یک مسوول وزارت بهداشت: ارتقای شاخص فرزندآوری نیازمند اقدامات فرهنگی است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: جدای از در نظر گرفتن مشوق هایی برای جوانی جمعیت، ارتقای شاخص فرزندآوری نیازمند اقدامات فرهنگی هدفمند است.

به گزارش ایرنا، فرشید رضایی روز چهارشنبه در نخستین کنگره "جمعیت پایدار و آینده مطمئن" در بجنورد اظهار کرد: شعار اشتباه "فرزند کمتر، زندگی" بهتر طی سال های گذشته تبدیل به باوری شده است که برای اصلاح آن باید اقدامات فرهنگی هدفمند انجام شود.

وی افزود: در واقع پیش از آن مشکلات اقتصادی مانع فرزندآوری باشد، برخی باورهای غلط موانعی را در مسیر ارتقای شاخص های فرزندآوری ایجاد کرده است.

رضایی ادامه داد: با توجه به پیامدهای منفی کاهش جمعیت در زندگی خانواده‌ها در سال های آینده باید اقدامات لازم برای فرهنگ‌سازی و اصلاح نگرش مردم نسبت فرزندآوری انجام شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: اکنون کارگروه فرهنگ سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده است و برای ایجاد جامعه‌ای با نشاط باید به سمت فرهنگ‌سازی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از طریق اصلاح قوانین تلاش دارد موانع فرزندآوری را کاهش دهد، گفت: برنامه‌های حوزه بهداشت و سلامت، مردم‌محور است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن مردم نقش‌آفرینی داشت.

جوانی جمعیت اقدامی فرابخشی است

رییس اداره مامایی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: جوانی جمعیت و ارتقای شاخص فرزندآوری، اقدامی فرابخشی است و نباید تنها محدود به یک دستگاه اجرایی خاص باشد.

فرح بابایی افزود: باید همه دستگاه های اجرایی از ظرفیت خود برای اجرای قانون جوانی جمعیت و رفع موانع فرزندآوری در کشور بهره بگیرند.

وی با اشاره به اثرات منفی کاهش جمعیت، گفت: کاهش جمعیت، مساله ای است که تمام دنیا با آن درگیر هستند و برنامه های زیادی برای جوانی جمعیت اجرا می کنند زیرا که بی توجهی به آن معادل با پیری، نبود نیروی کار و متخصص در جامعه خواهد بود.

بابایی با بیان اینکه ماماها نقش مهمی در آموزش فرزندآوری و افزایش جمعیت دارند، تصریح کرد: ماماها در آموزش و مشاوره ازدواج، کمک به ارتقای سلامت مادر و کودک، کاهش سقط عمدی جنین، تشخیص به هنگام و ترویج زایمان طبیعی نقش موثری دارند.

به گزارش ایرنا، کنگره بین المللی «جمعیت پایدار و آینده مطمئن» برای نخستین بار در خراسان شمالی با مشارکت و همکاری پژوهشگران و صاحب نظران ۱۲ کشور در حوزه جوانی جمعیت در حال برگزاری است.

خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha