۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰
کد خبرنگار: 817
کد خبر: 85292173
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حوزه هوش مصنوعی نیازمند گفتمان سازی است

۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰
کد خبر: 85292173
حوزه هوش مصنوعی نیازمند گفتمان سازی است

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی در رویداد «هم‌تا بازار» گفت: در حوزه هوش مصنوعی همچنان نیازمند گفتمان سازی هستیم. مواهب ایجاد این گفتمان در درجه اول به خود دولت و حاکمیت خواهد رسید و به تبع آن تمامی بخش های خصوصی فناوران و محققانی که در این حوزه فعالیت می کنند، نیز بهره مند خواهند شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از جهاد دانشگاهی، نخستین رویداد معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی، مکاترونیک و رباتیک با عنوان «هم‌تا بازار» صبح امروز چهارشنبه(۲۴ آبان ماه) باهمت سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با مشارکت بخش خصوصی و حضور تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی آغاز شد.

مسعود ابراهیمی با ارایه گزارشی از روند اجرایی این رویداد بیان کرد: این رویداد در مقیاس بزرگتری پیش بینی شده بود تا با حضور گسترده تر نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی برگزار شود، چراکه بعضی از فناوری ها از سمت حاکمیت ها حمایت می شود و بعد از آن در سطوح مختلف کاربردی می شود. از جمله این فناوری ها هوش مصنوعی است که به دلیل اثرات جانبی که در اجتماع، سیاست و اقتصاد دارد، در جهان سیاست‌گذاری‌های خوبی در این حوزه انجام شده است.

وی افزود: ما نیز تصمیم داشتیم این جریان را در گروه سیناپتک و با راهبری جهاددانشگاهی ایجاد کنیم، اما به دلایل مختلفی از جمله اینکه برخی نهادها همراهی خوبی در این موضوع نداشتند، در شورای راهبردی چهارم تصمیم گرفتیم این رویداد را به پیش رویداد تبدیل کنیم، البته این موضوع را رها نخواهیم کرد و برنامه‌ها را تا رسیدن به نقطه‌ای که در شأن شرکت کنندگان این رویداد و موضوع هوش مصنوعی باشد ادامه می دهیم تا در فرصتی مناسب برنامه اصلی را در مقیاسی بزرگتر برگزار کنیم.

سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه فضای فعلی و همراهی نکردن برخی نهادها نشان می دهد در حوزه هوش مصنوعی همچنان نیازمند گفتمان سازی هستیم، تصریح کرد: در چند ماه گذشته اقدامات خوبی انجام شد و در همه حوزه های حاکمیتی مکاتباتی صورت گرفت و شوراهای راهبردی تشکیل شد و تحریک اولیه شکل گرفت، اما با ادامه برنامه ها و استفاده از ارتباطات حاکمیتی که در جهاد دانشگاهی وجود دارد، سعی می کنیم این گفتمان را در بدنه دولت و حتی فراتر از آن در قوای سه گانه و مجموعه حاکمیت ترویج کنیم.

ابراهیمی تأکید کرد: مواهب ایجاد این گفتمان در درجه اول به خود دولت و حاکمیت خواهد رسید، چراکه وقتی حکمرانی هوشمند را برقرار کند؛ علاوه بر سودمندی خودشان، به تبع آن تمامی بخش های خصوصی فناوران و محققانی که در این حوزه فعالیت می کنند، نیز بهره مند خواهند شد.

حوزه هوش مصنوعی نیازمند گفتمان سازی است

بانک اطلاعات از فعالان حوزه هوش مصنوعی ایجاد شود

در ادامه این رویداد سیدمهرداد حسینی زیدآبادی، رییس ستاد برگزاری هم تا بازار و مدیرعامل گروه سیناپتک به ارایه گزارشی در خصوص اقدامات ستاد برگزاری این رویداد پرداخت و گفت: از ابتدا نگاهمان این بود که هوش مصنوعی به عنوان بحث اول فناوری در کشور به آن پرداخته نشده و ما به عنوان کنشگران اقتصادی و اجتماعی معتقد بودیم جایی از کار می لنگد و باید از بخش حاکمیتی و دولتی این موضوع پیگیری شود و در ادامه به بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برسد تا کشور هم از کاربردهای این فناوری بهره مند شود.

وی افزود: انتخاب جهاد دانشگاهی برای مشارکت در این رویداد به این دلیل بود که این نهاد در کار علمی و اجرایی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

رییس ستاد برگزاری رویداد «هم‌تا بازار» یکی از اهداف برگزاری این رویداد را تحریک کردن حوزه تقاضا دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری از سال ۱۴۰۰ تأکید کردند که برای توسعه حوزه هوش مصنوعی در کشور باید بازار ایجاد کرد. شاید نوع نگاه برخی بخش های حاکمیتیِ دولتی این بوده که باید تأمین مالی و حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان انجام داد، اما بر اساس نظر کارشناسانه مقام معظم رهبری به نظر می رسد ساختن بازار مهمترین موضوع برای توسعه فناوری ها به ویژه در حوزه هوش مصنوعی است که عنوان رویداد نیز از همین موضوع آمده است.

حسینی زیدآبادی گفت: حوزه هوش مصنوعی یک حوزه بین رشته ای است و تحریک تقاضا و صحبت کردن با بخش عمده دولتی یکی از اهداف ما بوده است. بخش دیگر اهداف ما شناسایی و معرفی طرف عرضه بود که شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور کارهای بی نظیری در این حوزه انجام داده اند.

وی با بیان اینکه تعاملی بین طرف های عرضه و تقاضا در حوزه هوش مصنوعی در کشور وجود ندارد، تأکید کرد: باید این مجموعه ها شناسایی و بانک اطلاعاتی برای آنها ایجاد شود، لذا هدفمان شناسایی این مجموعه ها نیز بوده است.

رییس ستاد برگزاری این رویداد، سرمایه گذاران را یکی دیگر از مجموعه های مهم در توسعه حوزه هوش مصنوعی دانست و گفت: باید در کنار بخش عرضه و تقاضا، سرمایه گذاران نیز حضور داشته باشند. سعی کردیم بهترین های کشور در زمینه هوش مصنوعی را در کنار یکدیگر جمع کنیم. این نخستین گام در این زمینه است و می تواند نقطه شروع خوبی برای توسعه این حوزه باشد.

حسینی زیدآبادی در پایان گفت: همچنین امیدآفرینی یکی دیگر از اهداف برگزاری رویداد هم تا بازار است تا دیگران بدانند چه اقدامات خوبی به خصوص در بخش خصوصی در حوزه هوش مصنوعی انجام شده است.

رویداد معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی، مکاترونیک و رباتیک با عنوان «هم‌تا بازار» به مدت دو روز (۲۴ و ۲۵ آبان ماه) برگزار می شود که دارای هفت نشست است.

حوزه هوش مصنوعی نیازمند گفتمان سازی است

در روز اول این رویداد نشست های تخصصی «فناوری های هوشمند و تحولات انقلاب صنعتی چهارم در محیط کسب و کار و زندگی»، «فناوری هوشمند و حکمرانی هوشمند»، «فناوری هوشمند و حکمرانی هوشمند۲» برگزار می شود و «فناوری های هوشمند بازار پولی و مالی»، «هوشمندسازی فرآیندهای ساخت و تولید»، «هوشمند سازی صنعت خودرو» و «فناوری های هوشمند و چالش ها و فرصت استقرار آن در سازمان های بزرگ» عنوان نشست های تخصصی روز دوم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha