توافق مکزیک و آمریکا برای مبارزه با مواد مخدر و بحران مهاجرت

تهران- ایرنا- روسای جمهوری آمریکا و مکزیک در دیداری دوجانبه در مورد قاچاق مواد مخدر به ویژه «فنتانیل» و بحران مهاجرت منطقه‌ای به عنوان دو مشکلی که در کانون بحث‌های میان دو کشور وجود دارد، گفت‌وگو کردند و به رغم اختلاف‌ها در زمینه راهکارهای مقابله با دو معضل، بر سر برخی موضوعات به توافق رسیدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، «جو بایدن» و «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» روسای جمهوری آمریکا و مکزیک در دیداری دوجانبه در جریان آخرین روز اجلاس سران مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) بر سر موضوعاتی همچون مبارزه با مواد مخدر و بحران مهاجرت گفت‌وگو کرده و بر تعهد مشترک خود برای مبارزه با ماده مخدر «فنتانیل» و تدوین طرحی برای توقف جریان مهاجرت و همچنین باز کردن «مسیرهای قانونی» تاکید کردند.

بایدن با اشاره به اینکه «مکزیک و ایالات متحده در کنار هم هستند» گفت روابط دوجانبه نشان‌دهنده «همکاری امنیتی» است، زیرا دو کشور «در کنار هم برای مبارزه با قاچاق اسلحه، رسیدگی به جرائم سازمان‌یافته و رسیدگی به همه‌گیری مواد افیونی، از جمله فنتانیل، همکاری می‌کنند».

آمریکا مدعی است که کارتل‌های مکزیکی از پیش‌سازهای شیمیایی از چین برای تولید فنتانیل، ماده افیونی پنجاه برابر قوی‌تر از هروئین استفاده می‌کنند و سپس آن را به طور غیرقانونی در ایالات متحده عرضه می‌کنند.

فنتانیل یک ماده افیونی مصنوعی و ۱۰۰ برابر قوی‌تر از مورفین است و استفاده‌های غیرقانونی از آن توسط قاچاقچیان مواد مخدر، موضوع تنش دو کشور همسایه مکزیک و آمریکا شده است.

در این راستا، بایدن در دیدار با اوبرادور، به ملاقات «عالی» او با شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین اشاره و تاکید کرد که آن‌ها به طور خاص در مورد فنتانیل که روزانه جان ۲۰۰ آمریکایی را می‌گیرد، گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن و شی روز چهارشنبه به توافقی دست یافتند تا چین خروج مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید فنتانیل از قلمرو خود را کنترل کند و در پاسخ، واشنگتن تحریم‌ها علیه یک نهاد چینی که مسئول مبارزه با قاچاق مواد مخدر بود را لغو کرد.

رئیس‌جمهوری مکزیک نیز همزمان با تاکید بر آگاهی خود نسبت به «آسیب» ناشی از این ماده مخدر بر هزاران آمریکایی تاکید کرد این کشور در مسیر مبارزه با این معضل گام بر می‌دارد.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور پیشتر اعلام کرده بود شواهدی مبنی بر قاچاق غیرقانونی این ماده از این کشور آسیایی وجود دارد. وی در این چارچوب، نامه‌ای به شی جین پینگ همتای چینی خود ارسال کرد و همکاری وی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را خواستار شد.

ضرورت طراحی برنامه‌ای به منظور مقابله با موج فزاینده مهاجرت از جنوب قاره آمریکا به مرکز و به سمت ایالات متحده، یکی از پیشنهادهای رئیس‌جمهوری مکزیک در دیدار با بایدن بود.

کاخ سفید در بیانیه‌ای از توافق روسای جمهوری دو کشور برای «بررسی عوامل اساسی مهاجرت» در سراسر منطقه و «افزایش مسیرهای قانونی» برای مهاجرت خبر داد.

به رغم از سرگیری ساخت دیوار مرزی مکزیک توسط دولت فعلی آمریکا و در ادامه طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق این کشور، اوبرادور، بایدن را نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا در سال‌های اخیر توصیف کرد «که دیواری نساخت».

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ (دی- بهمن ۱۳۹۹)، بیش از ۱۰ میلیون مهاجر به طور غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند که بیشترین تعداد در تاریخ این کشور است.

داده‌های گمرک و حفاظت مرزی امریکا در سال‌های مالی ۲۰۲۰- ۲۰۲۳ (سال مالی از یکم اکتبر/ ۹ مهر تا ۳۰ سپتامبر/ ۸ مهر است) نشان می‌دهد که در سال مالی ۲۰۲۳، سه میلیون و ۲۰۱ هزار و ۱۴۴ نفر، در سال ۲۰۲۲، دو میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۸۲ نفر، در سال ۲۰۲۱ یک میلیون و ۹۵۶ هزار و ۵۱۹ نفر و در ۹ ماه دولت بایدن در سال مالی ۲۰۲۰ نیز ۴۷۱ هزار و ۹۵۴ مهاجر غیرقانونی که قصد ورود به این کشور را داشته‌اند، بازداشت شده‌اند.

به این ترتیب، آمار سال ۲۰۲۳ نشان‌دهنده رکورد عبور غیرقانونی از مرزهای آمریکا برای سومین سال متوالی است.

طبق داده‌های دفتر آمار ایالات متحده، مکزیک در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، با پشت سر گذاشتن کانادا و چین به بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا تبدیل شد (با رسیدن به مجموع تجارت ۳۹۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار).

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha