دستاورد مهم دور دوم سفر رییس‌جمهور؛ تعیین تکلیف پتروشیمی بروجن

شهرکرد- ایرنا- در دور دوم سفر رییس جمهور و تعدادی از اعضای دولت سیزدهم به چهارمحال و بختیاری در ۲۵ آبان‌ماه امسال، پس از ۱۷ سال ساخت و فعال شدن صنایع پتروشیمی بروجن تعیین‌تکلیف و قرارداد سرمایه‌گذاری آن امضاء شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اواخر سال ۱۳۸۵ در دولت نهم بود که استاندار وقت چهارمحال و بختیاری از برنامه‌ریزی دولت برای ساخت ۲ واحد مجتمع پتروشیمی با ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شامل ۴۰۰ میلیون دلار برای پتروشیمی لردگان و ۴۰۰ منیلیون دلار به‌منظور ساخت پتروشیمی بروجن از توابع این استان خبر داد که قرار بود بخشی از این سرمایه‌گذاری از محل فروش اوراق مشارکت به مردم تامین شود.

با اجرای این طرح‌ها قرار بود در مجتمع پتروشیمی لردگان سالانه یک میلیون تن کود اوره آمونیاک و در مجتمع پتروشیمی بروجن ۳۰۰ هزار تن پُلی‌اتیلن تولید شود.

همچنین مقرر بود تا خوراک مجتمع پتروشیمی بروجن از طریق خطوط انتقال اتیلین که از عسلویه به سمت غرب کشور گسترش می‌یابد، تامین شود.

در ابتدای اسفندماه ۱۳۸۵ خبر عملیات ساخت مجتمع پتروشیمی بروجن با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پتروشیمی اعلام شد اما تاکنون با گذشت ۱۷ سال از آن وعده‌ها هنوز خبری از اجرای این طرح بزرگ نیست و مردم چهارمحال و بختیاری به‌ویژه شهرستان بروجن چشم انتظار اجرای این طرح اشتغال‌زا هستند.

دستاورد مهم دور دوم سفر رییس‌جمهور؛ تعیین تکلیف پتروشیمی بروجن

حدود سه سال قبل هم ساخت پارک پتروشیمیایی با ۱۰ هزار و ۳۱۵ اشتغال با حضور با استاندار چهارمحال و بختیاری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان امضاء و قرار شد فراخوان‌های مرتبط با اجرای این طرح برگزار تا سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای سرمایه‌گذاری در این بخش وارد میدان شوند.

همچنین قرار شد بخشی از خوراک پارک پتروشیمیایی بروجن از پتروشیمی لردگان و قسمتی از پتروشیمی اصفهان تأمین شود.

براساس اعلام مسوولان چهارمحال و بختیاری گزارش مطالعاتی احداث پارک پتروشیمیایی بروجن با ۶ زون و ۴۸ واحد ارائه شده بود که این زون‌ها به‌ترتیب شامل محصولات بر پایه پلی‌پروپیلن، محصولات بر ضایه پلی‌اتیلن، تولید تایر، صنایع پلاستیک، سایر محصولات پلیمری و سیستم‌های خودرو بوده است.

هر یک از این زون‌ها تعدادی واحد را در مجموع با سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریال و بازگشت سرمایه ۳۳ ماهه در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار با اشتغال بالا، بدون آلودگی و مصرف آب کم در برمی‌گیرد و پتروشیمی هُلدینگ خلیج‌فارس تا ۱۰ سال متعهد به تامین خوراک این طرح نو شده است.

بعد از آن اعلام شد که البته طرح احداث پارک پتروشیمیایی بروجن جایگزین پروژه قبلی پتروشیمی این شهرستان نیست و سالانه به ۳۵ هزار تن پلی‌پروپیلن، ۸۵ هزار تن پلی‌اتیلن، ۴۰ هزار تن استایرن بوتادین رابر، ۱۵۰ هزار تن اوره و ۱۰ هزار تن اتیلن پروپیلن دی‌ان مونومر به‌عنوان خوراک نیاز دارد.

در نهایت در دولت سیزدهم و توجه به مناطق کمترتوسعه‌یافته، غیربرخوردار و محروم ، توزیع عادلانه اعتبارات و منابع در مناطق مختلف کشور در دستور کار قرار گرفت و زمزمه‌های تعیین‌تکلیف طرح مهم پتروشیمی بروجن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم و مسوولان چهارمحال و بختیاری به‌ویژه شهرتسان بروجن آغاز شد.

به‌همین منظور پس از رایزنی‌های فراوان در سطح ملی این طرح جزو توافق‌های مربوط به سفر دوم رییس‌جمهور و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری قرار گرفت و در سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و تعدادی از اعضای هیات دولت سیزدهم به استان در روز پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه امسال قرارداد سرمایه‌گذاری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ایران بین غلامعلی حیدری استاندار و عبدالعالی علی‌عسگری مدیرعامل هُلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس امضاء شد.

هُلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در پتروشیمی بروجن سرمایه‌گذاری می‌کند

دستاورد مهم دور دوم سفر رییس‌جمهور؛ تعیین تکلیف پتروشیمی بروجن

فرماندار فرماندار بروجن گفت: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ایران ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در پتروشیمی این شهرستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

فتاح کرمی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در حاشیه نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری که با حضور رئیس‌جمهور در شامگاه پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه امسال تفاهم‌نامه این سرمایه‌گذاری بین غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری و عبدالعلی علی‌عسگری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ایران امضاء شده است.

وی افزود: با این میزان سرمایه‌گذاری برای تولید ملامین پیشرفته زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۵۰ نفر فراهم می‌شود.

کرمی در خصوص مشکلات پروژه قبلی پتروشیمی بروجن و انجام نشدن انتقال ۲۸۰ کیلومتر خط پُلی‌اتیلن سنگین از بابامیدان گچساران تصریح کرد: مردم این شهرستان در زمینه اجرای طرح قبلی دغدغه مشکلات زیست‌محیطی و آب‌بَر بودن این پروژه را داشتند.

وی یادآور شد: این پروژه جایگزین مصوبه قبلی هیات دولت می‌شود و در پیشرفت و توسعه شهرستان بروجن تاثیر مستقیم دارد.

کرمی اظهار داشت:‌ با ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از این طرح وضعیت اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی در چهارمحال و بختیاری و شهرستان بروجن متحول می‌شود.

به گزارش ایرنا، همزمان با دور دوم سفر رییس‌جمهور و تعدادی از هیات دولت به چهارمحال و بختیاری ۱۹ تفاهم‌نامه به ارزش ۶۳۰ هزار میلیارد ریال با هُلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کشور نهایی و امضاء شد.

سرمایه‌گذاری در پتروشیمی بروجن به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد ریال با اشتغال‌زایی ۱۵۰ نفر، احیا و بسته‌بندی آب معدنی و کشت و فرآوری گیاهان دارویی به ارزش ۸۰۰ میلیارد ریال با اشتغال‌زایی ۹۰ نفر، طرح سه هزار رأسی گاو شیری مولد در زمین‌های دشت زرین کوهرنگ به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۵۰ نفر و توسعه و تکمیل طرح‌های مکمل شیر خشک، واحد احداث دامداری سه هزار رأسی با اشتغال‌زایی ۱۴۰ نفر و ارزش سرمایه‌گذاری ۲۱ هزار میلیارد ریال از مهم‌ترین این طرح‌ها به‌شمار می‌رود.

دور دوم سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت روز پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه به استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha