزارش ایرنا، فیلم سینمایی «قطع فوری» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مریم بحرالعلومی که براساس طرحی از وی توسط گروه فیلمسازی بحرفیلم و در روزگار همه‌گیری بیماری کرونا تولید شده است، برای حضور در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی چنای هند Channai International Film Festival انتخاب شد و در این جشنواره با آثاری از سراسر جهان رقابت می‌کند.

جشنواره چنای هند از مهمترین رویدادهای هنری هندوستان است که طبق روال هر سال ۱۴ تا ۲۱ دسامبر (۲۳ تا ۳۰ آذر) در شهر چنای هند برگزار می‌شود.

بحرالعلومی فیلمنامه «قطع فوری» را مشترکا با لیلا نیکزاد به نگارش درآورده و قصه‌ای عاشقانه در شبی را روایت می‌کند که زمین لرزه‌ای پنج ریشتری، تهران را می‌لرزاند.

پخش بین‌المللی این فیلم که در بیست‌ و یکمین جشنواره داکا و ششمین جشنواره فیلمسازان زن ترکیه نیز حضور داشته است، شرکت ۷Art Films برعهده دارد.

سامان صفاری، افسانه کمالی، غزال نظر، علی کیان‌ارثی، محمدرسول صفری، یاسمن ترابی، سادیا جلالی‌پور، علی یعقوبی، خشایار بحرالعلومی، احمدرضا معراجی، علی اردلان، رامینا حسینی، گلبرگ محمدی، آرمان درویش و روشنک عجمیان، با هنرمندی شقایق فراهانی، سوگل طهماسبی و سیاوش چراغی‌پور، با معرفی الهه منصوریان، سیداحمد حسینی، ساسان کریمی و آخرین نقش‌ آفرینی جاودانه علی انصاریان بازیگران «قطع فوری» هستند.

عوامل سازنده این فیلم نیز عبارتند از: مجری طرح: علیرضا کیان‌ارثی، مدیر فیلمبرداری: آرش خلاقدوست، مدیر صدابرداری: ارسلان کیان‌ارثی و اردلان کیان‌ارثی، آهنگساز: یوگنی گرینکو، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی‌ نژاد، تدوین: محمدحسین کشاورز و مریم بحرالعلومی، طراح صحنه: علی اسماعیلی، طراح گریم: مهدیه اعرابی، طراح لباس: مریم بحرالعلومی، اصلاح رنگ: آرش کاظم زاده و سامان مجد وفایی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: کتایون درخشان، منشی صحنه: آزاده جهانبخش، عکس: علی یعقوبی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، مدیر تدارکات: بهمن صدیق.

۲حضور جشنواره‌ای برای «پسر خورشید»

فیلم کوتاه داستانی «پسر خورشید» نخستین تجربه کارگردانی راد پورجبار که به تهیه کنندگی مهناز افتاده‌نیا و نویسندگی امیرمحمد عبدی، تولید شده است، در ادامه حضور جشنواره‌ای خود به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی WeCare هندوستان و دومین دوره جشنواره بین‌المللی یوآلیتی فرانسه راه پیدا کرد.

این فیلم کوتاه داستان پسر نابینایی را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد تتو بزند و در ادامه با دلیل تصمیم او برای این کار و جهانی که پدر برای او ساخته آشنا می‌شویم.

این فیلم ۲۵ نوامبر، مصادف با چهارم آذرماه در شهر شانتئی فرانسه و ۱۰ تا ۱۲ ژانویه، مصاوف با ۲۰ تا ۲۲ دی‌ ماه در نیودهلی هندوستان به نمایش درمی‌آید.

راه یافتن «قطع فوری» به هند تا حمایت از پروژه‌های بین‌المللی مستند

پیش از این، فیلم کوتاه داستانی «پسر خورشید» در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بیست‌ و دومین جشن حافظ، سیزدهمین جشن آکادمی فیلم کوتاه ایسفا و یازدهمین جشنواره Inclus اسپانیا حضور داشته است.

فرید سجادی حسینی، پوریا سلطانزاده و راد پورجبار، سه بازیگری هستند که در فیلم کوتاه داستانی «پسر خورشید» نقش آفرینی کردند.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از؛ مشاور کارگردان: کاوه سجادی حسینی، دستیار کارگردان و مجری طرح: هنگامه صفایی پور، منشی صحنه: رعنا بهرخ، مدیر فیلمبرداری: حسن اصلانی، مدیر صدابرداری: محمد صالحی، گریم : مهرنوش سلیمی، تدوین: احسان واثقی، صداگذاری و اصلاح رنگ: حامد وقاری، طراح صحنه: پریا رندیز، عکاس صحنه: باربد مرندیز، تدارکات: عباس نام آور، مشاور رسانه‌ای: محمد کفیلی و پخش بین‌الملل: مهدی مهائی و فرست اسکرین.

نمایش «آه سرد» در موزه هنرهای معاصر تهران

فیلم سینمایی «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق و تهیه‌کنندگی رضا محقق به مدت ۸۷ دقیقه محصول سال ۱۴۰۱، یکشنبه- پنجم آذرماه- ساعت ۱۶:۳۰ در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید. بعد از نمایش فیلم، جلسه نقد و بررسی با حضور کارگردان و عوامل فیلم برپا می‌شود.

در این فیلم ایمان صدیق و علی باقری بازیگران اصلی و محمد اشکانفر، سالار دریامج، امیر شمس، امیر آرام، کوروش اشراقی، حسام رضاییان، اهورا بهرامی و برسام بهرامی دیگر بازیگران فیلم هستند.

در خلاصه داستان «آه سرد» آمده است: «بها و بهرام در جاده‌ای همراه و هم‌سفر شده‌اند بی‌آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. بها در فکر انتقام است تا به رنج‌هایش پایان دهد...».

راه یافتن «قطع فوری» به هند تا حمایت از پروژه‌های بین‌المللی مستند

موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله واقع شده است. ورود برای عموم آزاد است.

راه‌اندازی صندوق حمایت از پروژه‌های بین‌المللی مرکز گسترش

صندوق حمایت از پروژه‌های بین‌المللی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با هدف تولید فیلم با مخاطب جهانی، توسعه سینمای مستند و حضور در بازارهای بین‌المللی راه‌اندازی می‌شود.

ورود به بازارهای بین‌المللی، توجه به گسترش مخاطبان سینمای مستند، حمایت از تجربه‌های تازه و فیلمسازی به روش‌های خلاقانه از برنامه های مرکز گسترش است. صندوق حمایت از پروژه‌های بین‌المللی مرکز با توجه به این چشم‌انداز و با تمرکز روی موضوع‌های مشترک جهانی راه اندازی شده است.

مرکز گسترش امسال در نخستین دوره اعطای این حمایت مالی، علاوه بر موضوع‌های متنوع و عمومی، به طور ویژه از پروژه‌های در مرحله راف کات (تدوین اولیه) یا پست پروداکشن (پس از تولید) با موضوع «غزه» و «فلسطین»، حمایت می‌کند.این صندوق هر سال، علاوه بر اعطای حمایت مالی به موضوع‌های جهانی و مشترک انسانی یک موضوع ویژه هم خواهد داشت، پروژه‌های متقاضی حمایت مالی در رویداد پیچینگ جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» بررسی و نتیجه پس از آن اعلام می‌شود.

پیچینگ جشنواره «سینماحقیقت» که یک بخش از جشنواره هر دوره بود، از این به بعد به صورت مستقل برگزار می‌شود. فیلمسازان بین‌المللی می‌توانند با ارائه طرح و فیلم برای دریافت این حمایت مالی، اقدام کنند.

مستندسازان تا اسفندماه امسال می‌توانند پروژه‌هایشان را به نشانی fund@defc.ir.com ارسال کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha