۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبر: 85295732
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۱۱ هزار تن کود شیمیایی در استان بوشهر توزیع شد

بوشهر- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۱۱ هزار و ۷۳۳ تن انواع کود شیمایی بین کشاورزان استان توزیع شده است.

"خسرو عمرانی" روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا در بوشهر اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان بوشهر، کشاورزان و نخل‌داران بیشتر فعالیت های خود را در ۶ ماهه دوم متمرکز می کنند که با برنامه ریزی های انجام شده میزان کود تحویلی به این افراد، ۳۰ هزار تن بالغ می شود.

وی افزود: این در حالی است که در سال گذشته ۹ هزار و ۶۹۱ تن و در سال ۱۴۰۰، هشت هزار و ۶۲۶ تن انواع کود شیمایی بین کشاورزان این استان توزیع شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود در آخرین سال کارکرد دولت قبل در سال ۱۳۹۹، فقط هفت هزار و ۱۰۰ تن کود شیمیایی توزیع شده که نشان می دهد طی ۲ سال و نیم گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش توزیع اتفاق افتاده است.

وی در خصوص توزیع کود شیمیایی بین کشاورزان گفت: سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر به عنوان متولی سامانه جامع پهنه بندی کشاورزان، بر اساس نوع محصول و سطح زیرکشت و بر مبنای اطلاعات مرکز خدمات کشاورزی اقدام به صدور حواله های الکترونیک کود می کند.

عمرانی ادامه داد: پس از صدور این حواله های الکترونیکی، کشاورزان و باغ‌داران می توانند با مراجعه به ۴۰ کارگزار دارای مجوز رسمی اقدام به دریافت کود شیمیایی کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر با تاکید بر این که به غیر از حواله الکترونیک، هیچ گونه حواله دستی صادر نمی‌شود، گفت: دولت برای اوره ۸۰ درصد و برای سایر کودهای شیمایی ۷۰ درصد یارانه می دهد به گونه ای که کشاورزان به ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد از قیمت بازار را پرداخت می کنند.

وی بیان کرد: مصرف کود مناسب، علاوه بر حاصلخیزی و بهره‌وری خاک موجب مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها و کیفیت محصول تولیدی می‌شود.

عمرانی گفت: دانستن خواص انواع کودهای کشاورزی با توجه به کشت پاییزه در استان می‌تواند در افزایش تولید محصولات کشاورزی نقش موثری ایفا کند.

وی در خصوص نقش کودهای کشاورزی بر روی افزایش کمی و کیفی تولیدات محصولات کشاورزی عنوان کرد: مصرف کود مناسب بر حاصلخیزی و بهره وری خاک، مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها و کیفیت محصول تولیدی تاثیر به سزایی دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: عمده کودهای موثر در کشت پاییزی علاوه بر کودهای آلی، زیستی و کودهای شیمیایی شامل ازته، فسفاته و پتاسه هستند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

عمرانی با بیان اینکه پر مصرف‌ترین کود ازته در دنیا کود اوره است، بیان کرد: کاربرد اصلی این کود تامین نیتروژن گیاهان بوده و باعث سرسبزی می‌شود، از طرفی به فرایند فتوسنتز کمک ویژه‌ای می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجا که این محصول تنها تامین کننده‌ نیتروژن است پس در درجه‌ی اول برای رشد شکوفه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: انواع کودهای فسفاته از دیگر کودهای موثر در بهبود رشد رویشی، یکنواختی شکوفه ها، افزایش مقاومت در برابر سرما و افزایش تولید در محصولات زراعی و باغی است که در هر مرحله‌ای از رشد گیاهان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اعلام کرد: با افزودن کودهای پتاسه به خاک و جذب یون پتاسیم فعالیت مولکول‌های زیستی مانند آنزیم ها، کاتالیست‌های شیمیایی، نشاسته و قندها در فرایندهای سلولی گیاهان تنظیم شده و این مسئله به رشد و نمو مطلوب گیاه کمک خواهد کرد.

عمرانی گفت: موجودی انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر در وضعیت کاملا مطلوبی است و هیچگونه کمبودی از بابت تامین و توزیع کود در سطح استان نخواهیم داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha