۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 85296891
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیسک و صفحه کلاچ خودرو و آشنایی با عملکرد آن

خودرو از قطعات زیادی در جلوبندی و موتور تشکیل شده است، یکی از این قطعات صفحه کلاچ است. دیسک و صفحه کلاچ از مهم ترین قطعات خودرو محسوب می شود که در خودرو های دنده ای مشاهده می شود، صفحه کلاچ متشکل از یک صفحه، بلبرینگ و دیسک است.

تمامی این قطعات به صفحه فلایویل اتصال پیدا کردند، وظیفه این قطعه انتقال نیرو به چرخ دنده و به حرکت در آمدن خودرو است.

بیشتر بخوانید : خرید دیسک و صفحه کلاچ پژو 405

عملکرد دیسک و صفحه کلاچ

کلاچ قطعه ای مکانیکی است که میان موتور و گیربکس قرار گرفته است، این قطعه نیروی چرخشی پیشرانه را به سمت چرخ ها و گیربکس انتقال می دهد. زمانیکه کلاچ را فشار می دهید و این قطعه درگیر می شود، موتور از گیربکس جدا و جریان نیرو نخواهیم داشت.

اگر کلاچ جدا شود، موتور به گیربکس متصل و نیروی حرکتی به چرخ ها انتقال می یابد و ماشین به حرکت در می آید؛ در نهایت وظیفه و هدف کلاچ انتقال نیرو از سمت میل گاردان به میل متحرک و قطع این نیرو از آن است. برای افزایش یا کاهش سرعت، شما با تغییر دنده ها و فشردن کلاچ این نیرو را به چرخ دنده ها منتقل می کنید.

فرضا برای انتقال نیرو زمانیکه قصد دارید از دنده 2 به 4 برسید و سرعت را افزایش دهید، دنده معکوس کشیده و قدرت خودرو را افزایش می دهید. این عملکرد در خودرو هایی که اتوماتیک هستند به صورت تعریف شده و خود به خود انتقال پیدا می کند اما در خودرو هایی که دنده دستی دارند این انتقال نیرو با تغییر دنده صورت می گیرد و نیرو افزایش پیدا می کند.

اجزای صفحه کلاچ:

  • صفحه کلاچ همانند قطعات دیگر از اجزایی تشکیل شده:
  • لنت هایی که روی صفحه کلاچ قرار دارند
  • قطعه توپی شکل که در وسط قرار دارد و محور از میان آن عبور کرده است
  • ضربه گیرهایی که به شکل فنر مارپیچ روی این صفحه قرار دارد

جنس دیسک و صفحه کلاچ

در بعضی از ماشین های مسابقه ای که سرعت بالایی دارند جنس دیسک و صفحه از تیتانیوم می باشد اما برای خودرو های معمولی از آلومینیوم، آهن و قطعات داخلی را از جنس فولاد تهیه می کنند. جنس این قطعات باید در برابر ضربه و حرارت مقاومت بالایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : خرید دیسک و صفحه کلاچ پژو 206 تیپ 5

عمر دیسک و صفحه کلاچ

سیستم دیسک و کلاچ خودرو بسته به اینکه چقدر رانندگی کرده اید و چه میزان ترمز کلاچ گرفتید تاثیر مستقیم دارد. ترمز کلاچ گرفتن مستمر باعث از بین رفتن صفحه کلاچ می شود و عمر این قطعات را کوتاه می کند.

رانندگی در سطح شهرهای شلوغ و پر ترافیک مانند تهران به دلیل ترمز و کلاچ گرفتن مداوم باید این قطعه در خودرو هر چند وقت یک بار بررسی و در صورت لزوم تعویض شود.

علائم خرابی دیسک و صفحه

از جمله علائم خرابی دیسک و صفحه می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

کاهش قدرت و سرعت ماشین

قدرت و سرعت ماشین با فشردن پدال گاز افزایش پیدا نمی کند.

اگر کیت کلاچ شما رو به پایان باشد، مطمئنا این وضعیت را تجربه خواهید کرد که هرچه پدال گاز را فشار می دهید، ماشین تان مثل قبل سرعت و شتاب نمی گیرد. علت آنهم ساده است، انتقال قدرت به علت ساییدگی دیسک و صفحه به درستی در خودروی شما انجام نمی گیرد.

علائم خرابی دیسک و صفحه

جا نرفتن دنده و سخت شدن تعویض دنده

اگر هر بار که می‌خواهید دنده‌ها را عوض کنید به خصوص هنگام تعویض دنده ۱ و ۲، دنده ها به خوبی جا نروند و چندین بار مجبور شوید دنده را تغییر دهید تا بالاخره جا بیفتد، به احتمال زیاد کیت کلاچ شما نیاز به تعویض دارد.

بکس و باد کردن در سربالایی

یکی دیگر از نشانه های خرابی دیسک و صفحه خودرو، بوکس و باد کردن ماشین در سربالایی است در این شرایط هرچقدر روی پدال گاز فشار وارد می کنید، ماشین شتاب نمی گیرد و مجبورید برای افزایش قدرت حرکت خودرو، دنده معکوس بکشید مثلا از دنده ۳ به ۲ بیایید تا خودرو بتواند از سربالایی بالا برود.

سفتی پدال کلاچ

زمانیکه کیت کلاچ خورده شود، حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و موجب می شود کلاچ سفت شود. این نشانه را می توان از علائم خرابی دیسک و صفحه در نظر گرفت.

اگر سفتی کلاچ خودرو پراید شما را آزار می دهد می توانید بهترین مارک دیسک و صفحه پراید را از پژمان پارت خریداری نمایید.

سر و صدای زیاد هنگام تعویض دنده

اگر دیسک و صفحه ماشین تمام شده باشد هنگام تعویض دنده، صدای بسیار زیادی ایجاد می شود که کاملا محسوس است و نسبت به قبل بلندتر شده است.

عدم تناسب دور موتور و سرعت خودرو

با ضعیف شدن صفحه کلاچ زمانیکه خودرو در حال حرکت است دور موتور افزایش پیدا می کند اما سرعت ماشین متناسب با دور موتور نیست. بنابراین، از دیگر علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو، عدم افزایش سرعت در دور موتور بالا است.

دیسک و صفحه کلاچ خودرو و آشنایی با عملکرد آن

تست دیسک و صفحه خودرو

تعمیرکاران حرفه ای برای اینکه بدون باز کردن گیربکس، مطمئن شوند که کیت کلاچ شما خورده شده است یا خیر چند تست ساده انجام می دهند که آنها را به شما آموزش می دهیم:

تست خاموش نشدن ماشین با حرکت در دنده ۲

مکانیک ها ابتدا ماشین را در حالت توقف در دنده ۲ قرار می دهند، سپس پایشان را آرام آرام از روی کلاچ بر میدارند، اگر ماشین خاموش نشود بلافاصله توصیه می کنند که باید دیسک و صفحه خودروی شما عوض شود.

تست لرزش ماشین با حرکت در دنده ۱

برای انجام این تست، ماشین در حال توقف را در دنده ۱ می گذارند سپس شروع به حرکت می کنند اگر لرزش ماشین بسیار زیاد بود، احتمال می دهند که کیت کلاچ شما تمام شده و نیاز به تعویض دارد..

اگر نیاز به تعویض دیسک و صفحه خودرو داشتیم، چه کنیم؟

زمانیکه دیسک و صفحه تمام می شود و به مکانیک متخصص برای تعویض آن مراجعه می کنید، پیشنهادهای مختلفی برای خرید کیت کلاچ می شنوید. در حال حاضر برندهای بسیار مختلفی از کره ای و چینی گرفته تا ایتالیایی و حتی مارک های داخلی در بازار موجود است که می توانید با توجه به بودجه خود آنها را خریداری کنید.

اما از آنجاییکه برند کیت کلاچ روی دوام و طول عمر تاثیر قابل توجهی دارد، باید سعی کنید مارک های دیسک و صفحه ای را سفارش دهید که دوام بیشتری داشته باشند و علائم خرابی دیرتر در آن ظاهر شود.

پیشنهاد میکنیم دیسکو صفحه خود را از فروشگاه امیر یدک خریداری کنید.

** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha