رئیسی، السیسی و بن سلمان... از امید به گسترش روابط تا نقض پروتکل

تهران- ایرنا- رسانه ها و تحلیلگران عربی سه روز پس از دیدارهای آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهوری مصر و ولیعهد سعودی، همچنان به کنکاش و بررسی ابعاد این دیدارها می پردازند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رسانه های عربی و غیر عربی دیدارهای رئیس جمهوری در حاشیه اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض را از ابعاد مختلف بررسی کردند.

شبکه «دویچه وله عربی» گفت که ولیعهد سعودی در یک اقدام تاریخی با رئیس جمهوری ایران دیدار کرد.

این پایگاه خبری اضافه کرد: ریاض شاهد دیدار میان ولیعهد سعودی و رئیس جمهوری ایران در چارچوب تقویت ثبات منطقه ای و مقابله با چالش های انسانی در غزه بود.

خبرگزاری اسپوتنیک عربی نیز با اشاره به دیدارهای رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه اجلاس یاد شده نوشت: «محمد بن سلمان» به خاطر رئیس جمهوری ایران، پروتکل ها را نقض کرد.

این رسانه اضافه کرد: خروج بن سلمان برای استقبال از سید ابراهیم رئیسی با واکنش مثبت و استقبال گسترده کاربران فضای مجازی رو به رو شد.

رئیس جمهوری ایران در دیدار با ولیعهد سعودی، ۱۰ پیشنهاد برای گرفتن تصمیم های سرنوشت ساز به سود ملت فلسطین ارائه کرد.

سی ان ان عربی نیز به واکنش کاربران شبکه های اجتماعی درباره استقبال شخصی بن سلمان از آیت الله سید ابراهیم رئیسی پرداخت.

پایگاه خبری العربی الجدید نیز دیدار رئیس جمهوری با ولیعهد سعودی را دیداری بی سابقه از ۱۱ سال پیش توصیف کرد و نوشت: این دیدار پس از ۷ سال قطع ارتباط و به دنبال توافق ایران و عربستان عملی شد.

این رسانه درباره دیدار رئیسی با رئیس جمهوری مصر نیز نوشت: رئیسی در این دیدار اعلام کرد که هیچ مانعی برای گسترش روابط با مصر وجود ندارد.

رئیس جمهوری ایران خواستار بازگشایی گذرگاه رفح برخلاف خواست آمریکا و رژیم اسرائیل شد.

رئیسی، السیسی و بن سلمان... از امید به گسترش روابط تا نقض پروتکل

روزنامه سعودی الشرق الاوسط نیز در مقاله ای با عنوان «دیدارهای ریاض...آیا مسیر نزدیکی مصر به سوریه و ایران را تقویت می کند؟» از دکتر «طارق فهمی» استاد علوم سیاسی دانشگاه های مصر، به بررسی ابعاد مختلف دیدارهای رئیس جمهوری مصر با روسای جمهور ایران و سوریه پرداخت.

«نشات الدیهی» کارشناس رسانه ای مصر در برنامه «بالورقه والقلم» در شبکه ماهواره ای «ten» گفت: در نخستین دیدار السیسی و رئیسی، آب ها به مسیر خود باز می گردد.

وی افزود: دیدار السیسی با رئیسی که با همراهی رئیس اطلاعات مصر انجام شد، نشانه اهمیت این دیدار بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha