۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85296028
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندار قزوین: کنترل تورم به ابرچالش اقتصاد ایران تبدیل شده است

قزوین - ایرنا - استاندار قزوین گفت: بزرگترین چالش اقتصاد ایران در دهه‌های گذشته موضوع کنترل تورم بوده که همواره جلوی رشد اقتصادی را گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی اعلایی روز یکشنبه در مراسم تجلیل از صنعتگران و معدن کاران نمونه استان قزوین که با حضور فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران برگزار شد، افزود: بحث کنترل تورم یک مشکل ابر چالشی ۵۰ ساله در ایران است و کشورهای توسعه یافته هم ۶۰ سال است که چنین چالشی را به خود ندیده اند.

وی اضافه کرد: ایران البته هرگز اجازه افزایش تورم‌های سرسام آور را نداده است، درح الی که برخی از کشورهای همسایه مثل ترکیه در یک برهه زمانی حتی تورم ۱۶۰ درصدی را نیز تجربه کرده اند.

اعلایی با بیان اینکه روند اقتصادی ایران دچار افت و خیز بوده و باید به ثبات و پایداری برسد، اظهار کرد: اقتصاد ایران در ادوار مختلف که رشد اقتصادی ۶ و ۱۴ درصدی را نیز تجربه کرده، آهنگ اقتصاد کشور را به هم ریخته است.

این مسوول، رشد اقتصادی را نبض اقتصاد دانست و اظهار کرد: برای رفع تمام ناکامی‌ها باید به سمت رشد اقتصادی برویم، چرا که امروز نبض اقتصاد ما ضعیف است.

استاندار قزوین ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی رشد اقتصادی در کشور ما، وابستگی شدید به جریان سرمایه است، یعنی اقتصاد ما با موجودی سرمایه رشد می کند نه با سرمایه انسانی و عوامل تولید که باید روی این موارد و بهره وری بیشتر تمرکز کنیم.

اعلایی تصریح کرد: اینکه از تقویت دانش بنیان‌ها حمایت می‌کنیم، همین مساله اهمیت نیروی انسانی را دوچندان می کند که جدای از مباحث کارگری، باید برروی آن تمرکز کرد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: تعلق رشد اقتصادی به سرمایه حاصل از درآمد نفتی یک متغیر برون زا در کشور است که به مناسبت های جهانی وابسته است و همین مساله باعث شده تا به علت اقتصاد نفتی، نتوانیم رشد کنیم.

اعلایی با بیان اینکه امروز بنگاه‌های بزرگ کشور بیشتر از سایر واحدها در رشد اقتصادی موثر هستند، اضافه کرد: بیشتر این واحدها دولتی هستند که به همین خاطر برخی ها معتقدند که بنگاه‌ها فعالیت می‌کنند تا دولت را تامین کنند، چراکه برآیند فعالیت دولت و واحد تولیدی از یکدیگر جدا است.

وی خاطرنشان کرد: در دانش اقتصاد، ما هنوز همچنان برروی تقاضا تمرکز کرده‌ایم، در حالی که مشکل اساسی ما در عرضه است و باید برای آن برنامه ریزی شود.

استاندار قزوین با تاکید بر تولید ایده و راهکار و پیشنهاد از سوی بازاریان و اصناف در حوزه اقتصاد، یادآور شد: خیلی از بدخواهان کشور ما در چند سال گذشته سرنوشت ونزوئلا را برای اقتصاد ایران پیش بینی می‌کردند، اما به خاطر تلاش همین تولیدکنندگان بود که ما توانستیم برخلاف نظر آنها موفق عمل کنیم.

در پایان این جلسه از ۳۴ واحد نمونه و برتر صنعتی و معدنی استان قزوین تجلیل به عمل آمد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha