۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85295541
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کتاب خوانی، گمشده در هیاهوی زندگی ماشینی

۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبر: 85295541
کتاب خوانی، گمشده در هیاهوی زندگی ماشینی

همدان- ایرنا- توسعه کتابخانه های عمومی، گسترش و تنوع صنعت چاپ و نشر، برپایی نمایشگاه های کتاب و تخفیف های ویژه، همگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه انجام می شود با این وجود دغدغه ها و هیاهوی زندگی ماشینی بهانه ای شده تا بسیاری از افراد جامعه کمتر حاضر به مطالعه و کتاب خوانی باشند و وقتی را به این مهم اختصاص ندهند.

به گزارش ایرنا، کتاب به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی در شناساندن آداب و رسوم و حماسه های یک ملت نقش بسزایی دارد چرا که با خواندن آن می توانیم علاوه بر آشنایی با فرهنگ و تمدن کشور خود و سایر ملت ها الگوهای مناسبی را بزای زندگی انتخاب کنیم.

در اهمیت کتاب و کتابخوانی کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مسایل مختلفی را مطرح می کنند، آنها معتقدند خواندن کتاب‌های گوناگون، از جمله رمان و کتب تاریخی، علمی و اجتماعی علاوه بر لذت‌بخش بودن در دانش افزایی افراد بسیار تاثیرگذار است و بینش و علم انسان را عمق و ارتقا می بخشد.

یک کارشناس مسایل فرهنگی در خصوص فواید کتاب و کتابخوانی به خبرنگار ایرنا گفت: مطالعه موجب بهبود سلامت ذهنی، روحی، عاطفی و جسمی فرد شده و آرامش زیادی وارد زندگی‌ فرد می کند.

مریم احمدی افزود: افرادی که مطالعه بیشتری دارند شاداب تر هستند و به راحتی می توانند راه حل مناسبی برای مشکلات زندگی خود پیدا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت کتابخوانی و تاثیر آن در زندگی شخصی و اجتماعی افراد اما عده ای کمبود وقت، ماشینی شدن زندگی و مشکلات اقتصادی را از دلایل مطالعه نکردن عنوان می کنند.

این کارشناس مسایل فرهنگی پیشنهاد داد که با استفاده درست از وقت و برنامه ریزی مستمر و بهره گیری از ساعات مرده مثلا در مکان های انتظار مطب پزشک، ایستگاه اتوبوس و غیره می توان حداقل روزانه نیم ساعت مطالعه کرد.

وی، مطالعه برای کودکان و نوجوانان را ضروری دانست و تاکید کرد: کودکان و دانش آموزان با مطالعه علاوه بر اینکه مهارت های لازم را فرا می گیرند می توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اعتماد به نفس و یادگیری آنها در درس افزایش می یابد.

کتاب خوانی، گمشده در هیاهوی زندگی ماشینی

تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر کتابخوانی، نقشه راه

در اهمیت فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی همین بس که این موضوع از جمله مهم ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ است و ایشان تاکید بسیار زیادی بر انس با کتاب در میان همه اقشار به خصوص جوانان داشته و دارند که باید از این فرمایشات و تاکیدات به عنوان نقشه راه در حوزه مطالعه و کتابخوانی استفاده شود.

دولت سیزدهم هم توجه ویژه ای به کتاب و کتابخوانی دارد و آیت الله رئیسی در پیامی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی تاکید کرد که دولت مردمی برای پویایی حوزه فرهنگ و نشر، نگاه تحولی به حوزه عمومی فرهنگ داشته است و فضیلت کتابخوانی به یک پویش فراگیر و ضرورت ملی تبدیل شود.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این اداره کل همزمان با سراسر کشور بر اساس وظایف ذاتی خود اقدام به طراحی و عملیاتی کردن برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه کرده است که در این راستا بیش از هزار عنوان برنامه در سطح مختلف پیش بینی شده که بخشی از آن توسط کانون های فرهنگی و هنری مساجد برگزار می شود.

هادی شیرمحمدی افزود: بازدید از کتاب فروشی ها، برگزاری جایزه قلم هگمتانه و نمایشگاه مجازی هفته کتاب که با همکاری شرکت های دانش بنیان با ۳۵ درصد تخفیف در محل کتاب فروشی انجام می شود از جمله این برنامه ها است.

وی، کارگاه داستان نویسی، معرفی کتاب و تجلیل از فعالان مرتبط با کتاب و ناشران برتر را از دیگر برنامه های این اداره کل در هفته کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.

کتاب خوانی، گمشده در هیاهوی زندگی ماشینی

وضعیت مطالعه در همدان بالاتر از متوسط کشوری

شیر محمدی در خصوص سرانه مطالعه کتاب در استان همدان گفت: آخرین پیمایش ها انجام شده در مورد سرانه مطالعه مربوط به سال ۹۴ است که خیلی نمی توان به آن اتکا کرد .

وی، وضعیت مطالعه در همدان را بالاتر از متوسط کشوری عنوان کرد و گفت: مسیر رشد، پیشرفت و تعالی جامعه از مسیر فرهنگ و به طور مشخص از علم، آکاهی و کتاب عبور می کند.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: در سال های اخیر تحریم ها و مشکلات اقتصادی و مشکلات ناشی از آن برای چاپ و هزینه کاغذ همه دست به دست هم داده تا در کاهش کتاب خوانی تاثیر داشته باشد.

وی فضای مجازی را رقیب جدی در حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و گفت: باید از ظرفیت های لازم برای آشتی دادن مردم به فرهنگ مطالعه استفاده کرد تا به عنوان یک عادت و باور در رفتار مردم نهادینه شود.

شیر محمدی با اشاره به مشوق های درنظر گرفته شده برای علاقه مندان به کتاب به منظور خرید کتب مورد علاقه، اظهار کرد: تمام کتاب فروشی ها عضو سامانه ارشاد تخفیف دائمی ۲۵ درصدی دارند و علاقه مندان به خرید و مطالعه کتاب می توانند از این فرصت برای کتابخوانی استفاده کنند.

وی به برنامه های دولت سیزدهم به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و ادامه داد: افزایش تولید کاغذ، حمایت از کارخانه های کاغذ و کاهش مشکلات گمرگی برای واردات کاغذ از جمله برنامه های وزارتخانه برای کاهش قیمت این محصول فرهنگی است.

مشکل اصلی کاهش سرانه مطالعه قیمت کتاب نیست

وی به برنامه های دولت سیزدهم به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و ادامه داد: افزایش تولید کاغذ، حمایت از کارخانه های کاغذ و کاهش مشکلات گمرگی برای واردات کاغذ از جمله برنامه های وزارتخانه برای کاهش قیمت این محصول فرهنگی است.شیر محمدی با بیان اینکه مشکل اصلی کاهش سرانه مطالعه قیمت کتاب نیست تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه های فصلی و استفاده از کتابخانه های عمومی از جمله راهکارهای موثر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

وی ادامه داد: جامعه باید به جایی برسد که کتاب نخواندن در آن دردآور باشد چراکه اگر فردی عشق، علاقه و شوق داشته باشد حتی در صورت فرصت کم هم مطالعه می کند.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: دستگاه های فرهنگی همگی دغدغه مند هستند و از همه داشته های خود برای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده می کنند اما باید در این زمینه شاهد یک عزم و پویش همگانی باشیم.

وی از مردم خواست از ظرفیت و فرصت هفته کتاب و کتابخوانی و برپایی نمایشگاه ها برای فرهنگ مطالعه استفاده کنند.

اجرای هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی به مناسبت هفته کتاب در همدان

استان همدان با ۱۱۹ باب کتابخانه‌ عمومی شامل ۷۱ باب شهری، ۴۶ باب روستایی و یک باب سیار شهری با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه کتاب نقش موثری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد که این کتابخانه ها با حدود ۳۰۰ کتابدار به بیش از ۸۰ هزار عضو خدمات ارائه می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی به خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز هفته کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه با شعار «آینده خواندنی است» ادامه داد: هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی سطح استان همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

عاطفه زارعی از افزایش آمار امانت کتاب در کتابخانه های همدان خبر داد و اظهار کرد: کتابخوانان همدان نیمه نخست سال جاری ۵۳۰ هزار جلد کتاب به امانت گرفتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، بیشترین سرمایه گذاری این نهاد را در حوزه کودک و نوجوان اعلام کرد و افزود: هفت میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای خرید منابع اطلاعاتی مطابق با نیاز روز در حوزه کودک و نوجوان هزینه شده است.

عضویت رایگان در کتابخانه‌های همدان به مناسبت هفته کتاب

وی اظهار کرد: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عضویت در ۱۱۸ کتابخانه‌ عمومی استان به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران رایگان شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان یادآور شد: همچنین در این طرح، اعضایی که منابع امانی‌شان شامل جرائم دیرکرد می‌شود، در صورتی‌که در بازه زمانی ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ به کتابخانه عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی جرائم دیرکرد خواهند شد.

افزایش فضای کتابخانه‌های همدان در دولت سیزدهم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با تشریح دستاوردهای عمرانی دولت سیزدهم در حوزه کتابخانه‌های عمومی استان گفت: از ابتدای آغاز به کار دولت مردمی و قوی سیزدهم تاکنون پنج هزار و ۲۳ مترمربع کتابخانه عمومی در این استان افتتاح شده است.

زارعی اظهار کرد: توسعه کتابخانه شهید مطهری فامنین شامل احداث سالن مطالعه ویژه آقایان و بانوان، احداث کتابخانه عمومی مهر ماماهان، احداث کتابخانه عمومی شهید مظاهری و مرکز همایش‌ها و مطالعات کتاب و کتابخوانی استان همدان بخشی از این اقدامات است.

وی با اشاره به تکمیل سالن اجتماعات و آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی همدان، گفت: این مهم از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان همدان در حال تکمیل است.

توسعه کتابخانه‌های سیار برای روستاها

زارعی همچنین از خرید یک خودرو به منظور راه‌اندازی کتابخانه سیار خبر داد و اضافه کرد: توسعه کتابخانه‌های سیار برای روستاهای زیر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در دستور کار جدی کتابخانه‌های عمومی قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطر نشان کرد: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان همدان در حال حاضر ۱۷۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم ۲۹ هزار و ۸۸۷ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بودند،اظهار کرد: هم اینک تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان همدان به ۷۹ هزار ۳۶۵ نفر رسیده است.

زارعی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان وجود بود که امروز به یک میلیون و ۴۸۳ هزار و ۱۶۲ جلد رسیده است.

کتاب خوانی، گمشده در هیاهوی زندگی ماشینی

احداث ۹ هزار متر مربع کتابخانه در همدان

وی با بیان اینکه ۹ هزار و ۱۴۶ مترمربع طرح عمرانی در حال اجراست خاطرنشان کرد: کتابخانه عمومی قائم تویسرکان، کتابخانه استاندارد درگزین و اسدآباد و توسعه کتابخانه حضرت فاطمه(س) شهر آجین از جمله طرح های در دست اقدام است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان همچنین اظهار کرد: کتابخانه روستای نگارخاتون شهرستان فامنین با ۱۲۰ متر مربع، کتابخانه عمومی روستای اوزون دره شهرستان کبودر آهنگ با ۱۳۰ متر مربع و کتابخانه عمومی استاندارد شهری کبودر آهنگ با یک هزار و ۴۰۰ متر مربع نیز در حال ساخت است.

تصویب ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر رییس جمهور به پروژه‌های کتابخانه‌ها

وی با تاکید بر اینکه برخی از کتابخانه عمومی استان که نیاز به بازسازی داشت بهسازی و بازسازی شد،اظهار کرد: بازسازی کتابخانه عمومی فجر شهر صالح آباد و بازسازی کتابخانه شهید مدنی به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه استان از جمله این طرح ها است.

زارعی با اشاره به سفر سال گذشته رییس جمهور به همدان، یادآور شد: نگاه ویژه رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان همدان نیز باعث شد که حدود ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی استان مصوب شود که تاکنون بخشی از آن اختصاص و فعالیت‌های عمرانی در حال انجام است.

توسعه کتابخانه های همدان

وی ادامه داد: اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان برای پیشبرد اهداف فرهنگی استان و با توجه به سیاست ها و برنامه ریزی های انجام شده برای ایجاد عدالت فرهنگی و دسترسی آسان آحاد جامعه به کتاب وکتابخوانی و نیز توسعه متوازن فرهنگی در بین تمامی اقشار مختلف جامعه و روستاهای بدون کتابخانه، نسبت به افتتاح کتابخانه اقدام کرده است.

زارعی اظهار کرد: در این راستا ۲ باب کتابخانه در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ بهره برداری و عملیات اجرایی ساخت ۲ باب کتابخانه دیگر در این مدت آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۶ جلد است، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که ۴.۵۷ درصد جمعیت را شامل می‌شود و در ابتدای دولت سیزدهم تعداد اعضا کتابخانه‌ها ۲۹ هزار و ۸۸۷ نفر بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری ۶۷ هزار و ۸۷۹ نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان همدان اهدا شده است، خاطرنشان کرد: بنیاد علمی- آموزشی قلمی یک میلیارد ریال کتاب در تابستان گذشته به کتابخانه‌های عمومی استان همدان اهدا کرده است.

جشنواره فروش فوق العاده کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز از آغاز جشنواره فروش فوق العاده کتاب در همدان خبر داد و گفت: براساس هماهنگی و تعامل انجام شده با اتحادیه صنف خرازی و لوازم التحریر و با همکاری کتاب فروشان و اتاق اصناف همدان،‌ از ۲۳ تا۳۰ آبان سال جاری، عرضه کتاب در کتاب فروشی های سطح شهر همدان با تخفیف ۱۰ تا ۳۰ درصدی ویژه جشنواره برای همشهریان همدانی اجرا می شود.

مسعود ویژه ادامه داد: در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه برنامه های متنوعی در سطح استان در نظر گرفته شده است که یکی از این برنامه ها برگزاری دومین جشنواره فروش فوق العاده کتاب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هفته کتاب استان همدان، کتاب و کتابخوانی را جزو مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگ عمومی در جامعه دانست و اظهار کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری اگر بتوانیم فرهنگ کتابخوانی در کشور را تقویت کنیم و در کنار آن تولید کتاب را هم خوب گسترش دهیم بخش عمده‌ای از وظایف فرهنگی دولت را به این وسیله انجام داده‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش همدان نیز در مورد فرهنگ کتاب و کتابخوانی به خبرنگار ایرنا گفت: با انتخاب کتاب مورد علاقه برای کودکان به تدریج کتابخوانی برای آنها شیرین و خوشایند می شود و آنها به این رویه عادت می کنند.

مجتبی قمری افزود: تقویت روابط کودک با پدر و مادر، افزایش اعتماد به نفس کودک و علاقه مندی بیشتر به علم و دانش از جمله مهمترین فواید کتابخوانی برای کودکان است.

وی به اقدامات آموزشی و پرورشی و تعداد کتابخانه های کلاسی در سطح استان همدان برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ضرورت این توجه از آن جا ناشی می شود که گروه عمده از کسانی که از ادبیات کودک و نوجوان بهره می برند و به نوعی با آن در ارتباط هستند دانش آموزان هستند.

کتاب خوانی، گمشده در هیاهوی زندگی ماشینی

فعالیت ۲ هزار و ۸۰۰ کتابخانه در مدارس

وی ادامه داد: کتابخانه درسی و کلاسی با هدف ارتقای سطح علمی، فرهنگی و تربیتی دانش آموزان‌، آشنایی بیشتر دانش آموزان با کتاب، ایجاد انگیزه، توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در سطح مدارس و کلاس، ایجاد روحیه مناسب و عادت به کتابخوانی، مشارکت، استفاده از روش دیداری برای آشنایی، تشویق و ایجاد بستر مناسب برای حضور دانش آموزان ایجاد شده است.

قمری تعداد کتابخانه های مدارس استان همدان را ۲ هزار و ۸۰۰ کتابخانه ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۸۰۰ کتابخانه مستقل هستند.

وی برگزاری ۸۹ مورد نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲_۱۴۰۱ را از جمله برنامه های این اداره کل برای ترویج فرهنگ مطالعه بین دانش آموزان عنوان کرد.

قمری خاطر نشان کرد: نواختن زنگ‌ کتاب و کتابخوانی در مدارس، غبارروبی از کتابخانه های مدارس، به روزرسانی کتابخانه های مدارس و کلاس، اهدای کتاب به دانش آموزان و رونمایی از رمان دانش آموز پایه دوازدهم از دیگر برنامه های برای هفته کتاب و کتابخوانی در این اداره کل است.

رهاورد:

ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ضمن افزایش دانش و بینش و معرفت افراد، می تواند جامعه را به سمت تعالی پیش ببرد و از کاهش آسیب های اجتماعی نیز بکاهد، با توجه به اهمیت این حوزه ضروری است دستگاه های فرهنگی و نهاد خانواده نسبت به ترویج این فرهنگ بیش از پیش تلاش و همت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha