۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۱۶
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85297067
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

باران "دُم اسبی" و آب گرفتگی کم سابقه در دزفول

۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۱۶
کد خبر: 85297067
باران "دُم اسبی" و آب گرفتگی کم سابقه در دزفول

دزفول – ایرنا – در زبان محلی به آن "دُم اسبی" گویند؛ پرحجم، یکنواخت و مستمر. این توصیفات، وصف بارانی است که از صبح امروز در دزفول باریدن گرفته و همچنان طی چند ساعت اخیر ادامه دار؛ بارانی که برای آن هواشناسی هشدار قرمز صادر کرده بود توانست مدارس خوزستان را به تعطیلی بکشاند و خیابان‌های دزفول را به استخری برای آب تنی خودروها تبدیل کند.

به گزارش ایرنا، بارش‌های پرحجم و استمرار آن طی چند ساعت موجب آب گرفتگی‌های وسیع و کم سابقه‌ای در دزفول شده که برای رفع این آب گرفتگی تمام ظرفیت دزفول به میدان آمده است.

اگرچه در سال‌های گذشته نیز بروز آب گرفتگی در برخی نقاط دزفول پس از هر بارش مشاهده شده ولی حجم و گستردگی آب گرفتگی معابر در این بارندگی کم سابقه است همانطور که این حجم از بارندگی طی چند ساعت در دزفول نیز حداقل طی چند سال اخیر کم سابقه بوده است.

اداره هواشناسی صفی آباد دزفول از ثبت بیش از ۶۰ میلی متر بارندگی تنها تا ساعت ۱۰ امروز دوشنبه خبر داده است که با توجه به استمرار بارندگی به طور قطع این آمار نیز تغییر می‌کند.

ارتفاع از رودخانه، وجود چاه‌های جذبی متعدد، اجرای سیستم دفع آب‌های سطحی در بخش زیادی از شهر در کنار شیب دار بودن دزفول موجب شده تا آب گرفتگی در دزفول همواره دوام زیادی نداشته باشد.

بارش‌های پیش بینی شده باران از ساعت پنج صبح امروز دوشنبه تمام مدیران و کارکنان شهری دخیل در دفع آب‌های سطحی را با تمام تجهیزات و امکانات به میدان آورده است تا جلوه‌ای از همبستگی و تلاش را برای رفاه شهروندان به نمایش بگذارند.

بروز آب گرفتگی شدید در مناطق و خیابان‌های مختلف دزفول از جمله بخش‌هایی از منطقه آزادگان، مهرشهر، کوی سعدی، پیام نور، بلوار شهید دانش، بلوار بهزیستی، بلوار ولی عصر(عج) فرهنگ شهر، خیابان مواصلاتی از میدان مادر تا بوستان شهید آباد و خیابان اصلی کوی اندیشه به خبرگزاری ایرنا گزارش شده است به گونه‌ای که فرماندار، شهردار، رییس آبفا و ۲۰۰ نفر از کارکنان و مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر دزفول و همچنین تیم‌های عملیاتی آتش نشانی وارد میدان شده‌اند.

باران "دُم اسبی" و آب گرفتگی کم سابقه در دزفول

حجم بارندگی چند ساعت اخیر دزفول کم سابقه است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آمادگی کامل ستاد بحران و دستگاه‌های امدادی و خدماتی شهر دزفول گفت: پیش از وقوع بارندگی اخیر ستاد بحران شهرستان دزفول تشکیل و تقسیم کار شد و تمام دستگاه‌ها در آماده باش کامل قرار گرفتند.

علیرضا خردمند حجم بارندگی چند ساعت اخیر را کم سابقه دانست و افزود: براساس اعلام هواشناسی طی سه ساعت بیش از ۶۰ میلیمتر بارندگی در دزفول به ثبت رسید که این حجم از بارش حداقل طی چند سال اخیر کم سابقه است.

حجم بارش‌ها بیش از ظرفیت سیستم دفع آب‌های سطحی دزفول است

فرماندار ویژه دزفول با بیان اینکه حجم بارش‌ها بیش از ظرفیت سیستم دفع آب‌های سطحی دزفول است، اظهارکرد: تمام تمهیدات لازم از جمله به روز رسانی تجهیزات، لایروبی زهکش‌ها، اصلاح چاه‌های جذبی و رفع موانع سیستم دفع آب های سطحی در دزفول از چند هفته گذشته در دزفول انجام شده است ولی به دلیل اینکه حجم بارندگی بیش از ظرفیت سیستم دفع آب های سطحی است برخی مناطق دزفول دچار آب گرفتگی شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون تیم‌های مختلفی از شهرداری، آب و فاضلاب، آتش نشانی، راهداری، امور عشایر و همچنین بخشداری‌ها در سطح شهرستان مشغول فعالیت هستند تا این بارندگی‌ها حداقل مشکل را برای شهروندان ایجاد کند.

هیچ نقطه آب گرفتگی بحرانی در دزفول وجود ندارد

فرماندار ویژه دزفول تاکید کرد: هیچ نقطه بحرانی آب گرفتگی در دزفول وجود ندارد و مناطقی نیز که دچار آب گرفتگی شده‌اند به سرعت توسط تیم‌های مختلف مستقر در شهر در حال تخلیه است.

وی ضمن توصیه به شهروندان برای کاهش تردد در سطح شهر افزود: با توجه به پیش بینی استمرار بارندگی تا بعد از ظهر امروز از شهروندان درخواست می‌شود از تردد غیرضروری در سطح شهر برای کمک به تیم‌های امدادی اجتناب کنند.

باران "دُم اسبی" و آب گرفتگی کم سابقه در دزفول

۲۰۰ نیروی شهرداری در حال رفع آب گرفتگی معابر هستند

رییس کمیسیون خدمات شورای اسلامی شهر دزفول نیز با بیان اینکه آب گرفتگی معابر دزفول مقطعی است، به خبرنگار ایرنا گفت: حجم بارش‌های چند ساعت اخیر بیشتر از ظرفیت سیستم دفع آب سطحی دزفول است و با فروکش کردن بارندگی‌ها، آب گرفتگی معابر نیز تخلیه می‌شود.

غلامعلی پوررضایی تاکید کرد: تمام تلاش مدیریت شهری دزفول این است که آب گرفتگی معابر در کمترین زمان ممکن رفع شود و در این راستا تمام مدیران و کارکنان شهرداری و اعضای شورای شهر دزفول در معابر دچار آبگرفتگی مشغول فعالیت و مدیریت میدانی هستند.

وی با اشاره به بارندگی‌های پرحجم باران در ساعت‌های اخیر در این شهر افزود: هم اکنون بیش از ۲۰۰ نفر از کارکنان و مدیران شهردای و همچنین اعضای شورای اسلامی شهر دزفول و سایر دستگاه‌ها درگیر عملیات دفع آب‌های سطحی هستند.

رئیس کمیسیون خدمات شورای شهر دزفول با بیان اینکه مدیریت شهری از چند هفته قبل تمام تجهیزات مورد نیاز دفع آب سطحی را تهیه کرده و در حالت آماده باش است، اظهار کرد: تمام کارکنان، پمپ‌های کف کش و لجن کش، تانکرهای تخلیه آب و تجهیزات امدادی پیش بینی شده پیش از ساعت پنج صبح امروز دوشنبه با استقرار در خیابان‌ها در حال رفع گرفتگی در سیستم دفع آب‌های سطحی دزفول هستند.

زهکش‌های اصلی دزفول بدون مشکل در حال تخلیه آب هستند

پور رضایی گفت: زهکش‌های اصلی دفع آب‌های سطحی دزفول طی ماه‌های اخیر لایروبی و نواقص آنها برطرف شده است ضمن اینکه چاه‌های جذبی مورد نیاز برای هدایت آب نیز آماده سازی و احداث شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس بازدیدهای انجام شده ۲ زهکش اصلی دزفول که سهم قابل توجهی در دفع آب‌های سطحی این شهر دارند بدون مشکل در حال تخلیه آب هستند ولی حجم آب ورودی به این زهکش‌ها بیش از ظرفیت آنها است.

رئیس کمیسیون خدمات شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به استمرار رفع موانع سیستم دفع آب‌های سطحی توسط کارکنان شهردرای اظهارکرد: پیش بینی می‌شود با اقدامات انجام شده حدود نیم ساعت پس از فروکش کردن باران، بخش زیادی از آب گرفتگی معابر دزفول رفع شود.

وی با اشاره به بازدید میدانی رییس و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر دزفول از معابر دزفول افزود: بخش‌هایی از منطقه آزادگان، مهرشهر، کوی سعدی، پیام نور، بلوار شهید دانش، بلوار بهزیستی، بلوار ولی عصر(عج) فرهنگ شهر، از میدان مادر تا بوستان شهید آباد و خیابان اصلی کوی اندیشه از جمله معابری بودند که در بارندگی دچار آب گرفتگی شدید شدند.

باران "دُم اسبی" و آب گرفتگی کم سابقه در دزفول

آتش نشانی برای تخلیه آب ورودی به منازل وارد میدان شد

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمام تیم‌ها، تجهیزات و خودروهای عملیاتی آتش نشانی دزفول در آماده باش کامل قرار دارند و با توجه به ورود آب به منازل شهروندان وارد عملیات شده اند.

روح الله بهشتی فرد با بیان اینکه آتش نشانی دزفول از سال گذشته برای چنین روزی تجهیز شده است، افزود: هم اکنون سه تیم عملیاتی به همراه چهار تانکر و خودروی پیشروی دارای پمپ در مناطق مختلف دزفول مشغول امدادرسانی به شهروندان هستند.

وی ادامه داد: گزارش‌های متعددی از مناطق مختلف شهر دزفول از جمله خیابان صفا، انتهای پیام نور و بلوار مقاومت طی چند ساعت اخیر مبنی به ورود آب به منازل شهروندان به آتش نشانی اعلام شده است که تیم‌های عملیاتی به این مناطق اعزام شده‌اند.

به گزارش ایرنا، به دنبال فعالیت سامانه بارشی در دزفول علیرضا خردمند فرماندار ویژه شهرستان دزفول برای اطلاع از آخرین وضعیت خیابان‌ها و معابر به همراه رئیس اداره آبفا دزفول و شهرداران مناطق دزفول در سطح شهر حضور یافتند و از نزدیک عملیات دفع آب‌های سطحی را مدیریت کردند.

براساس اعلام مدیرکل هواشناسی خوزستان، بیشترین میزان بارندگی ۲۴ ساعت گذشته استان در شوش با ۵۹ میلیمتر ثبت شده است همچنین دزفول با ۴۸.۵ میلی متر پس از شوش و اندیمشک بالاترین بارش‌ها در ۲۴ ساعت گذشته خوزستان را ثبت کرده است.

سازمان هواشناسی کشور روز گذشته با صدور هشدار سطح قرمز بارندگی برای هفت استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، ایلام، لرستان و چهارمحال وبختیاری، از آب‌گرفتگی گسترده، طغیان رودخانه‌ها، انسداد راه‌های روستایی و تخریب تاسیسات خبر داده بود.

بارش باران که از صبح امروز در خوزستان آغاز شده طی چند ساعت به صورت پرحجم ادامه داشت و موجب آب گرفتگی معابر در شهرهای مختلف خوزستان شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha