برداشتن سد ۱۵ ساله آبرسانی به باباحیدر فارسان با بهره‌برداری از "سد غدیر"

شهرکرد- ایرنا- فرآیند آبگیری سد غدیر باباحیدر پنجره‌ای نو را پیش روی شهرستان فارسان چهارمحال و بختیاری گشوده است که در دور دوم سفر استانی رییس جمهور و اعضای هیات دولت وارد مدار شد و انتظار ۱۵ ساله مردمان این شهرستان محقق شده است.

به گزارش ایرنا، در دور دوم سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری در روز پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه امسال، گام‌های اساسی برای توسعه همه‌جانبه این استان برداشته شد که آغاز فرآیند آبگیری سد غدیر باباحیدر شهرستان فارسان از مهم‌ترین این طرح‌ها به‌شمار می‌رود.

آیت‌الله رئیسی به طرح "سد غدیرِ باباحیدر" اشاره کرد و گفت: حدود ۱۴ سال از احداث این سد می‌گذرد و اگر در سال‌های گذشته این طرح به موقع افتتاح شده بود، هزینه اجرای عملیات آن بسیار کمتر می‌شد اما اکنون هزینه تکمیل این سد ۱۰ برابر افزایش یافته، با این وجود سد مزبور هم‌اینک به سامان رسیده است و امروز شاهد آبگیری آن هستیم.

وی رفع تنش آبی ۱۱۷ روستا را از دیگر اقدامات شاخص دولت سیزدهم در استان چهارمحال و بختیاری توصیف کرد و افزود: این مهم با همکاری مردم و قرارگاه امام حسن (ع) محقق شده است که امروز یک مجتمع آبرسانی روستایی در شهرستان لُردگان افتتاح می‌شود و خرسندیم که مردم مناطق روستایی به آب پایدار دسترسی پیدا کرده‌اند و در آینده نزدیک نیز این تعداد به ۲۰۰ روستا می‌رسد.

رییس‌ جمهور با اشاره به وجود تنش آبی در ۱۰ هزار روستای کشور یادآور شد: در طول ۲ سال اخیر تا امروز این چالش در سه هزار و ۵۰۰ روستا برطرف شده که این مهم جز با کار جهادی، اخلاص و انگیزه مدیران و بخش‌های مختلف قابل حل نبود.

مشخصات فیزیکی سد باباحیدر

عملیات اجرایی ساخت سد غدیر باباحیدر با هسته رُسی از ۱۵ سال قبل آغاز شد و تکمیل و بهره‌برداری از آن در این مدت به یک رویا برای مردم منطقه تبدیل شده بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توزیع عادلانه امکانات، توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته و تأکید جدی برای بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام روند تکمیل سد غدیر باباحیدر در دستور کار قرار گرفت و در دور نخست سفر رییس‌جمهوری به چهارمحال و بختیاری در ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱ قرار شد این طرح با تزریق اعتبارات مناسب و کافی به بهره‌برداری برسد.

در همین راستا روند اجرایی این پروژه شتاب قابل‌توجهی گرفت، به‌طوری که در تابستان امسال ادامه روند عملیات اجرایی ساخت این سد با هدف تامین آب پایدار آشامیدنی، کشاورزی و صنعت در شهرستان فارسان شبانه‌روزی شد.

حجم مخزن سد غدیر باباحیدر ۱۴ میلیون مترمکعب، قابل تنظیم تا ۲۶ میلیون مترمکعب با طول تاج ۶۰۰ متر و عرض تاج ۱۲ متر است که با بهره‌برداری از این طرح مهم و حیاتی تنش آبی شهرستان فارسان به‌طور کامل رفع می‌شود.

بهره‌برداری سد باباحیدر و نیازی که مردم منطقه داشتند

محمد بهرامی از اهالی باباحیدر فارسان می گوید: زمانی که قرار بود سد باباحیدر اجرایی شود خیلی مردم منطقه خوشحال بودند اما روند کُند آن باعث شده بود برخی از مردم، سد را فراموش کنند.

رضا بهرامی کشاورز اهل باباحیدر که اکنون ساکن شهرکرد است، می‌گوید: با وجود اینکه چهارمحال و بختیاری زمانی سرچشمه رودخانه‌های مختلف بود اما با این وجود، اکنون با تنش آبی روبرو است و اجرای این سد و سامانه‌های آبرسانی آن بخشی از کمبود آب را جبران خواهد کرد.

تلاشی که برای رفع تشنگی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز فرآیند آب‌گیری سد غدیر باباحیدر در دور دوم سفر رییس‌جمهور به استان گفت: با بهره‌برداری از سد غدیر باباحیدر آب آشامیدنی شهرها و روستاهای شهرستان فارسان از شهر باباحیدر تا شهر جونقان رفع می‌شود.

برداشتن سد ۱۵ ساله آبرسانی به باباحیدر فارسان با بهره‌برداری از "سد غدیر"

فردوس کریمی تاکید کرد: با اجرای این طرح زمینه بهبود ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان فارسان به‌همراه بهره‌مندی جمعیت ۱۳۶ هزار نفری ساکن در ۶ شهر و ۱۱ روستای این شهرستان فراهم شد.

وی با اشاره به راکد بودن طرح احداث سد غدیر باباحیدر در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم افزود: پس از سفر دور نخست رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری تصمیم‌های خوبی برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح گرفته شد.

کریمی تصریح کرد: تکمیل طرح‌های آبی از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور در ادامه دور دوم سفرهای استانی خود روز پنجشنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲ به‌همراه تعدادی از اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های بزرگ زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است که خشکسالی های اخیر موجب شد تا شهرها و روستاهای این استان دچار تنش آبی شود.

سد غدیر باباحیدر شهرستان فارسان در ۴۷ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha