معاون استاندار: خراسان رضوی ظرفیت لازم برای پذیرش برخی اختیارات ملی را دارد

مشهد - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این استان در برخی از امور از جمله ارزشگذاری و تعیین قیمت پایه گمرکی کالاهایی مانند پسته و زعفران که تولید کننده اول کشور در آن است، ظرفیت کارشناسی لازم را دارد و وقت تفویض اختیارات این بخش‌ها به استان فرا رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل چمندی پنجشنبه شب در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی که در محل اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با حضور معاون سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، افزود: سیاست‌ها و اهداف دولتی ها و فعالان بخش خصوصی در حوزه تجارت در این استان شفاف و همسان است، کشور باید به این نتیجه برسد سیاست‌هایی که در هر استان می خواهد اتخاذ کند، به معنای واقعی کلمه تفویض اختیار شود، مرکز کشور نمی تواند از ظرفیت‌های کامل هر استان بهره گیرد.

وی بیان کرد: شاید تمرکزگرایی ویژه در ابتدای انقلاب اسلامی برای کشور ضرورت داشته است اما دیگر این مهم نیاز نیست و اگر بخواهیم همه ظرفیت‌های خود را به صحنه اجرایی کشور برسانیم، باید اختیارات بیشتری به استانها بدهیم، ارزشگذاری کالاهای انحصاری خراسان رضوی در حالی که کارشناس و متخصص آن در استان وجود دارد، امری ضروری است و باید اختیارات کالاهایی که به این استان اختصاص دارد تصمیمات آن در استان گرفته شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به رشد و پیشرفت کشورهای آسیای میانه در حوزه اقتصاد، گفت: با توجه به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورهای اطراف ایران مانند ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان نیاز است که برنامه ریزی ویژه ای برای تجارت با آن کشورها انجام شود، در پی تحول سیاسی که در ازبکستان رخ داد، آن کشور به یکی از مناطق پیشرو اقتصادی دنیا تبدیل شده است، افغانستان در حال تبدیل به یک کارگاه تولیدی یا ساختمانی بزرگ است و ایجاد امکانات زیربنایی در تمام کشور در حال انجام است.

محمدرضا توکلی زاده افزود: در این شرایط افغانستان برای توسعه خدمات زیربنایی خود نیاز به دریافت امکانات از کشورهای دیگر دارد که این مهم باید از طریق کشورمان تامین شود، در حالی که سیستم ریلی کشور به افغانستان هنوز متصل نشده و کارایی لازم را ندارد.

وی زیرساخت‌های بندر شهید رجایی و بندر چابهار را برای انتقال کالاهای ترانزیتی از کشورهای آسیای میانه را ناکافی دانست و گفت: هم اینک ۲ میلیون تُن گوگرد در پالایشگاه ترکمنستان آماده ترانزیت است اما بنادر کشورمان ظرفیت پذیرش آن را ندارند، در مجموع ظرفیت توسعه صادرات در کشورهای اطراف خراسان رضوی بسیار بالاست که عدد بزرگی نسبت به هدف صادراتی استان خواهد بود لذا باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات از سوی دولت تامین شود.

معاون استاندار: خراسان رضوی ظرفیت لازم برای پذیرش برخی اختیارات ملی را دارد

ارز صادراتی را به گردشگران ندهید

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان نیز در این نشست با اشاره به خروجی مثبت سفر اخیر فعالان اقتصادی ایران به کشور تاجیکستان که همزمان با سفر رئیس جمهوری به این کشور انجام شد، گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه تجارت، نبود متولی جامع و متمرکز است، عدم شکل گیری وزارت بازرگانی ظلمی به صنعت، معدن و تجارت است.

محمد حسین روشنک افزود: چرا باید ارز حاصل از صادرات که به سختی بدست می آید به گردشگران داده شود، هرچند گردشگری حایز اهمیت است اما باید گردشگر ارز را به صورت آزاد از بازار خریداری کند و ارز صادراتی به بخش‌های مهمتری اختصاص یابد.

وی با تاکید بر ورود راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مساله تعیین کرایه واگن گفت: هم اکنون صادرکننده علاوه بر پرداخت کرایه واگن، پول سیاه دیگری را نیز پرداخت می کند که در هیچ جا ثبت نمی شود، در صورتی که راه آهن خود مسئولیت واگذاری واگن و تعیین کرایه ها را برعهده گیرد دیگر صادرکننده، پولِ اضافی پرداخت نخواهد کرد.

روشنک همچنین به تبعات انتقال گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری اشاره و بیان کرد: اینکه راه آهن مجبور به ایجاد زیرساخت‌های گمرکی در ایستگاه شهید مطهری شود، لطمه زیادی به بخش صادرات وارد خواهد کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی همچنین کمک به اتاق های بازرگانی مشترک از سوی سازمان توسعه تجارت را خواستار شد و گفت: عدم صادرات کالاهای ساخته شده یک مشکل اساسی است، از سوی دیگر وقتی درخواستی از استان به تهران می رود، مدتها طول می کشد که پاسخ آن دریافت شود، چنین موضوعی مانع توسعه صادرات خواهد بود.

معاون استاندار: خراسان رضوی ظرفیت لازم برای پذیرش برخی اختیارات ملی را دارد

فرصتی جدید برای رونق مسیر ترانزیت از ایران

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان نیز در این نشست گفت: افغانستان در حال پوست اندازی و دگردیسی اقتصادی است، بازسازی زیرساخت‌ها در این کشور به سرعت در حال انجام است و بهترین فرصت برای ایران به منظور افزایش سهم خود در این بازسازی بوجود آمده که باید از آن بهره گیرد.

محمود سیادت افزود: در شرایطی که ترانزیت کالا از مسیر پاکستان دچار مشکل شده است، تجار افغانستانی به سمت ایران متمایل شده اند اما هم اینک ۲ هزار کانتینر در بندرعباس دپو شده و فقط روزانه ۴۰ کامیون افغانستانی اجازه ورود از مرز میلک به ایران را دارند از این تعداد ۲۰ کامیون متعلق به بازارچه میلک است و باقی آن به ترانزیت کالا به سمت بندرعباس اختصاص دارد تا بار را از بندر عباس برداشته و انتقال دهند، در نهایت با این کندی عبور، کرایه ها افزایش یافته و کامیون افغانستانی ناگزیر به تغییر مسیر می شود، لذا ما از فرصت‌های بوجود آمده در تجارت بهره نمی گیریم.

وی با اشاره به رشد اقتصادی کشورهای آسیای میانه اظهار کرد: در سیاست اقتصادی طالبان هیچ ضعفی دیده نمی شود، حمایتشان از صنعتگر، مبارزه با فساد و رفع بورورکراسی اداری کم نظیر است، تغییرات رو به رشدی در کشور افغانستان مشاهده می شود، این کشور تنها منطقه متمایز به لحاظ بازگشت ارز صادراتی است، اما ما در خصوص اعتبارسنجی خریدار در صندوق ضمانت صادرات هنوز مشکل داریم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: پنج میلیون مهاجر افغانستانی در کشور وجود دارد که یک میلیون نفر از آنان کار اقتصادی می کنند و بخشی از درآمدشان را به افغانستان انتقال می دهند، پول ایران از این طریق به افغانستان می رود، اما صادرکننده ما برای صادرات به افغانستان پول ایران را به صراف می دهد، در این شرایط باید صادرات ایران به افغانستانی ریالی شود.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مشهد پایتخت گوهرسنگها است اما ارزشگذاری آن در مرکز انجام می گیرد، از سوی دیگر ارزشگذاری زیورآلات نیز پیچیده است به طوری که ارزش سنگ آن در وزارت صمت و ارزش فلز آن در بانک مرکزی تعیین می شود، کارشناسان و متخصصان خوبی در خراسان رضوی وجود دارند که می توانند ارزشگذاری گوهرسنگها را انجام دهند، ضمن اینکه هم اینک زمردهای افغانستان که در دنیا بی نظیر است به صورت غیرقانونی وارد استان می شود.

نازپرور با اشاره به خودتحریمی اشاره و بیان کرد: واردات سنگ تراورتن و سنگ مرمر از افغانستان ممنوع شده است، در حالی که کارشناسان و متخصصان خبره ای برای فرآوری این سنگها در استان وجود دارند، در واقع افغانستان بهشت سنگهای قیمتی است که می تواند فرصت زیادی برای اشتغال و درآمد در این استان ایجاد کند.

معاون استاندار: خراسان رضوی ظرفیت لازم برای پذیرش برخی اختیارات ملی را دارد

سهم ۴۹ درصدی کالاهای صنعتی در صادرات

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کالاهای صنعتی در هفت ماهه نخست امسال سهم ۴۹ درصدی از کل صادرات کالای استان را داشته که بیشترین سهم نسبت به بخشهای دیگر است، سهم سایر بخشها از صادرات کالا در هفت ماهه امسال شامل ۲۷ درصد در بخش کشاورزی، ۱۷ درصد در بخش معدن و صنایع معدنی، ۶ درصد در بخش پتروشیمی و پایه نفتی و یک درصد فرش و صنایع دستی است.

امیررضا رجبی اظهار کرد: میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی هفت ماهه امسال یک میلیون و ۵۲۹ هزار تُن به ارزش ۸۸۱ میلیــون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبــل در وزن ۲۹ درصد و در ارزش دلاری ۳۱ درصد افزایش داشته، این در حالی است که وزن و ارزش صادرات کالاها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب یک میلیون و ۱۸۹ هزار تن به ارزش ۶۷۵ میلیون دلار بود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ارزش هر تن صادرات کالا را ۵۷۶ دلار ذکر و بیان کرد: عمده کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان شامل افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، عراق، پاکستان، چین، قرقیزستان، امارات متحده عربی، اسپانیا، قزاقستان، فدراسیون روسیه، هند، هلند، ترکیه، ارمنستان، عمان، قطر ، آلمان و ایتالیا هستند.

وی گفت: زعفران، پسته، تخم خوراکی، کامپاند پلی اتیلن، کف پوش های غیر مخملی، روغن های سبک و فرآورده ها به جز بنزین، سیب زمینی، میله های آهنی یا فولادی، سیمان، کیسه، سیب، رب گوجه فرنگی، رنگها و ورنی ها، شیرخشک اطفال، شمش از آهن و فولاد، فروکروم، دوغ، شیر و خامه، پریفرم (PET) و صابون عمده کالاهای صادراتی بودند.

به گزارش ایرنا، استفاده صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی از صندوق ضمانت صادرات، تاییدیه برای استاندارد برخی از کالاهای صادراتی در آزمایشگاه ها، ایجاد فرصت برای حضور پیمانکاران ایرانی در بازار افغانستان، حضور پررنگ تر ایران و خراسان رضوی در نمایشگاه های کشورهای همسایه از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha