سرمایه موقوفات به سمت رونق دانش بنیان‌ها سوق داده می‌شود

تهران- ایرنا- رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برای بهره‌وری بهتر از موقوفات باید سرمایه‌های موجود را به سمت رونق دانش بنیان‌ها سوق دهیم تا بتوانیم بخشی از معضلات کشور را رفع کنیم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی روز سه شنبه در نشست «نقش وقف در پیشرفت‌های علمی کشور» اظهار داشت: در این خصوص وقف می تواند کلید دانشی شدن جامعه باشد.

وی ادامه داد: یکی از معضلات، اثر تروما بر روی افراد است که متأسفانه تأمین هزینه درمان این آسیب‌ها برای بسیاری از مبتلاها امکان پذیر نیست.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در این میان عده ای از پزشکان در این زمینه وقف دانش سلامت کوثر را شکل داده بودند که ما در سازمان اوقاف در جهت ارتقای این مرکز برآمدیم و در این زمینه زمینی خریداری شد و بنایی احداث شد که در حال حاضر مجهز به دستگاه‌های پیشرفته پزشکی است.

خاموشی اظهار کرد: یکی از محصولات که در این کارخانه دانش بنیان تولید می شود، ‌پیچ جذبی برای درمان بدشکلی جمجمه کودکان است. در واقع این اقدامات در جهت تبدیل به احسن موقوفات صورت پذیرفته است.

وی گفت: بنای ما در سازمان اوقاف بر این است که در موضوعات مختلف مورد نیاز کشور وارد شویم و هدف اصلی رونق تولید و گزاره تبدیل به احسن است تا بتوانیم بخشی از معضلات کشور را رفع کنیم.

خاموشی با اشاره به موقوفه جایزه البرز که از جوایز ارزنده علمی به شمار می آید و توسط مرحوم حسینعلی البرز وقف شده است، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۷ تا ۲۳ درصد هزینه های درمان از طریق وقف پوشش داده می شود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همچنین بیمارستانی به تشخیص و درمان در حوزه mRNA اختصاص یافته که نوعی درمان ژنتیکی است و آینده از آن این علم یعنی پزشکی فرد محور خواهد بود البته بحث درمان به سمت دانش بنیان پیش رفته است.

البرز قدیمی ترین وقف علمی است

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز نیز در این نشست با بیان اینکه این بنیاد قدیمی ترین وقف علمی کشور است، گفت: موقوفه بنیاد فرهنگی البرز در سال ۱۳۴۲ با هدف کمک به اشاعه علم و فرهنگ عموم مردم در سطح کشور تأسیس شد و در طول ۶ دهه بیش از ۶ هزار نفر از نخبگان علمی شناسایی و تشویق شدند.

حیدر ارشدی اظهار داشت: نیت واقف در اساسنامه کاملا جامع بیان شده و ماموریت آن حمایت از پژوهندگان علم ایرانی در داخل و خارج از کشور است.

وی با بیان اینکه مرحوم حسینعلی البرز یکی از ۵۰ کنشگر اقتصادی ۱۵۰ سال اخیر و اولین هیئت امنای دانشگاه شریف بوده است، ادامه داد: مرحوم البرز تمامی اموالش را با هدف توسعه علم و دانش کشور وقف کرد.

وی تاکید کرد: بنیاد فرهنگی البرز هویت مستقل دارد و هیچ هزینه ای به شرکت کنندگان در جایزه تحمیل نمی کند. سالانه دو همایش برگزار می کند. سال گذشته نیز آیین جایزه البرز برگزار شد که از دانشمندان، مخترعان و حوزویان تجلیل شد و بخش دانش آموزی نیمه دوم هر سال برگزار می شود.

وی افزود: رقبات این موقوفه چندین ساختمان تجاری و اداری است. درآمد رقبات صرف تعمیر و نگهداری موقوفات، تامین جایزه البرز و ارتقای موقوفات می شود. بنیاد البرز در سال ۱۳۴۲، به سه هزار دانشجو وام داده و در دهه اخیر به ۱۶۷۰ نفر جایزه داده ایم که جزء بزرگان کشور شده اند.

تشکیل شورای رسانه ای و فضای مجازی در سازمان اوقاف
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در ادامه این نشست با اشاره به موضوع جلسه با عنوان «نقش وقف در پیشرفت علمی کشور» گفت: در این زمینه وقف هایی مانند دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، حوزه های علمیه و مدارس وقفی را در کنار وقف هایی در حوزه پژوهش و چاپ و نشر و ... در کشور داریم. به عنوان مثال بالغ بر ۶ هزار مدرسه وقفی در کشور وجود دارد.

حجت الاسلام غلامرضا عادل افزود: تشکیل شورای رسانه ای و فضای مجازی در سازمان اوقاف با رویکرد بحث تقویت حوزه رسانه بوده است که برنامه جامعی در این زمینه در حال تدوین است.

نشست اندیشه‌ورزی با موضوع «نقش وقف در پیشرفت‌های علمی کشور»، با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، ‌محمدرضا مخبردزفولی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، سردار حسین اشتری مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور انتظامی و امنیتی، میرباقری معاون سابق سیمای رئیس سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت و حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز و سهیل بیگدلی معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف در محل این سازمان برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha