۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰
کد خبر: 85299627
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان با حمایت روسیه برای عضویت در بریکس اقدام می‌کند

تهران- ایرنا- پاکستان درخواستی برای پیوستن به گروه بریکس (BRICS) در سال ۲۰۲۴ را با احتساب پشتیبانی و کمک روسیه در روند عضویت، ثبت کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، محمد خلید جمالی سفیر جدید پاکستان در روسیه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد پاکستان درخواست پیوستن به گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ را با توجه به حمایت و کمک روسیه در روند عضویت ثبت کرده است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد عضویت در گروه بریکس نیز از سوی پاکستان ثبت شده است یا خیر، خاطرنشان کرد پاکستان این پیشنهاد را قبلا ارسال کرده است.

این دیپلمات پاکستانی تایید کرد: اسلام آباد برای پیوستن به گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ با توجه به ریاست دوره ای روسیه در این مقطع زمانی، برنامه دارد.

جمالی همچنین گفت: پاکستان می خواهد بخشی از این سازمان مهم باشد و ما در حال تماس با کشورهای عضو بریکس برای افزایش حمایت از عضویت پاکستان به شکلی کلی و بوِیژه پشتیبانی روسیه به شکل خاص هستیم.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه اوایل ماه اکتبر (مهر/ آبان) گفت قرار است بریکس با فهرست نامزدهای عضویت در آستانه اجلاس کازان در سال ۲۰۲۴ موافقت کند. براساس اطلاعات رسمی طی ریاست دوره ای بریکس از سوی روسیه، توجه ویژه ای به افزایش «حلقه دوستان بریکس» از جمله کشورهای آمریکای لاتین صورت خواهد گرفت.

پیش تر کنفرانس بین المللی با عنوان «گسترش بریکس» به میزبانی اندیشکده مطالعات سیاسی دانشگاه ملی علوم و فناوری پاکستان (NUST) برگزار شد. دانشگاه «نَست» جز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان و دارای رتبه اول برترین دانشگاه پاکستان است.

تعامل با بریکس و همسویی‌های جدید در منطقه و نظام بین الملل درحالی در کانون توجه پاکستان قرار گرفته است که پس از اجلاس سران این گروه در مردادماه امسال در ژوهانسبورگ، سیاستمداران و نخبگان روابط خارجی پاکستان نیز بر اهمیت جایگاه بریکس برای مقابله با یکجانبه‌گرایی به ویژه سلطه قدرت‌های بزرگ جهان بر نظام مالی تاکید کرده و از دولتمردان پاکستان مطالبه کردند که از تعامل با بریکس و عضویت در آن غافل نشوند.

اندیشکده مطالعات سیاسی دانشگاه علوم و فناوری پاکستان با هدف تبیین اهمیت گسترش بریکس و بررسی منافع منطقه‌ای و بین‌المللی آن برای کشورهای منطقه از جمله پاکستان کنفرانس بین المللی را با حضور نخبگان سیاست خارجی آن کشور به ویژه سفیران ۳ کشور اصلی بریکس شامل روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی و همچنین سفیر کشور اتیوپی برگزار کرد.

برخی از مقامات سابق پاکستان در حوزه دفاعی و امنیتی، سفرای سابق این کشور در چین، روسیه و آمریکا نیز در این کنفرانس بر بهره‌برداری از حضور کشورهای دوست در بریکس و برداشتن‌ گام های هماهنگ جهت مشارکت در کسب منافع متقابل تاکید کردند.

بریکس نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. هرچند اعضای گروه همگی به غیر از روسیه در ردهٔ کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عمدتا به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha