شرکت ایران در اجلاس فرهنگی سن‌پترزبورگ روسیه

مسکو- ایرنا- نهمین اجلاس فرهنگی بین‌المللی سن‌پترزبورگ با شعار مجمع فرهنگ‌های متحد در حالی پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در این شهر روسیه گشایش می‌یابد که نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان در این اجلاس حضور یافته‌اند.

قرار است ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز خطاب به شرکت‌کنندگان در این اجلاس سخنرانی کند.

شرکت ایران در اجلاس فرهنگی سن‌پترزبورگ روسیه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت و در مجمع عمومی آن سخنرانی می‌کند.
غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ایمانی پور را در این رویداد فرهنگی همراهی می‌کند.

این نشست سه روزه که با حضور وزیران فرهنگ، معاونان وزیر و رؤسای سازمان‌های فرهنگی بیش از ۳۰ کشور جهان برگزار خواهد شد، حول چهار محور اصلی؛ نشست کانونی با عنوان «مجمع فرهنگ‌های متحد»، نشست‌های فرهنگی و عمومی همچنین برنامه تجاری و جشنواره خواهد بود.
پیش از این پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در پیام دعوتی از کشورها برای شرکت در این رویداد گفته بود: زمان گفتگوی جدی با شرکای ما در گروه بریکس، سازمان همکاری شانگهای، ‌کشورهای مستقل مشترک المنافع و سایر کشورها، در مورد آینده فرهنگ در منطقه و جهان و حفظ و ارتقای میراث فرهنگی جهان فرا رسیده است.
وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه پیش از این درباره این رویداد گفته است: فرهنگ همیشه اساس گفت‌وگو و رشته ارتباطی بین کشورها، مردمان و جهان‌بینی‌های بسیار متفاوت بوده، هست و خواهد بود.
اولگا لیوبیموا افزوده است: قدرت وحدت‌بخش فرهنگ نه تنها می‌تواند بر تفاوت‌ها غلبه کند، بلکه یک چشم‌انداز مشترک از آینده بر اساس آرمان‌های جهانی ایجاد می‌کند.

هدف اصلی اجلاس فرهنگی سن‌پترزبورگ، یافتن راه‌هایی برای غلبه بر اختلاف نظرها و اصلاح آن در حوزه فرهنگ و کشف ظرفیت‌های سازنده، تحکیم روابط و غنای فرهنگی متقابل عنوان شده است.
در چارچوب این مجمع، چهره های فرهنگی و نمایندگان برخی دولت‌ها به تبادل نظر درباره موضوعاتی همچون "شناخت تاریخ از طریق فرهنگ"،‌ "آیا هوش مصنوعی یک تهدید یا یک موهبت برای فرهنگ است؟" و "فرهنگ سنتی به عنوان زیربنای ساختن جامعه متمدن" خواهند پرداخت.

بنا بر گزارش وزارت امور خارجه روسیه،‌ یکی از رویدادهای مهم این مجمع، نشست وزرای فرهنگ کشورها و روسای سازمان های بین المللی است که با تصویب اعلامیه‌ای همراه خواهد بود.
بنا بر این گزارش،‌ این سند از نظر تأیید علاقه جامعه بین‌المللی به توسعه بیشتر همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه بین المللی حائز اهمیت خواهد بود.
پیش نویس اعلامیه منعکس کننده مفاد تعدادی از اسناد چندجانبه است که قبلاً توسط سازمان ملل (از جمله یونسکو)، گروه بیست، اجلاس روسیه-آفریقا و اجلاس های بریکس تصویب شده بود.
این سند،‌ مبتنی بر تعریف فرهنگ به عنوان مفهومی است که نه تنها هنر و ادبیات را در بر می گیرد، بلکه یک شیوه زندگی، نظامی از ارزش ها، سنت ها و باورها را نیز در بر می گیرد و بر لزوم شناخت فرهنگ به عنوان یک کالای عمومی جهانی تأکید می کند. این سند همچنین تأیید می‌کند که فرهنگ مهمترین عامل توسعه ملی است که اراده مردم را برای آزادی، استقلال و انتخاب حاکمیت الگوی توسعه شکل می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha