تداوم سیر نزولی نرخ بیکاری در مازندران با نگاه تحولی دولت

ساری - ایرنا - دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته با وجود تحریم‌های اقتصادی دشمنان، با برنامه نظام جامع پایش، زیست بوم ملی اشتغال و راه اندازی سامانه های جست و جوی شغل، فضای کسب و کار در کشور و از جمله در مازندران را بهبود بخشید و موید این مطلب مهم و اساسی نیز تداوم سیر نزولی نرخ بیکاری در این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت مردمی سیزدهم با رویکرد تحولی، با راه‌اندازی واحدهای راکد صنعتی، توسعه مشاغل خانگی، حمایت از کارآفرینان، توسعه تعاونی‌ها، ارائه مشوق‌های حمایتی از تولیدکنندگان، در قالب راهبرد زیست ‌بوم ملی اشتغال بار دیگر نهضت اشتغالزایی به کما رفته را در کشور و از جمله در مازندران احیا کرد و گواه این ادعا نیز کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری در این استان است. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در مازندران با کاهش ۱.۸ درصدی از ۸.۷ درصد بهار سال گذشته به ۶.۹ درصد در بهار امسال رسید.

اشتغال، یکی از نیازهای اساسی برای امرار معاش، تشکیل خانواده و گذران زندگی افراد جامعه است بر همین اساس شغل مناسب در ابعاد بزرگ‌تر نیز موجب چرخش چرخ اقتصاد، تامین رفاه عمومی و رشد و توسعه هر کشوری می شود.

اشتغال پایدار یکی از دغدغه های مهم و جدی سیاست گذاران، تصمیم گیران و تصمیم سازان همه کشورهاست چرا که پایین بودن نرخ اشتغال علاوه بر تبعات اقتصادی نامطلوب برای افراد جامعه موجب بروز انواع آسیب های اجتماعی و مشکلات روحی و روانی برای بیکاران و خانواده آنها و به تبع آن متاثر شدن جامعه از ناهنجاری های مختلف می شود و رابطه مستقیمی میان بالا بودن نرخ بیکاری و فقر با آسیب های اجتماعی وجود دارد.

دولت سیزدهم با نگاه تحولی در زیرساخت‌های لازم برای ایجاد اشتغال، رفع موانع تولید، حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی، راه‌اندازی پایگاه‌های مردمی اشتغال‌آفرین، تقویت تعاونی‌ها، راه‌اندازی سامانه جست و جوی شغل، تسهیل در صدور مجوزهای کسب‌ و کار، صدور مجوزهای تاسیس آموزشگاه‌های آزاد، آموزش نیروی کار، ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان و فعال‌ سازی مراکز کاریابی‌ها به دنبال رونق مشاغل خانگی و تسهیل در فضای کسب‌ و کار است.

اهتمام دولت مردمی سیزدهم در افزایش حقوق کارگران و ارایه بسته های حمایتی برای کارفرمایان شرایطی را فراهم کرد که علاوه بر بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی، شاهد ایجاد اشتغال در بخش های مختلف باشیم.

تداوم سیر نزولی نرخ بیکاری در مازندران با نگاه تحولی دولت

ایجاد حدود ۲ میلیون شغل در دولت سیزدهم

نزدیک به ۲ سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که وعده ایجاد سالانه یک میلیون اشتغال را داد و در همین مدت یک میلیون و ۹۷۰ هزار فرصت شغلی براساس کد ملی در سامانه رصد اشتغال ثبت شد.
ایجاد اشتغال یک میلیون و ۹۷۰ هزار شغل در ۲ سال نخست دولت سیزدهم در حالی رخ داد که این دولت وارث یک اقتصاد رکودزده ناشی از شیوع کرونا و تحریم اقتصادی بود به ‌طوری که متوسط ریزش اشتغال خالص در پایان سال ۱۳۹۹ به بیش از یک میلیون شغل برآورد شده و نرخ بیکاری افزایشی شد و نکته قابل تامل اینکه کاهش جمعیت شاغل همزمان با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی همراه شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم در تابستان سال ۱۴۰۰، پس از مهار کرونا در اثر واکسیناسیون گسترده و بهبود محیط کسب و کار، نرخ اشتغال خالص از روند نزولی تغییر جهت داد و مثبت شد.

اقدامات دولت برای مثبت شدن اشتغال خالص و روند افزایشی آن
دولت سیزدهم در ۲ سال سپری شده از عمرش، با وجود تحریم‌های اقتصادی، با راه‌اندازی واحدهای راکد صنعتی، توسعه مشاغل خانگی، حمایت از کارآفرینان، توسعه تعاونی‌ها، ارائه مشوق‌های حمایتی از تولیدکنندگان، در قالب راهبرد زیست‌بوم ملی اشتغال بار دیگر نهضت اشتغالزایی در کشور را احیا کرده است.
راهبرد زیست‌بوم ملی اشتغال برنامه‌ای برای تولد دوباره اشتغال بوده است، چرا که وعده اشتغال سالانه یک میلیون نفر در همان سال نخست فعالیت دولت سیزدهم به وقوع پیوست.
ایجاد سامانه ملی رصد اشتغال، داده‌های آماری و جزئیات اشتغالزایی در دولت سیزدهم را راستی ‌آزمایی می‌کند. براساس این سامانه آمار، اطلاعات اشتغال و رصد بازار کار کشور ساماندهی و شفاف‌سازی شد. مبنا و اساس این سامانه هماهنگی و پایش وظایف و خدمات دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در حوزه اشتغال است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارتقای این سامانه ضمن تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت اشتغال در نقاط مختلف کشور به دنبال شناسایی نقاط قوت و ضعف در حوزه اشتغال است. این سامانه در ذیل زیست‌بوم ملی اشتغال برای هماهنگی و خدمات‌رسانی جامع در زمینه اشتغال با حضور دستگاه‌های متولی رونمایی شد.
این سامانه با ایجاد هماهنگی بین همه مسئولان و متولیان، ایجاد اشتغال را ساماندهی می‌کند تا دستگاه‌ها به ‌صورت هماهنگ و یکپارچه و با پرهیز از موازی ‌کاری به مردم خدمات ارائه کنند، سامانه رصد اشتغال یک بخشی از زیست‌بوم ملی اشتغال است که در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دستور رئیس جمهور در جلوگیری از انحراف تسهیلات اشتغال و خدمات‌ رسانی به متقاضیان و جویندگان کار با دقت و نظارت در حال پیگیری است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توسعه زیرساخت‌ها و بسترسازی مناسب و با ثبات در اقتصاد و دنیای کسب ‌و ‌کار درصدد است تا با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط وضعیت اشتغال در کشور را ساماندهی کند.

در دولت مردمی سیزدهم، ۱۴ اقدام مهم برای تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار کار اعلام شد و از جمله وظایف وزارت کار، ماموریت‌هایی مانند سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، راهبری، پایش و نظارت به منظور تنظیم روابط کار مبتنی بر رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی و حفظ و صیانت از نیروی کار است.

توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها، ایجاد تعادل در بازار کار و حمایت از پایدار سازی مشاغل و برقراری عدالت اجتماعی در حوزه‌های بیمه‌ای، حمایتی و توانمندسازی با رعایت اصول جامعیت، کفایت و فراگیری مبتنی بر قانون بیمه‌گری نیز از جمله دیگر ماموریت‌های این وزارتخانه محسوب می‌شود.

طراحی و ابلاغ زیست‌بوم ملی اشتغال، راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار کشور، تدوین اطلس ملی الگوهای اشتغالزایی، تدوین و تصویب برنامه ملی تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی، کاهش زمان صدور مجوز تأسیس آموزشگاه، کاهش زمان صدور سه روزه مجوز رشته‌های تأیید مجوز مشاغل خانگی، تصویب و آغاز اجرای سند مهارت‌آموزی و اشتغال سربازان، برگزاری اولین جشنواره ایده‌های برتر اشتغال‌زا و کارآفرینی، ایجاد بهره‌مندی رشته‌های مشاغل خانگی از پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه روستاییان و عشایر، تسهیل‌گری در پذیرش مهارت‌های تجربی و استاد شاگردی در مشاغل خانگی و کاهش زمان صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی به سه روز از جمله مهمترین اقدامات دولت مردمی سیزدهم است که باعث شد نرخ بیکاری در کشور پس از سال ها روند نزولی را در پیش بگیرد.

کاهش چهار درصدی معدل نرخ بیکاری در دولت سیزدهم

معدل نرخ بیکاری در دولت سیزدهم چهار درصد کاهش یافته است. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، معدل نرخ بیکاری که بیش از ۱۱ درصد بود، اکنون به هفت درصد رسیده است. بعد از ۲ دهه کار و تلاش نرخ بیکاری کشور وارد کانال هفت درصدی شده است.

مطلب بالا بخشی از صحبت های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. به گفته سیدصولت مرتضوی افزایش شاخص مشارکت اقتصادی در یک سال اخیر نوید دهنده بازگشت نیروی کار و بیانگر ایجاد امید به‌ واسطه سیاست‌های اشتغال‌آفرین دولت است.

تداوم سیر نزولی نرخ بیکاری در مازندران با نگاه تحولی دولت
وی اظهار داشت: نرخ مشارکت اقتصادی در حال افزایش است، به‌طوری که در بهار ۱۴۰۲ به رقم ۴۱.۲ درصد رسیده است و در طی یک‌سال منتهی به بهار سال ۱۴۰۲ به‌ طور خالص تعداد ۷۲۸ هزار فرصت شغلی جدید در مقایسه با بهار سال گذشته ایجاد شده و از تعداد بیکاران به میزان ۲۳۶ هزار نفر نیز کاسته شده و این موضوع، باعث کاهش نرخ بیکاری از ۹.۲ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ به ۸.۲ درصد در مدت مشابه سال‌جاری شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از ۷۲۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده در بهار سال‌جاری نسبت به بهار سال قبل، به طور خالص ۳۹۳ هزار نفر در بخش خدمات و ۳۳۳ هزار نفر در بخش صنعت جذب شده‌اند، گفت: به دلیل کاهش تعداد شاغلین در بخش کشاورزی به میزان ۶ هزار نفر، خالص اشتغال ایجاد شده، به سطح ۷۲۰ هزار نفر رسید. وی اظهار داشت: به‌رغم آن‌که نرخ مشارکت زنان در بازار کار و فعالیت‌های اقتصادی به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از مردان پایین‌تر بوده اما به‌ واسطه تغییر نگرش جامعه نسبت به فعالیت زنان در جامعه، روند این تغییرات طی سال‌های اخیر مثبت بوده به‌طوری که آمارها نشان می‌دهد که از ۱۳٫۸ درصد در بهار ۱۴۰۱ به ۱۴٫۱ درصد در بهار سال‌جاری افزایش یافته است.

مرتضوی گفت: سهم این قشر از جامعه از کل فرصت‌های شغلی ایجادشده طی دوره یاد شده بالغ بر ۲۶ درصد بوده است. از این حیث نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت در حمایت از اشتغال زنان به‌طور نسبی موفق بوده به‌طوری‌ که کاهش نرخ بیکاری زنان طی سال گذشته مؤید این موضوع است.

تداوم سیر نزولی نرخ بیکاری در مازندران با نگاه تحولی دولت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نرخ بیکاری جوانان گروه سنی ۲۴-۱۵ ساله با یک روند کاهشی از ۲۰.۷ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ به ۱۹.۲ درصد در بهار ۱۴۰۲ رسیده است.

وی گفت: اگر چه نرخ یادشده کماکان دو برابر نرخ بیکاری متوسط کشور است، لذا دغدغه اصلی دولت فراهم‌سازی زمینه‌های مناسب برای ایجاد اشتغال جوانان است تا در کنار کسب درآمد و ایجاد رفاه برای خود و خانواده، از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در امان بمانند.
مرتضوی بیان کرد: در دوره یادشده نرخ بیکاری نیروی کار دانش‌آموخته آموزش عالی یک درصد کاهش یافته و از ۹.۱ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ به ۸.۱ درصد در بهار سال ۱۴۰۲ رسیده است. از این حیث به نظر می‌رسد که سیاست‌های اقتصادی در کوتاه‌مدت توانسته با اجرای سیاست‌های تحریک تقاضا نسبت به ایجاد فرصت‌های شغلی اقدام کند.

وی گفت: از بعد نرخ بیکاری منطقه‌ای در دوره یاد شده، نرخ بیکاری در ۲۵ استان کاهشی و ۶ استان افزایشی بوده است. ضمن اینکه میزان نرخ مشارکت اقتصادی در بین استان‌های کشور در بهار سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته، به‌ طوری‌ که این شاخص در ۱۷ استان افزایشی، ۱۳ استان کاهشی و یک استان با نرخ ثابت بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: طی یک‌سال اخیر منتهی به بهار ۱۴۰۲ حدود ۴۹۲ هزار نفر به جمعیت فعال کشور افزوده شده است که در مقایسه با دوره‌های قبل شتاب بیشتری به خود گرفته است. وی افزود: به‌رغم افزایش بی‌سابقه جمعیت فعال کشور، تعداد بیکاران کشور در بهار سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۱۶۴هزار نفر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳۶ هزار نفر کاهش یافته است و موجب شد نرخ بیکاری به ۸٫۲ درصد کاهش یابد.

تداوم سیر نزولی نرخ بیکاری در مازندران با نگاه تحولی دولت

روند کاهشی نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور

داده های آماری نشان می‌دهد روند نرخ بیکاری در ۲۵ استان نیز کاهشی بوده است و این استان‌ها شامل آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و یزد است.

نرخ بیکاری در ۲ استان یزد و اصفهان از ۲ رقمی به تک‌رقمی رسید. نرخ بیکاری در اصفهان از ۱۲.۳ به ۹.۲ درصد و در یزد از ۱۰.۶ به ۷.۲ درصد رسید.

بیشترین کاهش نرخ بیکاری در استان‌های کرمانشاه با ۵.۲ درصد، یزد با ۳.۴ درصد و مرکزی با ۳.۲ درصد ثبت شد.

استان زنجان با ۴.۹ درصد کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور دارد و استان‌های خراسان جنوبی و مرکزی با ۵.۸ درصد در رتبه‌های بعدی کمترین نرخ بیکاری در سطح کشور قرار دارند.

نرخ بیکاری از میان ۳۱ استان کشور، در ۲۵ استان تک‌رقمی، در ۶ استان دورقمی، در سه استان کردستان، اصفهان و اردبیل از دورقمی در تابستان سال گذشته به تک‌رقمی در تابستان ۱۴۰۲ رسیده است

طبق گزارش اخیر مرکز آمار از نرخ بیکاری تابستان، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لرستان، به ترتیب بیشترین نرخ بیکاری و استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی و زنجان کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

تداوم سیر نزولی نرخ بیکاری در مازندران با نگاه تحولی دولت

تلاش بی‌وقفه دولت سیزدهم برای بهبود فضای کسب و کار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت که مجموعه دولت سیزدهم در مازندران با تلاش‌های بی‌وقفه خود توانست در راستای رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی مردم گام های بزرگی بردارد.

علی باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان امسال که توسط مرکز آمار ایران صورت گرفت، نرخ بیکاری در این استان با حفظ روند کاهشی، به ۶.۴ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این میزان کاهش از لحاظ نرخ کشوری پایین‌تر و نسبت به تابستان سال گذشته و بهار امسال نیز روند کاهشی داشته است، اظهار داشت: طبق گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در مازندران از ۷.۷ درصد تابستان سال ۱۴۰۱ به ۶.۴ درصد در تابستان امسال رسید که کاهش ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اعلام اینکه نسبت اشتغال در مازندران نیز از ۴۱.۲ درصد تابستان سال گذشته به ۴۳.۱ درصد در تابستان امسال افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان سال گذشته در این استان ۴۴.۷ درصد بود که این میزان در تابستان امسال به ۴۶ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: دولت مردمی سیزدهم در راستای نرخ رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی تاکنون گام‌های موثر و مطلوبی برداشته است و موید این مطلب مهم و اساسی نیز امار و ارقام های ارایه شده در این بخش است.

تداوم کاهش نرخ بیکاری در مازندران

مدیرکل تعاون مازندران، احیای تعاونی‌های راکد، حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک و پرداخت تسهیلات به طرح‌های مشاغل خانگی و بنگاه‌های اقتصادی را از جمله دلایل اصلی کاهش نرخ بیکاری در این استان عنوان کرد و گفت: با حمایت دولت سیزدهم و پیگیری‌های بی وقفه استاندار مازندران، بواسطه فعالیت‌های مختلف به ویژه فعال شدن کسب و کارها در این مدت، نرخ بیکاری این استان همچنان روند کاهشی را طی می‌کند.

باقری، سیاست فعال بازار کار، برگزاری جشنواره‌های اشتغال و کارآفرینی، تسهیل و تسریع صدور مجوز مشاغل خانگی، پرداخت حق بیمه بیکاران به بنگاه‌های اقتصادی، برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر، تدوین گفتمان‌سازی و راهبری زیست‌بوم اشتغال را از مهم‌ترین اقدامات دولت مردمی سیزدهم در راستای کاهش نرخ بیکاری و رونق اشتغال عنوان کرد.

از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت نیز با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha