۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۳۸
کد خبر: 85289812
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شوک جنگ غزه به کابینه سوناک/بازگشت کامرون به دولت انگلیس

لندن – ایرنا – نخست وزیر انگلیس در واکنش به فشارهای داخلی، سوئلا برآورمن را به‌دلیل سخنان جنجالی و اهانت‌آمیز علیه حامیان فلسطین برکنار کرد و دست به ترمیم اعضای کابینه زد. او در اقدامی غافلگیرانه، دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس را به سمت وزارت امور خارجه انگلیس منصوب کرد.

به گزارش ایرنا، ریشی سوناک در این حرکت سیاسی که نشانگر واکنش دولت به تحولات فلسطین و جنگ غزه است، جیمز کلورلی را از وزارت امور خارجه به کشور منتقل و به عنوان جانشین خانم برآورمن معرفی کرد.

او همچنین دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس را به عنوان جایگزین کلورلی و وزیر امور خارجه این کشور منصوب کرد.

بر اساس گزارش‌ها جرمی هانت در سمت خود به‌عنوان وزیر دارایی انگلیس ابقا شد اما پیش‌بینی می‌شود که شمار دیگری از اعضای کابینه تا ساعاتی دیگر برکنار و یا جابه‌جا شوند.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که احزاب سیاسی مخالف، تصمیم سوناک را نشانه ناتوانی دولت و ضرورت برگزاری انتخابات سراسری در این کشور می‌دانند.

حمزه یوسف سروزیر و رهبر حزب ملی اسکاتلند در واکنش به خانه‌تکانی در دولت سوناک گفت: «هرگز کسی مانند سوئلا براورمن برای مشاغل دولتی ناشایست نبوده است. هنگامی که ما به کسانی در دولت نیاز داریم که جامعه را متحد کند، او از شعله‌ور کردن تفرقه لذت می‌برد.» وی افزود: «محافظه‌کاران فاقد برنامه هستند و اکنون باید یک انتخابات عمومی برگزار شود.»

گروه های ضد جنگ هم به انتصاب دیوید کامرون به‌عنوان وزیر امور خارجه انگلیس واکنش نشان داده و با اشاره به سابقه وی در جنگ‌های سوریه و لیبی، از بازگشت وی به دولت ابراز نا امیدی کرده و خواستار برگزاری انتخابات عمومی شده‌اند.

دور بعدی انتخابات سراسری انگلیس باید تا پیش از ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۵ برگزار شود. تاریخ دقیق آن هنوز روشن نیست اما برخی پیش‌بینی می‌کنند که این رویداد سیاسی تا پیش از تابستان سال آینده برگزار شود.

حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری «ریشی سوناک» پس از ۱۳ سال حکومت‌داری، پشتوانه عمومی و مشروعیت خود را از دست داده است و حزب اپوزیسیون (کارگر) هم که تا پیش از جنگ غزه و طبق نظرسنجی‌ها، پیروز انتخابات تلقی می‌شد، بخت زیادی برای تصاحب سکان دولت ندارد.

فشارها برای کناره‌گیری «کی‌یر استارمر» از رهبری حزب کارگر، به‌دلیل سکوت وی در برابر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، روز به روز در حال افزایش است و امید وی از ورود به داونینگ استریت، به حفظ کرسی رهبری حزب تنزل یافته است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در انتخابات آتی هیچ‌یک از دو حزب سیاسی نتوانند، حداکثر قاطع کرسی‌های پارلمان را کسب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha