۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۱۶
کد خبر: 85298567
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقال خون استان اردبیل مردم را به اهدای خون دعوت کرد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان اردبیل اهالی خیرخواه و نوع‌دوست این استان را به اهدای خون دعوت و اعلام کرد: مراکز درمانی استان اردبیل نیاز به خون و فرآورده‌های آن در همه گروه‌های خونی دارند.

دکتر شراره دژاکام روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا از اهالی نوع‌دوست اردبیل خواست تا با در دست داشتن کارت ملی به مرکز اهدای خون واقع در جنب بیمارستان فاطمی اردبیل و در شهرستان‌ها نیز به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی نیاز به خون و فرآورده‌های خونی را یک نیاز همیشگی برای بیماران بستری در بیمارستان عنوان کرد و گفت: درمان بسیاری از بیماران بدون اقدام خیرخواهانه اهدای خون از سوی مردم ممکن نیست.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل با اشاره به افزایش سه درصدی میزان اهدای خون در این استان طی سال جاری ادامه داد: با وجود کثرت مراجعان و زیاد بودن نیاز به خون، خونگیری از برخی افراد به علل مختلف از جمله تکرار اهدای خون در مدت زمان کوتاه‌تر از زمان استاندارد و نیز برخی محدودیت‌های جسمانی از قبیل مصرف دارو و موارد مشابه موفق میسر نیست.

وی خواستار مشارکت فعال شهروندان در اهدای خون شد و بیان کرد: هر شهروند سالم می‌تواند سالانه چهار نوبت با فاصله سه ماهه، خون اهدا کند و در صورت نبود مشکلاتی در سلامتی، حتی اهدای چهار نوبت خون در سال به سلامت بیشتر جسمانی فرد اهدا کننده هم کمک می‌کند.

دژاکام اضافه کرد: هم‌اکنون میزان ذخایر خونی استان اردبیل در حد استاندارد بوده و در حد یک هفته نیاز خونی در استان موجود است ولی به علت آغاز فصل سرد سال و رغبت کمتر مردم برای اهدای خون و نیاز مستمر به خون و فرآورده‌های خونی، روند اهدا نیز باید متناسب با نیاز باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به نیاز استان به همه فرآورده‌های خونی به خصوص گروه‌های خونی منفی، از شهروندان نوع‌دوست دعوت می‌کنیم که در تمام طول سال برای اهدای خون و عمل خیرخواهانه خود اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل با اشاره به نیاز فوری استان به گروه‌های خونی منفی به خصوص "او منفی" افزود: مراکز انتقال خون به علت کمیاب بودن به گروه‌های خونی منفی بیشتر از سایر گروه‌ها نیاز دارند.

وی بیان کرد: در صورت کاهش روند اهدای خون، استان اردبیل در تهیه محصولاتی مانند پلاکت‌های خونی که عمر محدود سه روزه دارد، با مشکل مواجه خواهد شد.

دژاکام بیان کرد: پلاکت خونی نیاز فوری بسیاری از بیماران مثل افراد مبتلا به سرطان است و تزریق آن شرایط بیمار را تثبیت کرده و او را برای شیمی درمانی و ادامه درمان آماده می‌کند و اگر اهدای خون کاهش یابد، این گونه بیماران در تهیه پلاکت مورد نیاز با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل همچنین گفت: مراکز انتقال خون در همه شهرستان‌های این استان دایر است و در شهر اردبیل در ۲ نقطه یکی در محل ساختمان مرکزی سازمان و دیگری در جوار بیمارستان فاطمی از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ عصر آماده دریافت خون اهدایی شهروندان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha