افزایش ۱۵ درصدی ترانزیت بین ایران و جمهوری آذربایجان

اردبیل- ایرنا- سفیر ایران در جمهوری آذربایجان از افزایش ۱۵ درصدی ترانزیت بین ایران و جمهوری آذربایجان طی ماه‌های اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید عباس موسوی روز چهارشنبه در نشست با رئیس اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در اردبیل ، ضمن ابراز رضایت از فصل جدید روابط تهران و باکو افزود: جمهوری آذربایجان به دلیل داشتن اشتراکات فرهنگی و روابط دیرینه با جمهوری اسلامی به عنوان یکی از همسایگان مهم ایران در منطقه محسوب می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: به رغم برخی تنش‌های ناخواسته گذشته، در ماه‌های اخیر روابط دو کشور رو به توسعه بوده است به طوری که در این مدت شاهد افزایش حجم مراودات تجاری و ترانزیت بین دو کشور بودیم.

این دیپلمات کشورمان با یادآوری نقش استان اردبیل در سیاست همسایگی دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: بزودی چند پروژه مشترک حمل و نقل و انرژی با حضور مقامات عالی دو کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مناسبات سیاسی و همکاری‌های اقتصادی تهران و باکو روند رو به رشدی داشته است، به دیدار روسای جمهور دو کشور در تاشکند اشاره کرد و گفت: امیدواریم نتیجه روندی که آغاز شده به نفع هر دو کشور باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان هم در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های سفیر جمهوری اسلامی در بسترسازی و تقویت روابط ایران و آذربایجان ابراز امیدواری کرد اجرای مصوبات اخیر کمیسیون اقتصادی دو کشور در جهت حفظ منافع ملی و بین المللی برای کشورمان در اولویت اساسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به کریدور جهانی شرق به غرب بر لزوم استفاده از این ظرفیت تاکید کرد و گفت: ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و وجود پایانه مرزی بیله‌سوار ظرفیت خوبی برای توسعه مراودات اقتصادی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان است و امیدواریم از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

پیرموذن ادامه داد: تفاهم نامه‌هایی درباره توسعه گمرک، تعرفه ترجیحی، تردد مسافری و ایجاد بندر خشک در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان تصویب شده است که به دنبال اجرای این تفاهم نامه‌ها هستیم.

استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha