واکنش طالبان به ارزیابی سازمان ملل: اجازه مداخله نخواهیم داد

تهران- ایرنا - طالبان در واکنش به ارزیابی اخیر سازمان ملل از آنها ، اعلام کرد که حکومت آنها موظف به درنظرگرفتن ارزش‌های مذهبی است و اجازه مداخله در امور داخلی را نخواهد داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از استریت تایمز، شورای امنیت سازمان ملل از آنتونی گوترش دبیرکل این سازمان خواست تا ارزیابی مستقلی درباره افغانستان ارائه دهد که در ماه نوامبر ( آبان/ آذر ) ارسال شد. در این ارزیابی مسیری برای اشتراک سیاسی با هدف ادغام مجدد افغانستان و سرو سامان دادن به آن پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت ( مرداد/ شهریور ) ۲۰۲۱ با خروج نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال از این کشور پیشنهاد شده است.

حکومت طالبان مشتاق به رسمیت شناخته شدن و بدست آوردن کرسی در سازمان ملل متحد است و همین امر میتواند به عنوان اهرم فشار کلیدی برای تحت فشار قرار دادن طالبان و احترام به حقوق بشر بویژه زنان در افغانستان باشد.

در ارزیابی ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل آمده است «حقوق اساسی زنان و دختران از جمله حق تحصیل و کار، حضور در جامعه و مشاغل سیاسی نه تنها از الزامات پایه ای دولت است بلکه برای ساختن ظرفیت توسعه دراز مدت، رشد اقتصادی، صلح و امنیت ضروری است. »

در ادامه این ارزیابی که توسط فریدون سینیرلی اوغلو دیپلمات کهنه کار ترک نوشته شده آمده است « هرگونه ادغام مجدد رسمی افغانستان به سیستم ها و موسسات جهانی نیاز به مشارکت و رهبری زنان افغانستان دارد. »

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بسیاری از دختران و زنان از حق تحصیل محروم شدند. به علاوه زنان با محدودیت هایی در کار نیز مواجه شدند. باوجود این طالبان همواره معتقد است در راستای قوانین اسلامی به حقوق زنان احترام می گذارد.

بدین ترتیب در پاسخ به این ارزیابی طالبان اعلام کرده این دولت موظف به درنظر گرفتن ارزش های مذهبی و منافع ملی است و به هیچ فردی اجازه دخالت در امور داخلی این کشور را نخواهد داد.

در ادامه این پاسخ نوشته شده از زمان پایان جنگ، زنان افغان قادر به تضمین اساسی ترین حقوق خود بودند و حدود ۲۳.۴ درصد کارمندان دولت را زنان تشکیل می دهند و تعداد قابل توجهی از زنان افغان به عنوان رهبران در کسب و کارها، بازرگانی و بخش های تولیدی مشارکت می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha