مدیریت آلودگی هوای اصفهان در گرو تمهیدات وزارت نیروست

اصفهان-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: مدیریت آلودگی هوای استان نیازمند اتخاذ تمهیدات ویژه از سوی وزارت نیرو در بخش نیروگاه و حمل و نقل است.

احمدرضا لاهیجان زاده، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وزارت نیرو و وزرات کشور باید سهم خود را در مدیریت آلودگی هوای اصفهان با برنامه‌ریزی و زمانبندی معقول ایفا کنند.

وی روند افزایش آلودگی هوای اصفهان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ را معادل ۲۳۸ درصد اعلام کرد و افزود: همچنین تعداد روزهای با وضعیت هوای ناسالم در ۲۳ روز نخست آبان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در اصفهان افزایش یافته است.

لاهیجان زاده افزود: از ۱۳ تا ۲۴ آبان جاری در پهنه کشور با پدیده مسدود شدن هوا بر روی منطقه خاورمیانه مواجه بودیم که اجازه ورود سامانه های بارشی را نمی‌داد و در این بازه؛ شهر اصفهان بالاترین میزان و شدت آلودگی را داشت؛ بطوری که نمی دانستیم چه تصمیمی باید برای حفظ سلامت مردم بگیریم.

به گفته وی، در این ۱۲۰ روز میانگین شاخص کیفی هوا در ساعت های مختلف شبانه‌روز به عدد ۳۰۰ رسید.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

لاهیجان‌زاده با انتقاد از اینکه برخی تعهدات وزارت کشور در حوزه آلودگی هوای اصفهان محقق نشده است، افزود: سال گذشته طرح تبدیل شدن نیروگاه شهید محمد منتظری به سیکل ترکیبی برای منع مازوت سوزی مطرح شد که هنوز اجرایی نشده است.

وی به احتمال دوباره مازوت سوزی در اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۸۳۰ میلیون لیتر مازوت فقط در نیروگاه شهید منتظری اصفهان سوزانده شد و این در حالیست که این نیروگاه همجوار با شاهین شهر، خمینی شهر و شهر اصفهان سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را بطور مستقیم در معرض آلودگی هوا قرار می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان جریان دوره ای و فصلی زاینده‌رود را از دیگر دلایل رشد فزاینده آلودگی هوای اصفهان بیان کرد و افزود: خشک بودن رودخانه و تامین نشدن حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی، بر شدت گرد و غبار هوای اصفهان افزوده است.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در فلات مرکزی ایران به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد، این رودخانه در دهه‌های اخیر در بیشتر فصل های سال خشک بوده و بدلایل متعدد از جمله کاهش منابع آبی، خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه و مسائل مدیریتی تنها بطور زمان‌بندی شده و بیشتر برای آبیاری زمین‌های کشاورزان شرق و غرب اصفهان بطور دوره‌ای جریان یافته است.

وی هشدار داد: آلاینده‌های سمی بسیاری در نبود آب در تالاب انباشت شده که این مساله تهدید دیگری برای محیط زیست اصفهان است.

لاهیجان‌زاده با بیان‌اینکه لازم است متولیان هر بخش مانند انرژی و آب در این باره پاسخگو باشند، افزود: ۷۰ درصد از جمعیت و صنعت اصفهان در ۱۰ درصد از مساحت کل این استان متمرکز شده است که یک میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در آن تردد دارد و این مساله مقابله با آلودگی هوا در اصفهان را سخت‌تر کرده است.

به گزارش ایرنا و به گفته مسوولان، خروج حدود ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از اصفهان وابسته به تصمیم هیات دولت و مجلس است.

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان نیز بتازگی در حاشیه بازدید از نیروگاه شهید منتظری به ایرنا گفت: مدیریت استان اصفهان اجازه اینکه در مجموعه نیروگاه شهید منتظری مازوت سوزانده شود را نمی‌دهد و امیدواریم بتوانیم پُلمبی را که روی مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه زده شده است، تا پایان حفظ کنیم.

آلودگی کلانشهر اصفهان در سه هفته گذشته نفس‌ ساکنان این خطه را به شماره انداخت و بیشتر روزها وضعیت قرمز و آلوده برای عموم بود، شرایطی که مدارس را نیز در بازه هایی به تعطیلی کشاند.

میانگین شاخص کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در ۲ روز گذشته بدنبال بارش‌های پراکنده پاییزی، قابل قبول بود اما از صبح یکشنبه ۲۸ آبان، روند آلودگی هوا فزونی یافت و به عدد ۱۶۰ رسید. با این حال بر اساس پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان به نظر می رسد با ورود سامانه ناپایدار جوی از بعدازظهر امروز دوشنبه از میزان آلاینده‌ها و آلودگی این کلانشهر کاسته شود.

بر اساس توصیه‌های بهداشتی لازم است در روزهایی که هوا آلوده است شهروندان بویژه گروه‌های آسیب پذیر تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha