۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85290330
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان به پاکستان زیر سایه تنش‌های دو همسایه

اسلام‌آباد- ایرنا- سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان افغانستان با هدف حل مشکلات در تجارت دوجانبه با پاکستان سفر رسمی به اسلام‌آباد دارد؛ این بازدید در بحبوحه تنش‌های دو کشور بر سر بازگرداندن اتباع افغانستانی از پاکستان و معضل تروریسم میان دو همسایه صورت می‌گیرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، سفارت افغانستان در اسلام‌آباد در بیانیه رسمی اعلام کرد که نور الدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت این کشور در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی با هدف شرکت در نشست سه جانبه پاکستان، ازبکستان و افغانستان به اسلام‌آباد سفر کرده است.

این مقام طالبان افغانستان همچنین در خلال این بازدید رسمی تلاش دارد تا برای حل مشکلات پیش‌روی تجارت دوجانبه و مسائل مرتبط با سفرهای بازرگانی و رفت و آمد اتباع افغانستانی به پاکستان با مسئولان این کشور گفت‌وگو کند.

وزیر حکومت طالبان در اسلام‌آباد با جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه دولت موقت پاکستان دیدار و پیرامون روابط دوجانبه به ویژه بلاتکلیفی اموال تجار افغانستانی در بندر کراچی، بازگشت اموال مهاجران افغان به کشور و دیگر موضوعات مرتبط با مراودات تجاری تبادل نظر کرد.

در این دیدار نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سرپرست سفارت پاکستان در کابل و سفیر طالبان افغانستان در اسلام‌آباد نیز حضور داشتند.

معاون نخست وزیر ازبکستان نیز برای دیدار با مقامات پاکستانی و همچنین شرکت در اجلاس سه جانبه با همتایان پاکستانی و افغانستانی خود روز گذشته (دوشنبه) وارد اسلام‌آباد شد.

تابستان امسال پاکستان، افغانستان و ازبکستان بر روی نقشه راه مطالعات فنی و منابع سرمایه گذاری برای تطبیق سریع پروژه مشترک ریلی به توافق رسیدند.

سفر وزیر صنعت و تجارت طالبان افغانستان به پاکستان در حالی انجام می‌شود که کابل از تصمیم دولت اسلام‌آباد برای بازگرداندن اتباع افغانستانی به این کشور خشمگین است و در مقابل مقامات پاکستانی اقدامات قوی طالبان علیه معضل تروریسم در مرزهای دو کشور به ویژه سرکوب عناصر تروریستی و ضدپاکستانی در داخل افغانستان را خواستارند.

این دومین سفر نورالدین عزیزی به پاکستان طی شش‌ماه گذشته محسوب می‌شود. اواسط اردیبهشت امسال جلسه کمیته بلندپایه دو کشور با حضور مقامات وزارتخانه‌های بازرگانی، گمرک، حمل و نقل و دارایی برگزار و بحث های مفصلی پیرامون همکاری های گمرکی، مدیریت مرزی، تجارت، کاهش تعرفه ها و مسائل مربوط به صنعت دارویی و گوشت صورت گرفت.

پاکستان مدعی سوء استفاده افغانستان از توافق تجارت ترانزیت میان دو کشور است و به تازگی قوانین حمل و نقل کالا از مبدا پاکستان به افغانستان را تشدید کرده است‌. از طرفی دیگر مسئولان پاکستانی از روز اول نوامبر (۱۰ آبان) امسال هرگونه تردد اتباع دو کشور به ویژه در مناطق مرزی را به داشتن گذرنامه معتبر و اخذ روادید مشروط کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha