صنایع بزرگ در صورت همکاری با دانش‌بنیان‌ها از امتیاز اعتبار مالیاتی برخوردار می‌شوند

تهران - ایرنا - رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری همکاری متقابل اکوسیستم نوآوری و صنایع در کشور را ضروری دانست و گفت: صنایع بزرگ در صورت همکاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و هزینه در بخش تحقیق و توسعه از امتیاز اعتبار مالیاتی برخوردار می‌شوند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل امروز (سه شنبه) در راستای تأمین نیازهای مالی زیست‌بوم نوآوری و فراهم کردن زمینه‎‌های توسعه فناوری‌های نوظهور نظیر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی به‌ویژه الکترونیک و میکروالکترونیک برگزار شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این آیین با بیان اینکه در یک‌دهه گذشته و از زمان تصویب قانون حمایت از کسب و کارهای دانش‌بنیان در سال ۱۳۸۹ تا امروز، تلاش بر این بود که فرهنگ نوآوری در کشور شکل گیرد و متناسب با آن شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شوند و بتوانند دستاوردهای خود را ثابت کنند، افزود: البته نباید از این نکته غافل شد که هنوز جا دارد فرهنگ دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد را ترویج دهیم که عموم مردم با آن آشنا شوند.

محمدصادق خیاطیان ادامه داد: با این همه در دوره جدید و با توجه به رویکردی که معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری دنبال می‌کنند، به دنبال آن هستیم تا اکوسیستم نوآوری در کشور به صورت ساختارمند و در تعامل با صنایع و بنگاه‌های بزرگ فعالیت خود را ادامه دهد.

وی با تاکید بر اینکه اکوسیستم نوآوری کشور برای توسعه باید وارد همکاری‌ با پروژه‌های بزرگ در صنایع شود، خاطرنشان کرد: این مساله در قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز منعکس شده است، چرا که صنایع بزرگ می‌توانند در صورت همکاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و هزینه در بخش تحقیق و توسعه، از امتیاز اعتبار مالیاتی برخوردار شوند، از همین‌رو قانون جهش دانش‌بنیان بستر مهمی را برای حضور شرکت‌های بزرگ در این زیست‌بوم فراهم کرده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری همچنین با یادآوری اینکه شرکت ایرانسل به عنوان یک اپراتور بزرگ که هم دانش‌بنیان بوده و هم حامی دانش‌بنیان‌ها است، ادامه داد: اهمیت فعالیت‌ بخش‌هایی مانند ایرانسل در حوزه اقتصاد دیجیتال از چند جهت حائز اهمیت است.

خیاطیان افزود: نخست از منظر اقتصادی، زیرا با نگاه زنجیره‌ای، در پایین‌دست این صنعت فعال شده‌ایم و بخش زیادی از ارزش‌افزوده این صنعت در بالادست و حوزه‌هایی نظیر میکروالکترونیک نهفته است؛ بنابراین تا می‌توانیم باید عمق ساخت داخل و بومی‌سازی را افزایش دهیم.

وی، مزیت دوم این کار را از منظر ایجاد اشتغال دانست و یادآور شد: تعداد زیادی دانشجو و دانش‌آموخته رشته‌های مرتبط با این صنعت داریم و این اقدام می‌تواند از مهاجرت آن‌ها جلوگیری کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین گفت: از منظر امنیت ملی نیز همکاری اپراتورها با شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار موثر خواهد بود، زیرا بخشی از این صنعت با داده‌ها و حریم خصوصی شهروندان و اطلاعات حیاتی ما سروکار دارد.

خیاطیان از منظر تاب‌آوری نیز این همکاری را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: این همکاری مصداق فناوری پیشرفته است و کشورها و شرکت‌های دارنده این فناوری‌ها، حتی در شرایط غیرتحریمی هم آن‌ها را به راحتی در اختیار کسی نمی‌گذارند.

وی ادامه داد: از حیث ارتقای بهره‌وری نیز در همه صنایع به عنوان یک حوزه زیربنایی به ویژه در حال حاضر که انقلاب صنعتی چهارم و بحث هوشمندسازی و دیجیتال‌سازی فرا رسیده، این همکاری حائز اهمیت است، چرا که این فناوری‌ها می‌توانند بهره‌وری را در سایر صنایع افزایش دهند.

ایجاد مرکز آفرینش ملی در حوزه میکروالکترونیک و هوش مصنوعی طی برنامه هفتم توسعه

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری هم در آیین‌ امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه توسعه زیرساخت‌های گلوگاهی و راهبردی حوزه ارتباطات و هوشمندسازی از ضرورت توسعه مرکز آفرینش ملی حوزه ارتباطات با همکاری اپراتورهای ارتباطی مطرح بزرگ سخن گفت.

به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی با بیان این که امروز، پس از دو دهه تلاش در حوزه جنبش نرم‌افزاری، یک خیزش فناورانه و نوآورانه، ضرورت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پیشرفت فناورانه کشور است، ادامه داد: جهت‌گیری دقیق و حمایت‌های همه‌جانبه رهبر معظم انقلاب اسلامی طی دو دهه اخیر منجر به تعریف، جوانه زدن و رشد نهال فناوری و نوآوری شد که امروز ماحصل آن را در جایگاه علمی کشور، رشد و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان شد؛ به طوری که امروز به یک جرم قابل اعتنا از این شرکت‌ها رسیده‌ایم. امروز اما حمایت‌های هل‌دهنده از جنس سرمایه‌گذاری‌های دو دهه قبل در زیرساخت و تخصیص بودجه مستقیم، امکان پذیر نیست و باید شرکت‌های بزرگ به میدان بیایند و زمینه‌ساز یک خیزش فناورانه و نوآورانه در کشور شوند.

وی یادآور شد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر ضرورت شکل گیری خیزش علمی و فناوری در کشور تاکید دارند که لازمه آن ارتقای برنامه‌های راهبردی، شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های متمرکز و جدی و استفاده از زیرساخت‌ها در جهت زایش شرکت‌های جدید است.‌ کشورهای اطراف اهمیت اقتدارآفرین علم و فناوری را درک کرده‌اند و سرمایه‌گذاری های سنگینی روی این حوزه به ویژه جذب نیروی انسانی متخصص انجام می‌دهند، اما باید بپذیریم که این سرمایه‌گذاری کلان، با نقش آفرینی شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری بازیگران اصلی حوزه‌های مختلف روی شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد اتصال بین حلقه‌های بالادستی با حلقه‌های میانی و پایین‌دستی هر حوزه فناوری و صنعت، ممکن می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری عنوان کرد: شرکت هایی که این اهمیت را درک کرده اند پای کار بیایند و ارتباط بین شرکت های دانش بنیان و شرکت های بزرگ شکل بگیرد از این مرحله عبور خواهیم کرد و به سرمنزل مقصود، به معنای تولید سهم توجه محصولات و خدمات دانش بنیان  در تولید ناخالص داخلی، صادرات و ‌افزایش سهم این حوزه از GDP خواهیم رسید. توفیق در این مرحله تاریخی و سرنوشت ساز، نیازمند نقش آفرینی شرکت های بزرگ است تا درخت دانش‌بنیانی به ثمر بنشیند.

دهقانی فیروزآبادی، راه گذار از این مرحله، رسیدن به نتیجه و حاصلخیزی زیست‌بوم دانش‌بنیان، توجه به سرمایه‌گذاری روی نوآوری و موضوع کاشتن برای آینده، توسعه سرمایه گذاری روی حلقه‌های پایین‌دستی زنجیره ارزش و اتصال صنعت به فناوری‌ دانست و افزود: تجربه‌های موفق جهانی اثبات کرده است که صنعت به واسطه اتصال به فناوری‌های روزآمد و پیشرفته‌ای همچون هوش مصنوعی همان طور که در دنیا اتفاق افتاده، حتی از نهادهای علمی و فناور همچون دانشگاه نیز پیش افتاده است.

وی به ایجاد مراکز آفرینش فناوری با هدف تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه‌های گوناگون فناوری و اتصال حلقه‌های بزرگ صنعت به بخش‌های نوآور و پایین دستی کشور اشاره کرد و گفت:در برنامه هفتم توسعه، ایجاد ۶نشنال لب یا مرکز ملی آفرینش فناوری در حوزه‌های بزرگ و پیشران فناوری‌های پیشرفته، از جمله  در حوزه میکروالکترونیک و هوش مصنوعی پیش‌بینی شده و اپراتورهای بزرگ می‌توانند در شکل گیری این نشنال‌لب‌ها نقش مهم و کلیدی ایفا کنند. این یک ضرورت برای صنایع بزرگ است چراکه مسیر آینده علم و فناوری کشور در این حوزه های فناوری وگام های پیشران به مدد این مراکز ملی آفرینش فناوری رقم‌خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت ارتباطی ایرانسل هم به نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه زیرساخت‌های پیشرفته ارتباطی و نسل‌های جدید ارتباطات اشاره کرد و گفت: شرکت ایرانسل در توسعه نسل‌های جدید ارتباطی همواره سعی کرده است با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه شرکت‌های داخلی گام بردارد.  ایرانسل ‌نخستین اپرانوری به شمار می‌رود که دیتا را وارد موبایل کرد و اکنون با بیش از ۱۶هزار و ۸۰۰ سایت کشور را به طور گسترده تحت پوشش اینترنت نسل چهارم قرار داده است.

عباسی‌آرند افزود: این اپراتور همچنین در توسعه نسل پنجم ارتباطات داده همراه نیز پیشگام بوده و از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه زیرساخت‌ها، نرم‌افزارها و پلتفرم‌های این حوزه بهره برده است.

صنایع بزرگ در صورت همکاری با دانش‌بنیان‌ها از امتیاز اعتبار مالیاتی برخوردار می‌شوند

بومی‌سازی زیرساخت‌های راهبردی و هوشمندسازی صنایع با مشارکت صندوق نوآوری، معاونت علمی و ایرانسل

بر اساس گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی، این تفاهم همکاری سه‌جانبه‌ در راستای افزایش سهم ارزش‌افزوده محصولات دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور، تأمین نیازهای مالی زیست‌بوم نوآوری و فراهم کردن زمینه‎‌های توسعه فناوری‌های نوظهور نظیر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی به‌ویژه الکترونیک و میکروالکترونیک میان صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل امضا شد.

این تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه امروز با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل امضا شد.

تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه صندوق نوآوری، معاونت علمی و ایرانسل به منظور پاسخگویی اثربخش به نیازهای فناورانه در زیست‌بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش عمق بومی‌سازی در توسعه و تولید زیرساخت‌های حیاتی و گلوگاهی هسته شبکه، غلبه بر محدودیت‌های تحریمی، امنیت و صیانت از داده‌ها و اطلاعات، ایجاد زمینه‌های استقلال و اقتدار در توسعه شبکه ملی اطلاعات، توسعه فناوری‌های نوظهور نظیر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی برای نیل به سوی تحول دیجیتال و صنعت نسل چهارم و همچنین رونق کسب‌وکارهای مرتبط در سطح ملی امضا شد.

یکی از موضوعات این تفاهم‌نامه تسهیل و حمایت از ایجاد، توسعه زیست‌بوم نوآوری و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی صنعت به‌ویژه الکترونیک و میکروالکترونیک در زیرساخت‌های حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

تجاری‌سازی، ایجاد یا توسعه بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مذکور با اولویت نیاز اعلامی یا موضوع مشارکت در طراحی و تولید یا سرمایه‌گذاری ایرانسل از دیگر مواردی بود که طرفین درباره آن به تفاهم رسیدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha