اعتیاد در کمین همه است؛ یاریگر هم باشیم

تهران- ایرنا- دانش‌آموزان می‌گویند در نمایشگاه «یاریگران زندگی»، مهارت «نه گفتن» را آموخته‌اند و یاد گرفته‌اند اگر کسی در دام اعتیاد گرفتار شد، یاری‌اش کنند و به یاد خواهند سپرد که اعتیاد هر لحظه در کمین همه آنان است.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه یاریگران زندگی در سالن کانون پرورش فکری شعبه خیابان حجاب از ۲۵ آبان کار خود را آغاز کرده و هر روز میزبان هزاران دانش آموز دختر و پسری است که می آیند تا یک روز از زمان مدرسه را برای آموزش نکات و مسائلی غیر کتب درسی سپری کنند، در کنار برنامه های شاد و جذابی که دستگاه های مختلف برای آنان پیش بینی کرده است.

ستاد مبارزه با موادمخدر با مشارکت اعضای ستاد شامل وزارتخانه های مربوطه و دیگر دستگاه‌های مسئول و مرتبط در زمینه کنترل و کاهش اعتیاد در قالب طرح ملی «یاریگران زندگی»، تقویت رویکرد پیشگیرانه و توسعه مسئولیت پذیری آحاد مختلف جامعه را در دستور کار دارد از همین رو محور فعالیت این نمایشگاه بیشتر نوجوانان و دانش آموزان هستند.

دستگاه های مختلف عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هر کدام به نحوی برای جذاب کردن اقدامات و فعالیت خود در این نمایشگاه دست به خلاقیت های مختلف از برگزاری مسابقات ورزشی، علمی، خطاطی و معرفی مواد مخدر کشف شده، معرفی جاساز مواد مخدر در بسته های پستی گرفته تا معرفی کارآفرینان حامی معتادان ترک کرده زده اند.

فضای نمایشگاه چندان گسترده و بزرگ نیست اما برنامه ها به نحوی جذاب و خلاقانه پیش بینی شده اند که دانش آموزان و بازدیدکنندگان چندین ساعت در آن مشغول هستند، نکات مختلف را به شیوه های گوناگون می آموزند و از حضور در این فضا لذت می برند.

اعتیاد در کمین همه است؛ یاریگر هم باشیم

مهارت نه گفتن

زهرا حمیدی دانش آموز کلاس هشتم در همین زمینه از خوش گذرانی در نمایشگاه یاریگران زندگی می گوید و توضیح می دهد: سگ های موادیاب را از نزدیک دیدم و برایم جذاب بود، نکات مفید بسیاری آموختم که در راس آنها مهارت نه گفتن را بیشتر به خاطر خواهم سپرد تا مبادا با یک پاسخ اشتباه در دام اعتیاد گرفتار شوم.

وی تاکید دارد: به همه دانش آموزان می گویم که لطفا هرگز سمت مواد مخدر نروید، چون معتاد می شوید، خیلی خطرناک است.

مبینا رضایی از دانش آموزان حاضر در این نمایشگاه که از سوی دبیرستان کریمه اهل بیت(ع) آمده توضیح داد: امروز در این نمایشگاه که در مورد ترک اعتیاد بود، نکات بسیاری آموختیم؛ مهارت نه گفتم را آموختیم و اینکه ذهنمان را به نحوی سالم نگاه داریم که هرگز تمایل به مصرف مواد مخدر پیدا نکند.

وی اضافه کرد: به نظرم نکاتی که اینجا آموختیم را نیاز داشتیم و حضور خانواده ها هم در این نمایشگاه می تواند موثر باشد.

شقایق رحیمی دیگر دانش آموز حاضر در نمایشگاه نیز از جاسازهای مواد مخدری که در آن به نمایش در آمده است گفت و ادامه داد: بازی هایی که اینجا برای آموزش در مورد مواد مخدر طراحی کرده بودند، سگ های مواد مخدر، همه هیجان انگیز و جذاب بود.

وی افزود: مبارزه با مواد مخدر به هیچ عنوان کار آسانی نیست، چون معتادان به سختی می توانند به دنیای قبلی خود باز گردند و همین بازار مواد مخدر را گرم نگاه می دارد.

اعتیاد در کمین همه است؛ یاریگر هم باشیم


انتهای این مسیر نابودی است

هلیا دربان نیز دیگر دانش آموز حاضر در نمایشگاه است که یادآورشد: نمایشگاه بزرگ و همراه با تفریحات زیاد بود، حضور دانش آموزان چندین مدرسه آن را هم شلوغ کرده بود.

وی اظهارکرد: آموزش های مختلفی وجود داشت از نحوه فعالیت سگ های مواد یاب، جاسازهای مواد مخدر، کشفیات گرفته تا بازی های سرگرم کننده، این نمایشگاه را به تفریح خوبی برای ما دانش آموزان تبدیل کرد.

دربان به مصرف مواد مخدر در شب های امتحان توسط برخی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: این کار شایسته ای نیست، انتهای این مسیر خراب کردن کل زندگی است و نباید برای یک امتحان خوب، کل زندگی را از دست داد.

اعتیاد در کمین همه است؛ یاریگر هم باشیم


نمایشگاهی جذاب برای آموزش

یوسف زاده مدیر مدرسه زنده یاد غفاری نیز در کنار دانش آموزان حضور داشت و نمایشگاه را دارای غرفه های مختلف و موارد آموزنده ای پیش بینی شده ای دانست و اعلام کرد: غرفه ها و نمایش هایی که اجرا کردند آموزنده بود و به طور غیرمستقیم در مورد مهارت نه گفتن صحبت کردند و برای دانش آموزان جذاب بود.

وی افزود: در دوره متوسطه اول با چالشی به نام اعتیاد کمتر اما با سیگار بیشتر مواجه هستیم.

یوسف زاده در مورد تاثیر این نوع نمایشگاه ها برای آگاه سازی دانش آموزان نیز تاکید کرد: تجربه کرده ام اگر دانش آموزان در مورد چالش هایی مانند اعتیاد و عواقب آن آگاه شوند، با این شناخت به آنها گرایش پیدا نمی کنند.

مدیر مدرسه زنده یاد غفاری گفت: جلسات مختلف را در هفته اعتیاد برای اولیا برگزار کردیم، برای خانواده ها نیز باید فرهنگسازی کرد، برخی از آنها شناخت کافی ندارند و خانواده ها نیز با شرکت در این نمایشگاه ها می توانند اطلاعات کافی را در زمینه اعتیاد و راه های مقابله با آن کسب کنند.

وی اضافه کرد: والدین با این شناختی که کسب می کنند می توانند رفتار فرزندانشان و آسیب های متوجه آنان را مدیریت کنند.

اعتیاد در کمین همه است؛ یاریگر هم باشیم


آگاه سازی کلید مبارزه با اعتیاد است

مریم مرادزادگان مشاور دبیرستان گوهرشاد نیز در حاشیه این نمایشگاه گفت: می توان با آگاه سازی با کمک ابزارهای مختلف از جمله چنین نمایشگاه هایی، سطح مهارت ها را در زمینه مواجه با چالش های پش روی جوانان و نوجوانان افزایش داد.

وی یادآورشد: این نوع مهارت ها و آگاهی ها در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، کاهش جرایم و خودداری جوانان و نوجوانان از مصرف مواد مخدر و روانگردان ها موثر است و می توانند حساسیت ها را افزایش دهد.

مرادزادگان ابراز امیدواری کرد که با ارتقای سطح آگاهی ها، هر کسی بتواند مراقب خود باشد، رفتاری که در نهایت می تواند منجر به مراقبت از جامعه و خانواده ها شود.

این مشاور دبیرستان تاکید کرد: بدون شک با آگاهی بخشی به خانواده می توان شاهد جامعه سالم و به دور از آلودگی بود، خانواده ها می توانند بخشی از آگاهی در مورد اعتیاد و مواد مخدر را با بازدید از این نمایشگاه کسب کنند.

نمایشگاه یاریگران زندگی تا پایان آبان هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر میزبان دانش آموزان، خانواده ها و افراد علاقه مند است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha