تدوین سند سلامت روان برای تعیین نحوه حکمرانی در این حوزه ضروری است

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کشور حتما نیاز به سند سلامت روان دارد تا نحوه حکمرانی در این حوزه تعیین شود، تکلیف دستگاه‌ها در این حوزه باید مشخص شود. بنابراین به پیشنهاد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، سند راهبردی و راهبری سلامت روان تدوین شود تا در ادامه شورای عالی آن را به عنوان سندی بالادستی به تصویب برساند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست مشترک با رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و تعدادی از اعضای شورای مرکزی نظام روانشناسی تأکید بر لزوم تحول در رشته روانشناسی و مشاوره اظهار داشت: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه انجام داده است، اما به نظر می‌رسد در روزآمدی؛ همچنان ضعف‌ها و نواقصی وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر نقش اساتید در تحول علوم انسانی گفت: اساتید باید، جسارت بیشتری در اندیشیدن پیدا کنند. باید حرف تازه داشته باشند، حرف و اندیشه‌ای که دنیا آن را بپذیرد. قرار نیست صرفا دنباله‌رو نظریات اندیشمندان خارجی و گذشتگان باشیم. در کشور خودمان شخصیت‌های متفکر زیادی داشتیم و داریم که می‌توان به آنها افتخار کرد. متأسفانه گاهی در ایران خودباوری و جسارت اندیشیدن را از خود می‌گیریم.

وی با تأکید بر لزوم مهارت‌افزایی در رشته‌ها به‌ویژه در حوزه روان‌شناسی و مشاوره افزود: برای پذیرش دانشجوی روان‌شناسی باید دانشگاه‌ها زیرساخت‌های لازم را داشته باشد؛ رشته روان‌شناسی نیاز به آموزشگاه دارد.

خسروپناه با بیان اینکه همچنان بحث مراجعه به روانشناس و مشاوره برای بخشی از جامعه کاملا ملموس نیست، گفت: در سه سطح پیشگیری، درمان و ارتقای سلامت روان جامعه باید برنامه‌ریزی و اقدام کرد. تصور رایج این است که هر فردی که مشکل روان‌شناختی دارد، باید به روان‌شناس یا مشاور مراجعه کند. در صورتی که شاید الزاما اختلالی وجود نداشته باشد و این متخصصان می‌توانند به ارتقای سلامت روان فرد کمک کنند.

وی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی اجتماعی، زنان و خانواده و همچنین ستاد تعلیم تربیت دارد که پیشنهاد می‌شود سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با این ستادها تعامل داشته باشد و بنابر نظر مدیران سازمان یک میز مستقل سلامت روان در یکی از این ستادها ایجاد و مستقر کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای ارتقای سلامت روان جامعه نیاز به حضور سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در این ستادها داریم و به نظر می‌رسد به دستاوردهای خوبی خواهیم رسید.

خسروپناه درباره نقش رسانه در سلامت روان جامعه عنوان کرد: رسانه در دنیای امروزی تنها صداوسیما نیست؛ صوت و تصویر فراگیر، شبکه‌های اجتماعی، سکّوها و شبکه‌های پخش نمایش خانگی بسترهای خوبی هستند که می‌توانند به ارتقای سلامت روان کمک کنند.

وی با تأکید بر ضرورت تعیین نقشه راه سلامت روان کشور تصریح کرد: کشور حتما نیاز به سند سلامت روان دارد تا نحوه حکمرانی در این حوزه تعیین شود، تکلیف دستگاه‌ها در این حوزه باید مشخص شود. بنابراین به پیشنهاد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، سند راهبردی و راهبری سلامت روان تدوین شود تا در ادامه شورای عالی آن را به عنوان سندی بالادستی به تصویب برساند.



تلاش سازمان برای ارتقای سلامت روانی جامعه و پیشگیری از بروز انواع مشکلات روانشناختی
علی فتحی آشتیانی رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در این نشست درباره نیاز کشور به روانشناس و مشاور اظهار داشت: طی تحقیقاتی که در سال‌های گذشته صورت گرفت در آمریکا به ازای هر هزار خانوار، هفت روانشناس و مشاور وجود دارد. در چین به ازای هر دو هزار خانوار یک روانشناس و در کشورهای اروپایی هفت تا ۱۵ روانشناس و مشاور به ازای هر هزار خانوار فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در ایران نیز اگر براساس استانداردها پیش برویم نیاز به حدود ۱۰۰ هزار روانشناس و مشاور داریم، در حالی که در حال حاضر حدود ۲۰ هزار روانشناس و مشاور پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دریافت کرده اند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با تاکید بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی عنوان‌کرد: آسیب های اجتماعی می‌توانند زمینه ساز مشکلات روانشناختی شوند و مشکلات روانشناختی را افزایش دهند.

وی بیان کرد: براساس طبقه بندی های بین المللی، حدود ۴۰۰ نوع بیماری روانی داریم که سازمان روانشناسی و مشاوره نقش پررنگی در پیشگیری از ابتلا افراد جامعه به این‌ مشکلات و اختلالات دارد.

فتحی آشتیانی با برشمردن اقدامات و برنامه های پنجمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در دو ماه گذشته گفت: به منظور تسریع در صدور پروانه برای همکاران روانشناس و مشاور با مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در سراسر کشور، برنامه‌ریزی صورت گرفته تا ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای، از طریق آزمون سنجیده شود و بعد از آن مصاحبه روانشناختی انجام شود. اولین آزمون ۱۵ آذرماه امسال توسط سازمان سنجش برگزار خواهد شد.

وی افزود: انتخابات شوراهای استانی که حدود هشت سال است برگزار نشده طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، ۲۷ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه یکی از چالش های حوزه سلامت روانی بیمه‌ است، گفت: بیمه خدمات سلامت روانی با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی دو هفته گذشته عملیاتی شد. با این وجود امید است با توافقی که صورت گرفته، همه گرایش های روانشناسی و مشاوره، تحت پوشش قرار گیرد و فرصتی فراهم شود تا همه آحاد جامعه بتوانند از خدمات سلامت روانی بهره مند شوند و از این طریق فرصتی برای تخصصی شدن گرایش های روانشناسی و مشاوره فراهم شود.

فتحی آشتیانی افزود: با تعامل و ارتباط مستمر با وزارت علوم و وزارت بهداشت، کمک می کنیم درس ها و سرفصل‌های دروس به گونه ای تغییر کند تا فارغ التحصیلان از کارآمدی و مهارت لازم برای ارائه خدمت برخوردار باشند و نیازی به گذراندن کارگاه های آموزشی نداشته باشند.

وی در پایان با تاکید بر لزوم رتبه بندی روانشناسان و مشاوران تاکید کرد به زودی شاخص هایی برای رتبه‌بندی روانشناسان و مشاوران تعیین و عملیاتی خواهیم کرد.

نشست مشترک حجت الاسلام و المسلمین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با فتحی آشتیانی رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و تعدادی از اعضای شورای مرکزی نظام روانشناسی روز یکشنبه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha