مانیل، «میانمار» را بحران مهم اتحادیه جنوب شرق آسیا عنوان کرد

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری فیلیپین با اشاره به حاصل نشدن پیشرفت در مسیر ایجاد صلح در میانمار گفت: وضعیت این کشور بحران بزرگی برای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا است که به سادگی برطرف نمی‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین گفت: درگیری در میانمار که تحت حاکمیت ارتش این کشور است، برای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا(آسه آن)، موضوعی دشوار برای رسیدگی بوده و پیشرفت کمی در جهت حل و فصل مشکلات و جلوگیری از تشدید جنگ حاصل شده است.

مارکوس در یک مجمع در هاوایی، گفت: اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) در برابر کشورهای عضو تعهد دارد، اما این موضوع از چند جهت از جمله تأثیرات انسانی آن پیچیده است.

سازمان ملل می گوید: بیش از یک میلیون نفر از زمان کودتای نظامی میانمار در سال ۲۰۲۱ آواره شده اند، این کودتا یک دهه دموکراسی آزمایشی در میانمار را به هم زد و این کشور را در درگیری و ویرانی اقتصادی فرو برد.

مارکوس گفت: در آسه آن انگیزه زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. اما این یک مساله بسیار بسیار دشوار است.

سرکوب مخالفان پس از کودتا باعث ایجاد جنبش مقاومتی شد که در حال افزایش است. آسه آن ژنرال های ارشد میانمار را تا زمانی که به نقشه راه صلح دو ساله پیشنهاد شده توسط اتحادیه متعهد نشوند از حضور در نشست خود منع کرده است.

فیلیپین در سال ۲۰۲۶ ریاست آسه آن را بر عهده خواهد داشت، این کشور پس از کودتا جایگزین میانمار شد.

از ماه گذشته میلادی ده‌ها هزار نفر از شهروندان میانمار دوباره آواره شده‌اند زیرا ارتش با حمله هماهنگ ائتلاف سه گروه اقلیت قومی و مبارزان طرفدار دموکراسی درگیر شده است.

مارکوس با استناد به تحلیل‌های مربوط به تشدید تنش‌های اخیر، گفت: حکومت نظامی پیش از این حمایت ارتش خود را از دست داده است.

رئیس جمهور فیلیپین افزود: هزینه های بشردوستانه درگیری در سال های اخیر به طور تصاعدی افزایش یافته است و بر شهروندان فیلیپین نیز به عنوان قربانیان قاچاق انسان در میانمار تاثیر گذاشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha