نرخ بالای بیکاری در کرمانشاه بیشتر ناشی از مسائل فرهنگی و اجتماعی است

کرمانشاه- ایرنا- استاد اقتصاد و کارآفرینی و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به پژوهش‌های انجام شده پیراموان عوامل بیکاری در استان کرمانشاه گفت: نتیجه این پژوهش‌ها نشان می‌دهد عوامل اجتماعی، فرهنگی بیشتر از شاخص‌های اقتصادی مانند تامین مالی بر روند تشدید بیکاری در استان کرمانشاه تاثیر گذار بوده است.

به گزارش ایرنا، «یوسف محمدی‌فر» روز چهارشنبه در نشست علمی - تخصصی راهکارهای مواجهه علمی با پدیده بیکاری استان کرمانشاه که بصورت وبینار برگزار شد؛ به آمار بیکاری استان با میانگین کشور در سال های ۸۴ و ۹۵ اشاره کرد و افزود: در این ۱۱ سال؛ نرخ بیکاری استان کرمانشاه با میانگین کشوری از سه و نیم درصد به ۱۰ درصد رسیده یعنی فاصله آن به سه برابر رسیده است.

وی با بیان اینکه در بررسی روند تشدید بیکاری استان باید به زمینه های اصلی آن بپردازیم گفت: بیکاری به مثابه یک پدیده اجتماعی ذاتا عوامل متعدد و چند متغییر در آن دخیل است و صرفا عوامل اقتصادی دخیل نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در پژوهشی که انجام شده، عوامل تشدید بیکاری در استان کرمانشاه بیشتر عوامل فرهنگی مانند ضعف فرهنگ کار، اجتماعی قومی و قبیله ای، مدیریتی، اداری و عوامل کیفیت آموزش مهارت کار تاثیرگذار بوده تا مسائل اقتصادی.

محمدی‌فر در ادامه با اشاره به مهاجرت نیروی کار استان به دیگر استان ها گفت: همین امر باعث شده واحدهای تولیدی و کارخانه ای استان با مشکل نیروی کار متخصص مهار مواجه شوند و این نه تنها کارخانه های استان بلکه سرمایه گذاری در استان را به خاطر نبودن نیروی کار با کیفیت مختل می کند.

وی همچنین ضعف در انتصاب و انتخاب مدیران استان؛ کم انگیزگی کارکنان دستگاه ها و موانع بروکراسی اداری را از دیگر عوامل تشدید کننده بیکاری در استان برشمرد.

همه ذینفعان مربوطه با بیکاری باید به یک گفتمان مشترک برسند

استاد اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه مسئولان باید از توصیف صرف عوامل بیکاری در جلسات خود بیرون بیایند، گفت: ذینفعان( عوامل تاثیرگذار بر کاهش یا افزایش بیکاری) باید به راهکارهای عملیاتی بر حسب نظریه های علمی دست بزنند تا از این چرخه خارج شویم.

محمدی‌فر گفت: مهمترین کاری که برای کاهش بیکاری در استان باید انجام دهیم این است که به یک گفتمان مشترک بین ذینفعان دخیل در این موضوع برسیم.

وی تشریح کرد: برای برون رفت از این وضعیت بیکاری؛ باید ذینفعان تامین مالی ( بانک ها و صندوق ها) ذینفعان هدایتگری( مراکز مشاوره ای، تسهیل گری، دانشگاه ها، ذینفعان سیاست گذاری( استانداری، اداره کار، مدیریت برنامه ریزی)، ذینفعان فرهنگ ساز( آموزش و پرورش، دانشگاه، اداره فرهنگ ارشاد اسلامی، صدا و سیما و ائمه جماعت)، ذینفعان بهره بردار (عموم مردم )، ذینفعان آموزش مهارت ها( مراکز فنی و حرفه ای و کار و دانش)، ذینفعان آموزش دانشگاهی و ذینفعان مجری مانند سرمایه گذاران ، دستگاه های اجرایی و متولی همه باهم بر سر جهت دهی اقتصادی و توسعه استان به یک گفتمان مشترک برسند.

این استاد دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: همه ما باید بدانیم اولویت های اقتصادی ما در چه بخش هایی است کشاورزی ، گردشگری و نسبت به آن فهم مشترک داشته باشیم و همه برنامه ها در راستا و جهت آن تدوین شود.

محمدی‌فر در پایان گفت: به همین خاطر اتخاذ یک استراتژی همراه سازی بین مراکز دولتی، بخش خصوصی، عموم مردم و نخبگان ضرورت دارد تا با یک برنامه واحد عملیاتی براساس فهم مشترک از تمام متغییر ها در راستای توسعه و اشتغال استان اقدام کنیم.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان ۱.۵ درصد مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت ایران را دارد و از سال ۱۳۵۵ همواره یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده است بطوریکه نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامد و از دیگر سو چهار درصد بیکاران کشور در این استان ساکن هستند.

بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد بیش از ۳۸ هزار نفر معادل حدود ۳۹ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند و بر اساس نظر برخی کارشناسان عمده ترین چالش آنها نداشتن مهارت شغلی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha