۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۴
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85292973
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۴۹ قفس پرورش ماهی در سدهای لرستان غیرفعال است

۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۴
کد خبر: 85292973
۴۹ قفس پرورش ماهی در سدهای لرستان غیرفعال است

خرم آباد- ایرنا- مدیرکل شیلات لرستان گفت: ۴۹ قفس پرورش ماهی در سه سد لرستان غیرفعال و تولید ماهی در قفس تنها در ۲ سد با ظرفیت ۲۰۰ تن در حال انجام است.

کیارش بیرانوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سد ایوشان که در ۵۷ کیلومتری شرق خرم آباد و در روستای گلستان واقع است ۲۵ قفس وجود دارد که به علت تغییر وضعیت این سد از کشاورزی به شرب تعطیل شده و تولید ندارند.

وی با بیان اینکه در سد حوضیان نیز تعداد ۱۰ قفس وجود دارد، افزود: سد حوضیان در یک کیلومتری شهر الیگودرز در روستایی به همین نام واقع است که قفس های موجود در آن به علت مشکلات اجتماعی اهالی با بهره بردار تعطیل هستند و تولید ندارند.

بیرانوند افزود: همچنین در سد خان آباد الیگودرز ۱۴ قفس وجود دارد که به علت خشکسالی تعطیل شده اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها در ۲ سد هاله و مروک تولید ماهی در قفس در حال انجام است، عنوان کرد: در هرکدام از این سدها چهار قفس فعال وجود دارد که ظرفیت تولید هریک ۱۰۰ تن می باشد.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به ظرفیت مناسب سد رودبار الیگودرز برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس گفت: سد رودبار با دارا بودن ۲۱ کیلومتر طول و ۲ کیلومتر عرض و بهره مندی از دمای مناسب، ظرفیتی بالای ۲ هزار تن برای تولید ماهیان سردآبی را داراست.

بیرانوند همچنین در خصوص ظرفیت سد سیمره رومشکان افزود: این سد نیز با طول ۳۰ و عرض ۲ کیلومتر قابلیت اجرای طرح پرورش ماهی در قفس و تولید ماهیان سردآبی و گرمابی را دارد.

وی با اشاره به رایزنی و برگزاری جلسات سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهی در قفس سدهای لرستان با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: با رایزنی های صورت گرفته مقرر شد ظرفیت های اقتصادی پرورش ماهی در قفس سدهای استان احیا و سازمان اوقاف کشور با توجه به اولویت هایی که سازمان شیلات استان معرفی می نماید، در این زمینه سرمایه گذاری نماید.

به گزارش ایرنا، استان لرستان با برخورداری از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول رودخانه سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در استان تکثیر و بیش از ۳۲ هزار تن انواع ماهی خوراکی از ۷۰۳ مزرعه این استان تولید می شود در حالیکه به اذعان کارشناسان، لرستان توانایی تولید بیش از ۵۰ هزار تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی را دارا است که می توان این توانایی را فرصتی بی نظیر برای ایجاد اشتغالی پایدار در این استان غیرساحلی دانست.

پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های متداول پرورش ماهی است که در سال‌های اخیر با توجه به مزایای آن مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته است. در این روش، بنا به شرایط محیطی، منطقه‌ای و گونه‌های مدنظر، از قفس‌هایی با اشکال و جنس‌های مختلف استفاده می‌شود که در آن آب به صورت آزاد بین قفس و منبع آبی در جریان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha