مطالعات حریم سیلاب‌ها در استان اردبیل تا پایان سال تکمیل می‌شود

اردبیل- ایرنا- مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: تا پایان سال جاری مطالعات حریم سیلاب‌ها در استان اردبیل تکمیل می‌شود.

رضا سلیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اتمام عملیات لایروبی و ساماندهی ۸۷ کیلومتر از رودخانه‌های مرزی استان اردبیل خبر داد و گفت: ادامه و تکمیل لایروبی و ساماندهی ۱۰۵ کیلومتر مابقی رودخانه‌های استان نیازمند ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی همچنین درباره لایروبی پل‌های استان گفت: برای تامین اعتبار لایروبی کانال‌های اصلی روستاها و پل‌های واقع در راههای استان هم با مسئولان اجرایی در حال رایزنی به دستگاههای مربوط هستیم.

مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به خسارتهای سیل در ماه‌های اخیر استان گفت: احداث باغ و دیگر تاسیسات در حریم رودخانه‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده هر گونه احداث و ساخت و ساز در محدوده رودخانه‌ها بویژه در بستر فعال رودخانه برخورد قانونی با متخلفان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه قلع و قمع درختان کهنسال واقع در حریم رودخانه مستثنی است، افزود: تمامی درختانی که در حریم رودخانه‌ها در چند سال اخیر کاشته شده و یا خانه‌ها و دیگر تاسیساتی که احداث شده قلع و قمع می‌شود.

ذخیره سازی ۴۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد عمارت

مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل درباره ذخیره‌سازی سیلاب در سیل‌های ماه‌های اخیر استان گفت: هر چند مقدار قابل‌توجهی از سیلاب از مرز خارج شد ولی ۴۰ میلیون متر مکعب آب هم در این سیلاب در سد عمارت گرمی ذخیره‌سازی شد.

این کارشناس آب تصریح کرد: سیلاب همیشه در مواقع بارندگی در کمین بوده و وقوع آن هم غیرقابل پیش‌بینی است که در کدام منطقه اتفاق خواهد افتاد لذا لازم است قبل از وقوع رویداد آمادگی‌های لازم در احداث بندهای خاکی، لایروبی و آزادسازی رودخانه‌ها به کار گرفته شود.

مطالعات حریم سیلاب‌ها در استان اردبیل تا پایان سال تکمیل می‌شود

سلیمی اضافه کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از وقوع سیلاب احداث سیل بند است که می‌تواند سرعت عمل سیل را به تاخیر اندخته و از بروز خسارت‌های احتمالی و تشدید آن جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه علاوه بر ساماندهی رودخانه‌های بزرگ باید رودخانه‌های کوچک هم برای جلوگیری از سیلاب ساماندهی شود ، افزود: یکی دیگر از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از سیلاب علاوه لایروبی رودخانه‌ها، احداث بندهای آبخیزداری است که علاوه بر مهار سیلاب، از منابع اب وخاک ارزشمند استان نیز صیانت می‌کند.

مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: برای جلوگیری از تشدید خسارت‌های سیلاب لازم است ارتفاع ساخت وسازها بالای ۲ متر در نظر گرفته شود و حتما باید از ساخت سازهای بی‌رویه در حریم و بستر رودخانه‌ها هم جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: طول رودخانه‌های استان اردبیل سه هزار و ۹۳۰ کیلومتر است که سه هزار و ۷۳۴ کیلومتر آن داخلی و ۱۹۶ کیلومتر مرزی است.

به گفته سلیمی از این میزان در سطح هزار و ۹۴۵ کیلومتر عملیات نقشه‌برداری و تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها به پایان رسیده و یکهزار و ۹۸۵ کیلومترهم با پیشرفت ۷۰ درصدی در دست اجرا است.

به گزارش ایرنا از ابتدای سال جاری سیل‌های متعددی در مناطق مختلف استان اردبیل رخ داده است که این سیل‌ها علاوه بر تلفات انسانی و جان باختن پنج نفر از اهالی استان، خسارتهای سنگینی به بخشهای کشاورزی، ابنیه فنی راهها و واحدهای مسکونی وارد کرده است. کانون سیلابها و خسارتهای آن شهرهای گرمی، بیله سوار، مشگین شهر بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha