۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۰۸
کد خبر: 85298626
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اندونزیایی هم، زبان رسمی کنفرانس عمومی یونسکو شناخته شد

تهران - ایرنا - در جریان نشست عمومی چهل و دومین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس، زبان اندونزیایی هم به عنوان یکی از زبان های رسمی کنفرانس عمومی این نهاد تعیین شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری آنتارا، اندونزیایی دهمین زبانی است که علاوه بر زبان های انگلیسی، عربی، چینی ماندارین، فرانسوی، اسپانیایی، روسی، هندی، ایتالیایی و پرتغالی، به عنوان زبان رسمی کنفرانس عمومی یونسکو شناخته شده است.

محمد عمار، سفیر اندونزی در فرانسه، آندورا و موناکو در بیانیه‌ای نوشت: زبان اندونزیایی از دوران پیش از استقلال، به ویژه از طریق پیمان جوانان در سال ۱۹۲۸، نیروی متحد کننده یک ملت‌ بوده است، بنابراین می تواند قومیت های مختلف را در اندونزی به هم متصل کند.

عمار خاطرنشان کرد: بیش از ۲۷۵ میلیون نفر به زبان اندونزیایی صحبت می کنند.دروس این زبان وارد برنامه درسی ۵۲ کشور شده است و در حال حاضر حداقل ۱۵۰ هزار سخنران خارجی به طور فعال از آن استفاده می کنند.

وی افزود: رهبری فعال اندونزی در سطح جهانی در کنفرانس آسیا و آفریقا در باندونگ در سال ۱۹۵۵ آغاز شد، که بذر تشکیل کنفرانس کشورهای عدم متعهد شده بود، اندونزی ادامه تعهد خود برای ادامه پرچمداری و مشارکت مثبت در جهان را اعلام می کند.

عمار اضافه کرد: این مشارکت با همکاری با سایر کشورها در رسیدگی به چالش‌های جهانی از طریق ریاست اندونزی بر گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۲ و ریاست اتحادیه کشورهای جنوب شرقی (آسه‌آن) در سال ۲۰۲۳ مشخص شده است. از سوی دیگر همکاری با یونسکو، و بخشی از تعهد اندونزی به توسعه فرهنگی در سطح جهانی است.

سفیر اندونزی در فرانسه تاکید کرد: به رسمیت شناختن زبان اندونزیایی به عنوان زبان رسمی کنفرانس عمومی یونسکو تأثیر مثبتی بر صلح، هماهنگی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار نه تنها در سطح ملی بلکه در سراسر جهان خواهد داشت.

تلاش دولت اندونزی برای پیشنهاد زبان اندونزیایی به عنوان زبان رسمی کنفرانس، از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و اکنون به نتیجه رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha