۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۷:۴۴
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85292739
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پای صنایع زنجان بر گلوی منابع آب زیرزمینی استان

زنجان - ایرنا - ۹۵ درصد صنایع فعال در استان زنجان از آب های زیرزمینی استفاده می‌کنند و این در حالی است که نباید از آب خام و شیرین برای مصارف صنعتی البته به غیر از صنایع غذایی استفاده شود.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر علاوه بر چالش هایی که در تامین آب شرب برخی شهرها و روستاها در استان زنجان وجود دارد، بنا بر اعلام سازمان آب منطقه ای زنجان ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی و ۹۵ درصد آب مورد نیاز صنایع استان از منابع زیر زمینی تامین می شود و این موضوع فشار بر منابع زیرزمینی را نیز بیش از پیش مضاعف کرده است.

تصفیه فاضلاب امکان وارد کردن منابع آبی در صنایع را فراهم می کند از همین رو وجود تصفیه خانه های فاضلاب در هر منطقه ای که آب وجود دارد و به مصارف مختلف شرب و دیگر بخش ها می‌رسد، ضروری است.
بر همین اساس احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان نیز به روش سرمایه گذاری ساخت، بهره برداری و واگذاری با ظرفیت ۳۱۶ لیتر بر ثانیه از سال ۹۳ آغاز شد که مدول اول این تصفیه خانه با پوشش جمعیتی بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر اسفندماه سال ۹۸ به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی مدول دوم آن نیز در همین زمان آغاز شد که با تکمیل آن جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه به ۴۱۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.
در زمان حاضر حدود ۶۰ درصد از شهر زنجان تحت پوشش خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب قرار گرفته و بخش های باقیمانده نیز با تامین اعتبار لازم در دست اقدام است.

پای صنایع زنجان بر گلوی منابع آب زیرزمینی استان

سرمایه گذاری برای تصفیه فاضلاب جهت استفاده در صنایع

استاندار زنجان سرمایه گذاری برای تصفیه فاضلاب برای استفاده در صنایع از اولویت ها اساسی در استان عنوان کرد و گفت: در کنار پروژه های سد سازی، پروژه های استحصال آب نیز که نیاز به هزینه های زیادی هم ندارد در استان جزو اولویت هاست.
محسن افشارچی افزود: برای تصفیه فاضلاب هم در استان سرمایه گذاری کردیم و هدایت آن به سمت شهرک های صنعتی برای مصرف صنایع از برنامه های ما در این حوزه است.
وی با اشاره به فعالیت تصفیه خانه فاضلاب در این استان، اظهار داشت: با تکمیل همه مدول های این تصفیه خانه به زودی حدود ۲۰ میلیون مترمکعب پساب تولید و تحویل صنایع استان خواهد شد تا استفاده از آن را جایگزین آب پاک کنند.

پساب فاضلاب گزینه ای مطمئن برای تامین آب مورد نیاز صنایع

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: حرکت صنایع استان به سمت استفاده از پساب تصفیه شده ضروری است چون منابع آب محدوده شده و نباید بیش از این به سفره‌های زیرزمینی فشار وارد شود.
اکبر باقری به تدابیر اتخاذ شده برای تامین آب صنایع در استان اشاره کرد و گفت: علاوه بر پساب تصفیه شده بخشی از آب سد "مشمپا" نیز برای مصارف صنعتی اختصاص یافته است از این رو در شهرستان زنجان به واسطه اجرای پروژه این سد درخواست کرده ایم صنایع به جای شرق، در منطقه غرب این شهرستان مستقر شوند تا امکان آبرسانی از سد برای آنها فراهم باشد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: این مجموعه در استعلامی که جهت استقرار واحدهای صنعتی برای موضوع تامین آب می شود، شاخص وضعیت آبخوان های مناطق را در نظر دارد و بر مدیریت و حفاظت از منابع آب پافشاری می کند.
باقری خاطرنشان کرد: برای استقرار صنایع جدید باید مکان یابی درست و تدابیر لازم جهت تامین منابع آبی مورد نیاز آنها اتخاذ شود، از این رو صنایع جدید باید در حد امکان کم آب‌بر و با اشتغالزایی بالا باشد و صنایعی که نیاز آبی آنها زیاد است در دشت های ممنوعه و ضعیف به لحاظ منابع آبی مستقر نشود.

پای صنایع زنجان بر گلوی منابع آب زیرزمینی استان

حرکت به سمت استقرار صنایع کم آب‌بر در استان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از تدوین سند راهبردی استان در بخش صنعت و معدن بر پایه تحقق عدالت سرمایه گذاری در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: ماه های متمادی برای تهیه این سند زمان اختصاص داده شده و تمامی مصادیق توسعه پایدار استان بر پایه سند آمایش در آن مد نظر قرار گرفته است.
مجید گلشنی منفرد افزود: تحقق عدالت در سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات به تمامی شهرستان‌های استان در قالب این سند پیگیری خواهد شد. سند راهبردی استان زنجان در بخش صنعت و معدن بر پایه تحقق عدالت سرمایه گذاری در مناطق مختلف استان در دست تدوین است.
گلشنی اظهار داشت: در توسعه صنعتی استان پیرامون منابع آبی تدابیر لازم را داریم تا سهم پساب در تامین منابع آبی مورد نیاز صنایع در استان افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه طبق این سند، نگاه به مسائل شهرستانی بسیار حائز اهمیت است، افزود: هنر مدیریت در حوزه تولید و تجارت باید به گونه ای باشد که همزمان با سرعت رشد صنعتی شهرستان های برخوردار، سرعت رشد صنعتی مناطق کم برخوردار نیز افزایش یابد و از طرفی منابع حیاتی و محیط زیست نیز صدمه نبیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha