چهار هزار و ۷۷۹ متقاضی خراسان جنوبی در نوبت وام ازدواج هستند

بیرجند - ایرنا - دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین آمار ارایه شده از سوی بانک‌های استان چهار هزار و ۷۷۹ نفر در نوبت دریافت وام ازدواج هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی زرنگ روز سه‌شنبه در نشست شورای اندیشه‌ورزی خانواده و جوانی جمعیت که با موضوع گزارش بانک‌های استان در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری، ودیعه مسکن و ازدواج برگزار شد، افزود: از ابتدای امسال تا ۱۸ آبان ماه ۶ هزار و ۱۰۶ فقره وام ازدواج در بانک‌های استان پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: رقم تسهیلات پرداختی در حوزه ازدواج از سوی بانک‌های استان ۱۲ هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال بوده است و در این زمینه بانک ملی با ۱۶.۹ درصد پرداختی‌ها رتبه اول را دارد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی به‌روز نشدن پرداختی‌ها را از عوامل اثرگذار در رتبه استان عنوان کرد و گفت: برخی بانک‌ها تسهیلات ازدواج را پرداخت کرده‌اند اما در سامانه مربوط به جوانی جمعیت ثبت نشده لذا در عملکرد استان دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس ۹۹۶ فقره وام ازدواج در شعب مختلف بانک‌های استان پرداخت شده اما در سامانه مربوطه ثبت نشده است.

زرنگ یکی دیگر از عوامل اثرگذار را مراجعه نکردن متقاضیان برای تکمیل مدارک عنوان کرد و گفت: بانک‌ها تکالیف دیگری هم دارند لذا رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تسهیلات ازدواج دیرتر انجام می‌شود.

وی افزود: در حوزه فرزندآوری نیز از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر متقاضی تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کردند و پنج هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد درخواست‌ها هنوز پرداخت نشده گفت: اصلاح ضریب جمعیتی در برخی شهرستان‌ها موجب جهش آمار ثبت نام متقاضیان شده است.

چهار هزار و ۷۷۹ متقاضی خراسان جنوبی در نوبت وام ازدواج هستند

وی عنوان کرد: همچنین صندوق امداد ولایت، کارآفرینی امید، نور و بانک سرمایه هیچ پرداختی در این زمینه نداشته‌اند.

زرنگ گفت: در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری بانک ملی با هزار و ۳۴۴ فقره رتبه اول و بانک‌های سپه، کشاورزی، قرض الحسنه مهر ایران، ملت، صادرات و تجارت به ترتیب در رتبه‌های بعدی هستند.

وی بیان کرد: در حوزه ودیعه مسکن نیز ۶ بانک عامل در استان داریم که تاکنون ۱۳۴ فقره تسهیلات برای طرح جوانی جمعیت پرداخت شده و رقم آن ۱۲۳ میلیارد ریال بوده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه ودیعه مسکن سامانه قابل رصد نداریم گفت: تسهیلات فرزندآوری و ازدواج ربطی به میزان اعتبارات بانک‌ها ندارد بلکه براساس سهمیه ابلاغی باید پرداخت انجام شود.

وی گفت: سال گذشته میانگین پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان خراسان جنوبی هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال بود که امسال به ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

زرنگ ادامه داد: با این وجود نیاز است در شبکه بانکی براساس برخورداری، طبقه بندی و سهمیه استان‌های کم برخوردار در یک سبد جداگانه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه احتمال کاهش صف انتظار با ابلاغ اعتبارات جدید وجود دارد گفت: جذب منابع با سود بالا و پرداخت تسهیلات با نرخ پایین رغبت را از مدیران بانک‌ها گرفته است که این مساله هم نیاز به چاره‌اندیشی دارد.

ناترازی تعداد متقاضیان با بودجه استان، خرید و فروش وام ازدواج، ثبت نام برخی متقاضیان از دیگر استان‌ها، اضافه شدن چهار شهرستان و تاثیر آن بر صف انتظار و کمبود نیروی انسانی در بانک‌ها از مهمترین مسائل و مشکلات مطرح شده در این نشست از سوی مدیران بانک‌ها بود.

همچنین مقرر شد دیدار استاندار خراسان جنوبی با رئیس کل بانک مرکزی پیگیری شود تا بتوان مشکلات استان را به طور اساسی مطرح کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha