۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۵۰
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85289998
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیام‌های دیدار آیت‌الله رئیسی و السیسی از نگاه پژوهشگر مصری

تهران-ایرنا- در حاشیه نشست ریاض که روز شنبه برگزار شد، نشست مهمی برای اولین بار میان آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و عبدالفتاح السیسی همتای مصری وی را گردهم آورد که یک پژوهشگر مصری آن را نشانه تسریع روند عادی سازی روابط میان دو کشور ارزیابی کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از المصری الیوم، سیاستمداران در این باره اعلام کرده‌اند که مصر چه در گذشته و چه در برهه فعلی معتقد است حوزه‌های همکاری منطقه‌ای بزرگ‌تر از حوزه‌های محدود اختلاف نظر است و برخی از طرف‌های متخاصم با منافع عربی سعی در دامن زدن به آن داشتند.

این سیاستمداران می‌گویند مصر درصدد تقویت و هماهنگی همکاری‌ها و رایزنی با همه کشورهای منطقه و طرف‌های بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش درگیری و جنگ جاری علیه نوار غزه است.

در همین راستا، «محمد خیری» پژوهشگر مصری در زمینه فلسفه سیاسی و کارشناس مسائل ایران، گفت: دیدار عبدالفتاح السیسی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض درباره غزه منعکس کننده این تمایل دو کشور برای بازگرداندن روابطشان به روال عادی است.

خیری به المصری الیوم اعلام کرد: ایران خواستار احیای روابط خود با مصر به عنوان بزرگترین کشور منطقه عربی و آفریقایی است و به دنبال تقویت همکاری های راهبردی از طریق دیگر محورها به دور از چارچوب‌های تحمیل شده توسط آمریکا و اروپا به دلیل تحریم‌ها است.

این پژوهشگر مصری در ادامه گفت‌وگوی ایران و مصر برای احیای کامل روابط و افزایش هماهنگی در مورد مسائل مشترک - به ویژه در خصوص مسئله فلسطین در سایه تشدید تنش توسط رژیم اسرائیل، تداوم جنگ علیه غزه و عدم پاسخگویی رژیم اشغالگر به خواسته‌های بین المللی- را ممکن ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، آیت ‌الله سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان، در دیدار با السیسی همتای مصری خود با تاکید بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد.

السیسی نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است، گفت: برای این امر وزیران مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر برقراری روابط عمیق بین دو کشور باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha