دیپلمات روس: سیاست آمریکا در قفقاز جنوبی در چارچوب منازعه با روسیه و ایران تعریف می‌شود

تهران – ایرنا –سفیر روسیه در ارمنستان به رادیو "اسپوتنیک ارمنی" گفت که ذهنیت استعماری غرب از میان نرفته و سیاست آمریکا در منطقه قفقاز جنوبی در چارچوب منازعه با ایران و روسیه تعریف می‌شود.

به گزارش ایرنا، «سرگئی کوپیرکین» گفت: موضع اتحادیه اروپا در اوکراین در دوره یورومیدن (اعتراضات علیه دولت نزدیک به روسیه) واضح بود. اوکراین انتخابی مشخص در برابر خود داشت: یا با ما هستید یا بر ما.

وی افزود که غرب این سیاست را در قبال جمهوری های شوروی سابق و به خصوص کشورهایی که روابط نزدیک با روسیه دارند، به کار می گیرد.

این دیپلمات روس تصریح کرد که این رویکرد نشاندهنده هدف واقعی غرب است. این هدف یافتن راهی برای توسعه همکاری ها سودمند دو جانبه نیست، بلکه بهره برداری از وضعیت پیش آمده پس از فروپاشی شوروی برای برقراری برتری خود در جهان است.

این دیپلمات روس با تاکید بر آنکه ذهنیت استعماری از میان نرفته و تنها تغییر کرده، گفت: سیاست آمریکا در منطقه قفقاز جنوبی در چارچوب منازعه علیه روسیه و ایران تعریف می شود. آنچه که در اوکراین رخ می دهد، یک درس عبرت بسیار بی رحمانه است و به ما می گوید که رهبران جهان باید آماده محافظت از منافع ملی کشورهایشان باشند.

به گفته سفیر روس، درس وقایع اوکراین آن است که اگر مهندسی اجتماعی آزموده شده به وسیله غرب، با واقعیات، فرهنگ و هویت مردم یک کشور در تضاد باشد، آنگاه واکنش شدیدی رخ خواهد داد.

کوپیرکین گفت: تلاش های غرب برای آنکه خود را در جایگاه خدا بنشاند، در نهایت به تراژدی که مردم روسیه و اوکراین با آن دست به گریبانند، ختم شد. این باید درس عبرتی بسیار جدی و هشداری برای تمامی ما باشد. رخدادهای جهانی نشان می دهند که این رویکرد دیگر مفید نبوده و در حال تبدیل شدن به تهدیدی علیه موجودیت بشریت است. اکنون به صورت جدی در مورد تهدید جنگ جهانی سوم صحبت شده و حتی برخی معتقدند که آغاز شده است. این روسیه نیست که دست به اقدام تحریک آمیز می زند، بلکه سیاست غرب به این وضعیت منجر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha