معاون وزیر علوم: نیازمند نگاه بین رشته‌ای به آموزه‌های قرآنی هستیم

کرمان - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ضرورت پرداختن از دیدگاه رشته‌های مختلف به قرآن گفت: با توجه به رخدادهای امروز، نیازمند نگاه های بین رشته ای به آموزه‌های قرآنی هستیم.

به گزارش ایرنا، عبدالحسین کلانتری شامگاه سه‌شنبه در آیین اختتامیه جشنواره پایان نامه های دینی و قرآنی دانشجویان در رفسنجان افزود: زیر و رو کردن تعابیر و روایت و استخراج منابع علمی را از دل قرآن باید انجام دهیم اما در این حوزه بسیار عقب هستیم.

وی اظهار داشت: باید توجهات و تذکرات قرآنی را گفت اما این موضوع بیش از دانشجویان داخلی، مورد توجه دانشمندان خارجی قرار گرفته و این عقب افتادگی را باید به تدریج جبران کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ظلم و ستم رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین و غزه ادامه داد: روزگار سختی است که اوج تمدن و دموکراسی را در این روزگار سخت دیده‌ایم.

وی گفت: نظام هایی که داعیه بشریت داشتند در مقابل ساده ترین و پر جلوه ترین تجاوزات نه تنها سکوت اختیار کردند، بلکه حمایت هم می‌کنند.

کلانتری یادآور شد: رژیمی که از ابتدا هم جعلی بود و امروز تبدیل به یک پادگان نظامی شده از هرگونه تجاوزی دریغ نمی کند و کشورهای غربی از این رژیم دفاع می کنند؛ روزگار عجیبی است اما ما به رسالت خود عمل می‌کنیم.

وی گفت: در کنار وجه نازیبنده دولت های غربی، شاهد شکل گرفتن بیداری بزرگی در میان امت ها هستیم که جای خوشحالی دارد.

معاون وزیر علوم افزود: اکنون نه تنها شاهد مقاومت و بیداری ملل مسلمان هستیم بلکه در متن غرب هم می بینیم در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، مقابل این ظلم‌ها ایستاده‌اند و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند که اینها از ثمرات و برکات جمهوری اسلامی و نفس مسیحایی پیر جماران است و امام خمینی (ره) این روزها را پیش بینی می کردند.

وی بیان کرد: تمام حرف امام خمینی (ره) قدرت مردمی ملت ها و امت اسلامی بود اما ما آن را به خوبی تشریح نکردیم و در زمان جهاد تبیین باید این وجوه را تبیین کنیم.

کلانتری گفت: این جهاد تنها به دستاوردهای فنی، نظامی و عمرانی ختم نمی شود و این دستاوردها در جای خود مهم است اما چیزی که برتر از اینها بوده، گفتمان امام و انقلاب اسلامی است.

وی عنوان کرد: دشمن از روزهای نخست انقلاب نیز از این گفتمان و نظام مفهومی احساس خطر کرده، این گفتمان مفاهیم و گفتمان ضد سلطه، استعمار و استثمار و تجاوزگری و استقلال خواهانه دارد که در ادبیات امام و انقلاب اسلامی موج می‌زد و روز به روز با وجود مقاومت ها خود را گسترش داد.

کلانتری گفت: این گفتمان روزی در آفریقا شکل گرفت و صورت بارز آن مبارزات شیخ زکزاکی بود، روزی در متن آمریکا، آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا با وجود همه سرکوب‌ها شکل گرفت.

وی تصریح کرد: نظام رسانه ای غرب سلطه خود را افزایش داد تا مبادا این پیام انقلاب ایران به امت ها، ملل و مردم منتقل شود اما این اتفاق افتاد، در دل خاورمیانه و در آسیا نیز این اتفاق افتاد و آنچه به عنوان بهار عربی یاد کردند، چیزی غیر از امتداد انقلاب اسلامی نبود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دستاوردهای گفتمان و نظام مفهومی انقلاب اسلامی را کمتر تبیین کردیم و این اتفاقات ثمره نفس مسیحایی امام راحل و زاده مکتب و برکت قرآن کریم بوده و چیزی است که دنیای امروز به آن نیاز دارد تا خود را از مادی گرایی نجات دهد.

وی گفت: مادی گرایی با وجود ظاهر بسیار زیبا در باطن پیر و فرتوت و بی بنیاد شده و انبوهی از مصایب را تجربه می کند، راه نجات حتی در جامعه غربی تمسک به قرآن یافته شده و اسلام گرایی در آنجا اتفاق افتاده است.

کلانتری افزود: جوامع اگر مسیر درست را پیدا نکنند و بعضاً دست هایی در کار است که این مسیر را پیدا نکنند، ممکن است که جلوه های همچون داعش نمود پیدا کند که این موضوع رسالت ما را زیاد می کند.

وی تاکید کرد: قرآن کریم راه و مسیر هدایت است و برای انس با قرآن بهترین وقت، زمان دانشجویی است زیرا شالوده احساسی و اخلاقی انسان ها در این دوره ها شکل می گیرد و استفاده از قرآن می تواند تاثیرات عمیقی بر زندگی افراد بگذارد و آینده را شکل دهد که باید این مهم را تکثیر کنیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: تکثیر فضای قرآنی و افزایش انس با قرآن در رسالت معاونت فرهنگی وزارت علوم است و در چارچوب فعالیت های قرائت و حفظ نمود پیدا می کند یا باید در قالب کارهایی همچون پایان نامه های قرآنی باشد.

وی همچنین گفت: این جشنواره نگاه بین رشته ای و کاربردی و حل مسأله ای داشت که امیدوارم این نکاه تداوم یابد، ضمن آنکه محور حکمرانی را به معنای خاص و عام و سبک زندگی را مورد تاکید قرار دادیم.

کلانتری افزود: مجموعه آثار ارسال شده به جشنواره امسال نسبت به سال گذشته چهار برابر رشد یافته که امیدواریم در تعامل با وزارت علوم و مراکز قرآنی وزارتخانه این فعالیت ها رونق بیشتری داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha