۲۰۰ هزار قطعه تخم چشم‌زده تمام ماده ماهی از کشور صادر شد

شهرکرد-ایرنا- معاون دفتر آبزیان آب‌ شیرین سازمان شیلات وزارت جهادکشاورزی با اشاره به ظرفیت صادراتی ماهیان کشور گفت: هفته گذشته ۲۰۰ هزار قطعه تخم چشم‌زده تمام ماده از ایران به تاجیکستان صادر شد.

سید مهدی سمائی روز چهارشنبه در حاشیه برپایی میز خدمت دور دوم سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال‌های گذشته برای تولید و پرورش ماهی قزل‌آلا، تخم چشم‌زده از چند کشور وارد می‌شد و وابستگی ۱۰۰ درصدی به واردات داشتیم که با تلاش تولیدکنندگان در استان‌های مختلف، نخستین محموله تخم چشم‌زده از استان اصفهان به تاجیکستان ارسال شد.

وی با تاکید بر اینکه صادرات تخم چشم‌زده ماهیان برای بخش شیلان یک افتخار است، گفت: ارتقای جایگاه تولید تخم چشم‌زده باعث افتخار کشور است که با افزایش کیفیت، میزان وابستگی به تخم چشم‌زده به عنوان یکی از نهاده‌های مهم است؛ که به حداقل برسد.

سماوئی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون از نظر کمی و کیفی از استان‌های برتر در زمینه تولید ماهی قزل‌آلاست و سازمان شیلات ایران به تبع، برای بحث امنیت غذایی به دنبال افزایش کمی وکیفی تولید آبزیان و بُردن آبزیان به سفره مردم است و یکی از وزنه‌ها خوب در زمینه افزایش تولید ماهیان سردآبی و قزل‌آلا رنگین کمانی است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۲۵ هزار تن ماهی سردآبی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود و دومین استان در زمینه تولید ماهی قزل‌آلا و چهارمین استان در زمینه تولید بچه ماهی در سطح کشور است.

سمائی به فعال بودن کارخانه‌های تولید غذای ماهی در استان اشاره کرد و گفت: دو سوم تولید خوراک آبزیان کشور در استان تولید می‌شود و کارخانه‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال است.

وی اظهار داشت: پارسال در کشور ۲۱۲ هزار تن ماهی قرل‌آلای رنگین کمانی تولید شد، که امسال با توجه به میزان رهاسازی بچه ماهی این میزان افزایش خواهد داشت.

معاون دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات، از ارتقای جایگاه شیلات استان به اداره کل خبر داد و گفت: حق شیلات استان است که عنوان اداره کلی را داشته باشد با توجه به میزان تولید ماهی و میزان تولید نهاده‌ از جمله خوراک ماهی و بچه ماهی رتبه استان در حدی است که شایستگی را دارد.

به گفته وی، تکثیر و پرورش زالو از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان شیلات ایران است که ارز آور و پرسود است و هم‌اکنون انجمن پرورش زالو در کشور تاسیس شده که به عنوان سکان‌دار تولید زالو و ساماندهی این تولید در چهارچوب قانونی و منطقی باشد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تولید زالو هم مانند سایر تولیدات آبزیان شناسنامه‌دار شود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور روز پنجشنبه ۲۵ آبان مهمان این استان در دور دوم سفر استانی است.

چهارمحال و بختیاری با تولید ۲۴ هزار تن ماهی سردآبی رتبه نخست کشوری در این زمینه را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha