فلسطین اشغالی، نخستین مقصد بین‌المللی نخست وزیر اسپانیا پس از تحلیف

تهران- ایرنا- نخست وزیر اسپانیا در نخستین اقدام در چارچوب دستورکار بین‌المللی خود پس از تحلیف و آغاز به کار دوره جدید دولت، راهی سرزمین‌های اشغالی می‌شود و جداگانه با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا پنج‌شنبه آینده (۲۳ نوامبر/ دوم آذر) به همراه الکساندر دی کرو نخست وزیر بلژیک به سرزمین‌های اشغالی سفر و به طور جداگانه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار می‌کند.

اسپانیا در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و بلژیک از اول ژانویه (۱۱ دی) این پست را بر عهده خواهد گرفت، بنابراین حضور رهبران این دو کشور در فلسطین اشغالی با هدف انتقال موضع اتحادیه اروپا خواهد بود. در این دیدارها همچنین در مورد تاثیر حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حماس علیه رژیم اسرائیل و وضعیت بحرانی بشردوستانه در نوار غزه گفت‌وگوها می‌شود.

به نوشته افه، گفت‌وگوها میان سران اروپا، اسرائیل و فلسطین بر حفاظت از جان غیر نظامیان، آزادی بی‌قید و شرط و فوری اسیران، دسترسی بشردوشتانه به نوار غزه، احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی و جست‌وجوی راه‌حل سیاسی پایدار برای منطقه مبتنی بر راهکار دو دولتی متمرکز خواهد بود.

نخست وزیر اسپانیا در تمام اظهارنظرهای خود از موضع یادشده دفاع کرده است و برای پیشبرد این هدف در آخرین نشست شورای اروپا از برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه در چند ماه دیگر حمایت کرد.

پیشنهاد اسپانیا که ریاست موقت شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، توسط این نهاد پذیرفته شد و قرار است در ۶ ماه آینده، این کنفرانس در مادرید برگزار شود.

سانچز در آیین تحلیف خود نیز به وضعیت خاورمیانه اشاره کرده و وعده داده است تا هم در اسپانیا و هم در اروپا برای پیشبرد این هدف که فلسطین به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شود، تلاش کند.

وی همچنین راهبرد نتانیاهو در درگیری با حماس را سرزنش کرده و تاکید کرده است که پاسخ «نامتناسب و اشتباه» به این حملات، امنیت ساکنان اراضی اشغالی را تضمین نمی‌کند.

اسپانیا از جمله کشورهای جهان است که از نخستین روزهای تشدید این منازعه، نه فقط فریاد حمایت از فلسطین در شهرهای مختلف آن بلند شد، بلکه برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، بسیاری از سران و سیاستمداران این کشور اروپایی در انتخابی جالب توجه، در کنار فلسطین و ساکنان غزه، این بزرگ‌ترین زندان روباز جهان ایستادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha