فیلم| افزایش سطح زیر گیاهان علوفه‌ای در مراغه

مراغه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: سطح زیرکشت گیاهان علوفه‌ای شهرستان در سال زراعی جاری با ۳۳۰ هکتار افزایش نسبت به سال قبل به هزار هکتار رسید.

«سعید خیراندیش» روز یکشنبه در حاشیه کشت نخود علوفه‌ای در روستای «آهق» به خبرنگار ایرنا افزود: گیاهان علوفه‌ای طی بیشتر موارد در اراضی آبی کشت می‌شود اما با توجه به اینکه مراغه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد، این گیاهان با هدف کاهش مصرف آب به صورت دیم در شهرستان کشت می‌شود.

فیلم| افزایش سطح زیر گیاهان علوفه‌ای در مراغه
کشت پاییزه نخود علوفه‌ای در مراغه

وی با بیان اینکه گیاهان علوفه‌ای خلر، ماشک و نخود علوفه‌ای بیشتر از سایر انواع آن در مراغه کشت می‌شود، اضافه کرد: این گیاهان به صورت تناوبی با گندم کشت شده و بخشی از نیاز شهرستان در بخش تغذیه دام را تامین می‌کند.

به گفته وی از دیگر گیاهانی که در تناوب با گندم در این شهرستان کشت می‌شود، می‌توان به نخود، جو، گیاهان دارویی و دانه‌های روغنی اشاره کرد.

به گزارش ایرنا ظرفیت خالی اراضی در مناطق سرد و معتدل سرد کشور آن هم پس از برداشت گندم، جو و کلزا به کشت گیاهان علوفه‌ای اختصاص می‌یابد.

هدف از کشت تناوبی این گیاهان «بهره‌برداری پایدار از اراضی»، «تولید اقتصادی کود سبز» و همچنین «جبران بخشی از کمبود علوفه‌ کشور در شرایط خشکسالی» است.

با ورود این گیاهان به چرخه‌ تناوب زراعی و استفاده از کود سبز حاصل از آن، ضمن افزایش تنوع زیستی و کاهش تقاضا برای مصرف کودهای شیمیایی، عملکرد گیاهانی که متعاقب آن‌ها کشت می‌گردد نیز افزایش می‌یابد.

گفتنی است افزایش سطح زیرکشت گیاهان علوفه‌ای در مراغه مرهون تلاش‌های ترویجی کارشناسان جهاد کشاورزی در سال گذشته و تجربه خوب کشاورزان این شهرستان است.

کشت پاییزه نخود علوفه‌ای در مناطق معتدل سرد همزمان با کشت گندم و جو و در نیمه اول لغایت نیمه دوم آبان ماه انجام می‌گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha