عضو شورای شهر: ایجاد تراموا در طرح جدید ترافیک/ تذکر به شهرداری برای حذف گاردریل‌ها

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در طرح ترافیک جدید موضوع ایجاد تراموا مطرح شده اما این نکته باید ابتدا بررسی دقیق شده سپس در شورای عالی ترافیک و شورای شهر تصویب شود.

(طرح ترافیک فعلی در سال ۱۳۵۹ در دولت موقت به تصویب رسید، شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی با آن سال‌ها ندارد و نسخه سال ۵۹ در خصوص ترافیک پایتخت حتما در سال ۱۴۰۲ نمی‌تواند کارآمد باشد به همین سبب شهرداری موظف شده بازنگری در طرح ترافیک را در دستور کار قرار دهد)

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر تشکر هاشمی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: ایجاد زیرساخت‌های شهری در تهران و توجه به حمل و نقل عمومی اولویت شورای ششم است.

وی اظهار کرد: برنامه چهارم توسعه شهر را بر مبنای توسعه انسان محورانه جلو می‌بریم و برای اولین بار در شورا، نگاه انسان محورانه در حمل و نقل جای خود را پیدا کرد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بالاترین سهم بودجه امسال با اعتبار ۲۷۶ هزار میلیارد ریال برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص یافت یعنی اینکه در شورا نگاه به حمل و نقل الکترونیک، پاک و انسان محورانه داشتیم.

تشکری هاشمی در مورد ایجاد تراموا هم گفت: وقتی از تراموا صحبت می‌کنیم یعنی از ده‌ها میلیارد تومان اعتبار سخن به میان آمده است البته در طرح ترافیک جدید مطالبی در این خصوص گفته شده اما بررسی دقیق نشده و مادامی که این طرح در شورای عالی ترافیک و شورای شهر تصویب نشود نمی‌توان در مورد آن نقطه نظرات خود را مطرح کرد.

وی اضافه کرد: تراموا در عین حالیکه موافقانی دارد، مخالفانی هم دارد که معتقدند این سیستم حمل و نقل قدیمی شده و از مُدهای حمل و نقلی لوکس و گران قیمت است و رقبای جدی مثل بی آر تی دارد.

این عضو شورا در خصوص حذف گاردریل‌ها هم یادآور شد: در این ارتباط به شهرداری تذکر دادم چون حذف اینها موجب پارک و تردد خودروهای شخصی و البته تصادفات رانندگی می‌شود.

۸۰ درصد آلودگی هوای تهران بخاطر وسایل نقلیه متحرک

تشکری هاشمی همچنین تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران برای وسایل نقلیه متحرک است بطوریکه موتورسیکلت‌ها هشت برابر یک خودرو آلاینده هستند.

وی با بیان اینکه سال‌هاست با آلودگی هوا دست به گریبان هستیم، ادامه داد: طبق مطالعات بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند.

عضو شورای شهر: ایجاد تراموا در طرح جدید ترافیک/ تذکر به شهرداری برای حذف گاردریل‌ها

ده‌ها هزار خودروی پلاک شهرستان در محدوده‌های طرح ترافیک و LEZ تردد می‌کنند

تشکری هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد خودروهای با پلاک شهرستان که برغم ورود به طرح‌های ترافیکی تهران به شهرداری عوارض نمی‌دهند، گفت: شهرداری تهران باید با پلیس راهور مشکلات سال‌های اخیر را رفع کند و خودروهایی که به صورت غیرقانونی وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند و جریمه نمی‌شوند، تعیین تکلیف شوند؛ چرا که ده‌ها هزار خودروی پلاک شهرستان در محدوده‌های طرح ترافیک و LEZ تردد می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایرنا مبنی بر اینکه چرا جمع آوری پل حافظ در عید امسال انجام نشد، گفت: معاونت فنی و عمرانی به صورت مستمر پل ها را ایمن سازی می کنند و شهروندان نباید نگران باشند؛ نه تنها پل ها استحکام کافی دارند بلکه مرتب مورد بازدید قرار می گیرند.

تشکری هاشمی افزود: تعداد دیگری پل فلزی نیز در شهر داریم که منظر شهری مناسبی ندارند. برای مثال پلی مقابل دانشگاه امیرکبیر وجود دارد که هزینه اصلاح و ایمنی آن ممکن است از هزینه ساخت آن بیشتر باشد.

به گفته وی، شهرداری را موظف کردیم این پل‌ها جمع آوری شود و قرار بود در عید امسال پل حافظ جمع شود اما شهرداری اعلام کرد که باید بررسی مجدد صورت بگیرد که مطمئن شویم پیامد ترافیکی خواهد داشت یا خیر؟ در ۶ ماه دوم سال شهر کشش اجرای این طرح‌ها را ندارد اما به هر شکل از شهرداری می‌خواهیم به سرعت در این خصوص نظرات خود را اعلام و در سال آینده پل‌ها را جمع آوری کند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه پیشنهادات اعضا باید مدل سازی شود و اثرات آن مورد سنجش قرار بگیرد، گفت: ما در صورتی با محدودیت‌های ترافیکی موافقت خواهیم کرد که پیش از این ظرفیت‌های آن در بخش حمل و نقل عمومی در سطح شهر ایجاد شده باشد و اگر غیر از این باشد ما موافق اجرای آن نخواهیم بود.

عضو شورای شهر: ایجاد تراموا در طرح جدید ترافیک/ تذکر به شهرداری برای حذف گاردریل‌ها

تشکری هاشمی با اشاره به زمان ورود واگن های مترو از چین به ایران، تصریح کرد: پیش پرداخت ۱۴۰ میلیون دلاری خرید واگن ها ۶ سال زمان برد که در یک سال گذشته، شرکت سازنده اعلام کرد تا زمانی که طراحی قطارها به تأیید ما برسد و تولید شود، ۲۳ ماه زمان می برد اما در جلسات شرکت سازنده را متقاعد کردیم که اولین گروه واگن ها را تا بهمن ماه سال آینده به ما تحویل دهند و چهار سال زمان خواهد برد که قطارهای بعدی از راه برسند.

وی افزود: امروز TBM خط ۱۰ مترو آغاز شده و برای خطوط هشت و ۱۱ نیز توافقات صورت گرفته و در دستور ساخت قرار گرفته. مردم باید بدانند افق روشنی پیش روی آنهاست اما اینکه فوراً این خطوط راه اندازی شود، خارج از انتظار است.

۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه بازسازی اتوبوس ها و واگن ها نیز در حال انجام است، گفت: نه کسی از ما توقع معجزه دارد و نه ما کرامات آن را داریم. این اتفاقات شدنی در سالهای اخیر متوقف بوده اما در این دوره با حمایت مدیریت شهری محقق شده است.

تشکری این را هم گفت که طبق مطالعات انجام شده، بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه برای آلودگی هو انباید دنبال موضوعات پنهان بگردیم، تصریح کرد : موتوسیکلت هایی در شهر تردد دارند که هشت برابر خودروهای استاندارد یورو۲ آلودگی تولید می کنند و از سویی دیگر در تهران با ۱۲ میلیون لیتر مصرف سوخت، شاهد آلودگی هستیم.

تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: موضوع اول، آلوده کننده ها هستند و برای حل این مسئله باید راهکار بیاندیشیم و تجربه دنیا را نباید در این خصوص نادیده گرفت‌ خودروهای فرسوده نباید بی مهابا در شهر حرکت کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید مداخله کند و سیاست های تشویقی در نظر بگیرد و در مرحله اول نوسازی خودروها را در اولویت قرار دهد، یادآور شد: با نوسازی خودروها، کاهش آلودگی هوا، کاهش خسارات ناشی از تصادفات و مرگ و میر را شاهد خواهیم بود.

عضو شورای شهر: ایجاد تراموا در طرح جدید ترافیک/ تذکر به شهرداری برای حذف گاردریل‌ها

اختصاص ۷ هزار میلیارد ریال برای موتورسیکلت های برقی

تشکری هاشمی با بیان اینکه فقط ۱۵۶ دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران داده شده است، خاطرنشان کرد: ما در بودجه امسال شهرداری ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته ایم اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و شهرداری باید ورود کند. از سویی دیگر اتوبوس ها و تاکسی ها نیز باید برقی شوند.

وی تأکید کرد: در کشور خودرو به حدی گران شده که مردم طاقت این گرانی ها را ندارند. پشت مرزهای ما خودروهای برقی از خودروهای ما ارزان تر هستند. لذا دولت باید مسیر را برای ورود خودروهای برقی فراهم کند. صنعتگر ما باید ۲۰ سال ما را منتظر نگه دارد تا خودروی برقی تولید کند؟ باید درهای کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودروهای برقی وارد تهران شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه مشکل سوخت کارخانجات نیز باید رفع شود، تصریح کرد: وقتی گاز نداریم و در کارخانجات و نیروگاه ها مازوت مصرف می کنیم، باید هم شاهد آلودگی هوا باشیم. با کمیسیون و جلسه مشکل حل نمی شود و تنها راه حل، عمل، عمل و عمل است.

وی با بیان اینکه باید با تابلوهای هشدار دهنده مردم را تشویق کنیم که از پل های عابر پیاده عبور کنند، یادآور شد: حذف عوامل فیزیکی در سطح شهر باعث افزایش بحران مرگ و میر می شود. در تهران در ۶ ماه ابتدایی سال ۶۰۰ کشته داشتیم، در حالیکه آمار کلی سالهای قبل به این میزان بوده و این نشان می دهد که ابزارهای هشدار دهنده در شهر ضعیف شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سازمان ترافیک، پیمانکار انتخاب شده و تجهیزات خریداری شده است، گفت: چرا این قرارداد اجرا نمی شود و حتی فشار وارد می شود که پیمانکار قرارداد خود را یک طرفه نقض کند. شهرداری باید به فوریت این مسئله را رفع کند. پارک حاشیه ای به معنای برخورداری همه از فضای پارک و از سویی دیگر به معنای سودآوری شهرداری است و این درآمد از دست رفته است.

وی با بیان اینکه پارک حاشیه ای هفت هزار شغل ایجاد می کرد، گفت: هم مردم از سلامت خودروی خود در فضاهای پارک اطمینان ندارند و هم شهرداری از درآمد خود محروم شده است. ما تذکرات را داده ایم و امیدواریم تا پایان سال حداقل همین ۱۲۰ هزار فضا ایجاد شود.

طرح ترافیک سال ۵۹ امروز کارایی ندارد

تشکری هاشمی با بیان اینکه طرح ترافیک فعلی در سال ۱۳۵۹ در دولت موقت به تصویب رسیده است، تصریح کرد: بیش از ۴۰ سال گذشته است و شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی با آن سالها ندارد. نسخه سال ۵۹ حتما در سال ۱۴۰۲ نمی تواند نسخه کارآمد باشد. به همین سبب در برنامه چهار ساله چهارم شهرداری را موظف کردیم بازنگری در طرح ترافیک را در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین اضافه کرد: برخی از ساکنین از محدوده ترافیک کوچ کرده‌اند و باعث شب مردگی شده و فاصله فاحشی را در قیمت گذاری املاک مردم ایجاد کرده است. اگر معابر طرح ترافیک شلوغ تر از دیگر معابر نباشد خلوت تر نیست و این نشان می دهد که طرح ترافیک مؤثر نبوده و سکونتگاه های مردم از این طرح آسیب دیده است. لذا از شهرداری تهران درخواست کرده ایم که مطالعه کنند و ممکن است یا این طرح توسعه یابد و یا به کلی جمع آوری شود. تا مطالعات انجام نشود و خبرگان نظر ندهند نمی توانیم در این خصوص نظر دهیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه مطالعات ترافیکی نشان می دهد که چه میزان خودرو باید در محدوده های طرح ترافیک تردد کنند، یادآور شد: قرار نیست ما طرحی ارائه دهیم. مقرر شده شهرداری طرح خود را در این زمینه ارائه دهد. ما حتما با کارشناسان و خبرگان در این زمینه صحبت خواهیم کرد و مشورت خواهیم گرفت.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه در چند ماه باقی مانده طرح ترافیک در شورای ترافیک بررسی می شود، خاطرنشان کرد: تصویب این طرح تا پایان امسال به نظر غیر ممکن می رسد اما امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. هرچند باید زیرساخت های فنی و اجتماعی طرح فراهم شود تا رضایتمندی عمومی را به دنبال داشته باشد.

وی به اجرای شبکه های بزرگراهی اشاره کرد و افزود: شبکه اصلی در تهران ایجاد شده و نیازی به اجرای پروژه های بزرگ مقیاس نداریم. چراکه ما نباید میل به استفاده از خودروها را با توسعه بزرگراه ها و ساخت پارکینگ ها و اقداماتی از این قبیل افزایش دهیم. شاید بزرگراه ها در چند ماه اول خلوت باشند اما بعد از چند ماه می بینیم که نه تنها به وضعیت قبل بازنگشته ایم بلکه مردم را تشویق می کنیم که با خودروی شخصی در این بزرگراه ها تردد کنند. کشورهای قدرتمندتر و ثروتمندتر به سمت حمل و نقل عمومی رفته اند تا مشکلات را حل کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه آزادراه شهید شوشتری به عنوان کمربند شرق تهران می تواند فضایی برای تردد خودروهای ترانزیتی باشد، تصریح کرد: یکی از پروژه هایی که برای تکمیل شبکه موجود نیاز است، آزادراه شهید شوشتری است. به دلیل مشکلات با محیط زیست و منابع طبیعی و قرار گرفتن بخشی از طرح در مناطق حفاظت شده، هنوز به نتیجه نرسیده ایم. بخشی از طرح از بزرگراه امام رضا(ع) تا میدان هجرت عملیاتی خواهد شد اما مابقی آن نیاز به راه حل دارد.

وی اضافه کرد: بزرگراه شهید برورجردی نیز به طول ۳.۷ کیلومتر چند ماه قبل به بهره برداری رسید و هزار متر نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. فکر می کنیم بیش از این شهر به گسترش شبکه نیاز ندارد و باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برویم اما قضاوت نمی کنیم و منتظر اجرای کامل این طرح ها می مانیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سه دسته تقاطع در سطح شهر داریم، گفت: برخی تقاطع های ما ثابت و برخی برنامه پذیر هستند و برخی دیگر نیز به صورت هوشمند طراحی شده اند. ما باید به سمت تقاطع های هوشمند برویم. با توجه به اینکه در چند سال اخیر به روز رسانی تجهیزات هوشمند صورت نگرفته و به دلیل نقص فنی، کار خود را به درستی انجام نمی دهند، امیدواریم شهرداری بعد از گذشت یک سال از فعالیت شرکت کنترل ترافیک با حضور سرپرست های مختلف، در این زمینه وارد عمل شود.

مدیر شرکت کنترل ترافیک هرچه سریعتر مشخص شود

وی افزود: باید هرچه سریعتر مدیر شرکت کنترل ترافیک مشخص شود و شهرداری به فوریت رفع مشکل کند و در این صورت از پلیس خواهیم خواست که با وجود چراغ های هوشمند، پلیس به هیچ عنوان ورود نداشته باشد و چراغ ها دستکاری نشود.

تشکری هاشمی در خصوص محدودیت در دسترسی به اطلاعات آرشیوی شرکت کنترل کیفیت هوا، اظهار کرد: آمارها و داده ها در هر بخشی به جز داده های محرمانه، بایستی در اختیار تمام کسانی که نیاز به این داده ها دارند، قرار بگیرد. متأسفانه شاهد تولید جنگلی از داده ها هستیم که در فضایی حبس شده قرار می گیرند و هزینه ای بی جهت برای آن انجام می شود. داده ها باید در اختیار متخصصین و علاقمندان قرار بگیرد. داده های حوزه آب و هوا محرمانه نیستند و حتماً پیگیری برای دسترسی عمومی به اطلاعات این بخش را انجام خواهیم داد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در شورا بنا بر حداکثر همراهی با مدیریت شهری برای رفع مشکلات است، اظهار کرد: رقابت و درگیری بین شهرداری و شورا وجود ندارد و نباید باشد. ما تلاش می کنیم بسیاری از مسائل را پیش از مطرح شدن در صحن شورا، در نشست ها برطرف کنیم و بعضاً برخی مشکلات در همین نشست ها رفع می شود. در مواردی که با کمبود زمان روبه رو هستیم تذکرات را در صحن مطرح می کنیم و شاهد این هستیم که شهردار دستورات لازم را می دهد و مشکلات حل می شود.

وی ادامه داد: اگر تذکرات به نتیجه نرسد ما از محل طرح سوال اقدام می کنیم و تلاش شورا و مدیریت شهری این است که کار به این مرحله نرسد. برای مثال در خصوص سرویس دانش آموزان استثنایی مشکلات حقوقی وجود داشت و تا این مشکل حل شود، سال تحصیلی تمام شد و امسال می بینیم که مشکلی وجود ندارد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه پس از تذکرات ما فعل و انفعالات در شرکت کنترل ترافیک متوقف شود، گفت: امروز با انتخاب مدیریت جدید امیدواریم این شرکت سر و سامان پیدا کند. در مجموع ما تذکرات را رها نمی کنیم و مؤکداً و مرتباً مسائل را پیگیری می کنیم و شاهد هستیم که شهرداری نیز با جدیت برای حل مشکل اقدام می کند و در مواردی در لایه های کارشناسی قرار می گیرد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه آمار خرابی کنترل ها به اندازه ای بالاست که اگر از یک راننده تاکسی بپرسیم می داند دوربین کدام تقاطع فعال نیست، یادآور شد: امید می رود ایرادات به حداقل برسد و شاهد بهبود چشمگیر در این زمینه باشیم.

۶۰درصد جرائم رانندگی باید به شهرداری پرداخت شود

وی با اعلام اینکه ۶۰ درصد از جرائم رانندگی در هر شهر باید به شهرداری پرداخت شود، خاطرنشان کرد: به جز سال اخیر، کمتر از ۱۰ درصد از سهم شهرداری پرداخت می شد در حالیکه اجازه هزینه کرد این مبلغ در محلی دیگر وجود ندارد. سال گذشته رقم خوبی در این بخش به شهرداری پرداخت شد اما سالهای قبل رقم پرداختی کمتر از ۱۰ درصد بود.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه شرکت بیدود در مناقصه شهرداری شرکت نکرده است، اظهار کرد: مناقصات برنده داشته و شرکت برنده، در حال تجهیز است تا دوچرخه ها مجدداً وارد مدار شوند. علت تذکر ما این بود که شرکت بیدود هزاران دوچرخه خریداری کرده بود و تنها مصرف کنندگان آن شهرداری تهران بود و این عاقلانه و منصفانه و دور از نگاه تخصصی است که اجازه دهیم گروهی که سرمایه چند صدمیلیاردی هزینه کرده، از بین برود. از شهرداری خواسته ایم در مناقصات بعدی از این شرکت دعوت کند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ پیش بینی های جسورانه ای دربودجه حمل و نقل صورت گرفت، یادآور شد: قاطعانه ترین و اثربخش ترین تصمیم برای حمل و نقل عمومی در سال جاری گرفته شد.

وی افزود: ما یک هزار و ۵۰۷ واگن داریم که هزار و ۳۰۰ واگن فعالیت می کنند و برای تهران بسیار کم است و باید حداقل هزار و ۶۰۰ واگن داشته باشیم تا سرفاصله چهار دقیقه را تأمین کنیم. باید به ازای هر کیلومتر یک رام قطار داشته باشیم و به همین منظور بر اساس قراردادهای گذشته، با پیگیری های خوب شهرداری تهران در سال جاری توانستیم ۱۵ درصد پیش پرداخت خرید واگن را عملیاتی کنیم و این مبلغ به حساب شرکت سازنده خارجی واریز شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه برای ۲۵۹ دستگاه واگن نیز در کنار ۷۹۱ واگن قید شده در قرارداد با چین، تفاهم نامه امضا شده است، یادآور شد: علاوه بر انجام پیش پرداخت، قرارداد تأمین سه هزار دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی منعقد شد و با سازمان برنامه و بودجه به توافق رسیدیم که ۲۰ درصد پیش پرداخت برای خرید هزار دستگاه اتوبوس برقی، هزار دستگاه اتوبوس دو کابین، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی انجام شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اعلام اینکه تنها هشت رام قطار از چین وارد می شود، گفت: مابقی رام هایی که در قرارداد به آن اشاره شده در کشور تولید خواهد شد. به نوعی ۵۵ درصد از رام ها با مهندسی و فناوری ایرانی تولید می شود. علاوه بر این ۸۴۰ دستگاه بوژی در داخل کشور تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای اسکوتر برقی نیز فراخوان داده شده است، یادآور شد: امیدواریم موتورسیکلت های برقی، دوچرخه و اسکوتر نیز به نتیجه برسد که البته به امسال محدود نخواهد شد و در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌های تهران به سن فرسودگی رسیده‌اند

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد تاکسی های پایتخت به سن فرسودگی رسیده اند، گفت: در طول سال جاری ۱۱۸۴ تاکسی نوسازی و کمتر از ۱۰ درصد از نیمه سال ۱۴۰۰ تا امروز نوسازی شده است.
به گفته تشکری، با صندوق کارآفرینی امید صحبت شده تا وام ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بدهند اما قیمت نجومی خودروها باعث شده که انگیزه تاکسیرانان برای نوسازی کم شود که از دولت خواهش می کنیم از خودروهای وارداتی به تاکسیرانان اختصاص بدهند.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه آشفتگی و لجام گسیختگی در تردد موتورسیکلت ها به اندازه ای فاجعه آمیز شده که بعید می دانیم شهروندی از تردد این موتورها احساس امنیت کند، یادآور شد: شأن مردم ما نیست که این وضعیت را داشته باشند. سال‌هاست که ما این وضعیت را شاهد هستیم و تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

جلسات متعددی با رییس پلیس راهور داشتیم و عزم جدی پلیس این است که برنامه های دراز مدت برای این مساله داشته باشد و طرح ها باید به صورت با دوام و بلند مدت ارائه شود تا عارضه ها به حداقل برسد.

عضو شورای شهر: ایجاد تراموا در طرح جدید ترافیک/ تذکر به شهرداری برای حذف گاردریل‌ها

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید در حوزه فرهنگی نیز وارد شویم، تأکید کرد: تنها با اقدامات برخوردی نمی توان به نتیجه رسید و باید فرهنگسازی نیز صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه تاکسی های آنلاین باید در عرصه خدمت به مردم حضور داشته باشند، اظهار کرد: نرخ ها نباید نجومی باشد و رانندگان نیز شناخته شده باشند. وقتی یک تبعه خارجی بدون هیچ مدرکی فعالیت می کنند، قابل پذیرش نیستند. کسانی که شب ها در خودروی خود می خوابند و روزها مسافرکشی می کنند، پذیرفته نیست.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در پایانه شرق تجهیز کارگاه انجام شده و بخشی از کارها صورت گرفته است، یادآور شد: ۱۸۰ میلیارد تومان در مدت اخیر در این پایانه هزینه شده است. اگردر سالهای قبل کار انجام می شد ۷۰ میلیارد تومان کافی بود اما باید ۸۰۰ میلیارد تومان در ایام پیش رو هزینه شود. معاون مالی شهرداری قول داد که ظرف یک هفته ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب سازمان پایانه ها واریز شود که تشریفات اداری انجام شده و اصل پول هنوز نرسیده و امیدواریم به زودی واریز شود.

وی افزود: ما در بخش هلدینگ مترو از محل بودجه نفت چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم که ۲ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان پرداخت شده است. در شرکت بهره برداری مترو پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است؛ البته این مبالغ تنها در بخش نقد است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا همچنین تصریح کرد: برای شرکت اتوبوسرانی ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بود که پنج هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی اعلام کرد: در مجموع از ۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه حوزه حمل و نقل، بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی به معاون حمل و نقل و ترافیک و معاونت عمران پرداخت شده و به نظر بنده روند پرداخت مطلوب بوده و در نیمه دوم قطعاً تقویت خواهد شد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه باید منتظر بمانیم که ببینیم تفاهم نامه های اجرای خطوط مترو با چین چه زمانی به قرارداد تبدیل می شود، گفت: باید در مورد چگونگی تأمین منابع مالی بررسی صورت بگیرد. بعید می دانیم ساخت خط ۱۱ کمتر از پنج تا ۶ سال زمان ببرد. در حالت خوشبینانه امیدواریم امسال قرارداد منعقد و عملیات عمرانی سال آینده آغاز شود که در این راستا یک بازه چهار تا ۶ ساله برای ساخت خط پیش بینی خواهد شد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اعلام اینکه قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی مشارکتی بوده است، اظهار کرد: یک شرکت قرار بوده از طریق سرمایه گذاری و به صورت BOO این اتوبوس ها را وارد کند که شنیده ایم ۳۰ دستگاه از این اتوبوس ها به گمرک رسیده است. پروژه های سرمایه گذاری و خرید متفاوت است. اگر سرمایه گذار موفق به انجام کار نشود شهرداری زیان چندانی نخواهد دید. ما به دنبال ترمز کشیدن نیستیم و می خواهیم گره ها باز شود. همانطور که گفتیم ۳۰دستگاه اتوبوس به گمرک رسیده اما در جریان مابقی اقدامات نیستیم. ما تلاش می کنیم سرمایه سرمایه گذاران در تهران هزینه شود.

وی افزود: صنعتگران داخلی پیش پرداخت و مازاد آن را نیز دریافت کرده اند و دیگر عذر و بهانه ای ندارند که کار خود را انجام ندهند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ما از جادو و جمبل های خارج از مجموعه خبر نداریم، یادآور شد: اینکه ما مماشات می کنیم، صحیح نیست و با اطمینان می گوییم که چنین تصوری نداریم. با اینکه به برخی مدیران شهری ارادت داریم، ایرادات را در ابتدا به این افراد گفته ایم و سپس در قالب تذکر مطرح کرده و پیگیری های لازم را تا حصول نتیجه انجام داده ایم. فضای شورا نگاه حزبی و گروهی به مسائل نیست. شورا یک نهاد مردمی غیرسیاسی است و اگر قرار باشد عرصه یکه تازی حزب ها باشد، به مردم لطمه زده ایم. ما می خواهیم به مردم خدمت ارائه دهیم، چه عده ای خوششان بیاید چه خوششان نیاید.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور هیئت چینی در پایتخت، تاکید کرد: باید منتظر بمانیم تا کار تمام شود تا خروجی مذاکرات را اعلام کنیم. هیئت های بعدی نیز در آینده به ایران خواهند آمد تا تفاهمات به قرارداد تبدیل شود و بتوانیم زمان بندی دقیقی را به ازای هر فعالیت اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه ثبت معاینه فنی خودروها با دوربین های برخوردار از فناوری در این حوزه انجام می شود، گفت: برخی دوربین ها قابلیت پردازش تصویر دارند و می توانند خودروهای بدون معاینه فنی را شناسایی کنند و برخی دیگر خیر. در چند سال قبل موانعی وجود داشته و پلیس تذکراتی را در این زمینه مطرح کرده که در تلاش هستیم تعاملات به حداکثر برسد. ۲۱۰ دوربین در محدوده طرح LEZ و ۱۹۰ دوربین نیز در محدوده طرح ترافیک، قابلیت ثبت تخلف دارند.

تشکری هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه فناوری ساخت بوژی همان نوع از فناوری است که در کشورهای بزرگ دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: در مهندسی بدنه و سایر بخش ها نیز ما بر اساس همان تکنولوژی که در دنیا دنبال می شود، پیش می‌رویم.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی ۸۷۰ دستگاه دارد، گفت: عمر مفید اتوبوس های ما هشت سال است و اتوبوس های بخش خصوصی عمر ۱۶ ساله دارند. اتوبوس هایی که عمر دوم خود را می گذرانند نباید انتظار داشته باشیم که دائماً فعالیت کنند. در گذشته پنج هزار اتوبوس در اختیار بخش خصوصی بود که به تدریج فرسوده و از رده خارج شدند و طبیعی است که در برخی ساعات و روزها شاهد کمبود اتوبوس ها باشیم. باید تلاش کنیم ناوگان جدید به بخش خصوصی واگذار شود نه اینکه اتوبوس های فعلی را به ضرب و زور سرپا نگه داریم.

عضو شورای شهر: ایجاد تراموا در طرح جدید ترافیک/ تذکر به شهرداری برای حذف گاردریل‌ها

تهران به ۷ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: ۱۱۲ دستگاه اتوبوس را شهرداری و ۱۷۴ دستگاه را دولت خریداری کرده اما این دستگاه ها در برابر نیاز هفت هزار دستگاهی تهران، محسوس نیست. باید به مردم بگوییم در ماه های پایانی سال و سه ماه ابتدایی سال آینده ما را تحمل کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه پل های عابر پیاده جز دو یا سه پل که عرشه بتنی دارند، فلزی هستند، خاطرنشان کرد: ترمیم این پل ها به صورت مستمر انجام می شود اما اینگونه نیست که به کیفیت مطلوب بازگردند. لذا باید به سمت پل های بتنی برویم که دچار شکستگی و اعوجاج نخواهد شد که معاونت فنی و عمرانی در این خصوص اعلام آمادگی کرده است اما به این معنا نیست که اگر پل ها با مشکل مواجه شدند، رسیدگی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه هایی در خصوص انبوه سازی مسکن با چینی ها منعقد شد، گفت: استفاده از واحدهای مسکونی پیش ساخته در حد صحبت های اولیه مورد بحث قرار گرفت اما معتقدیم که شهرداری نباید در ساخت مسکن وارد شود و باید زمینه را فراهم کند تا سازندگان وارد عمل شوند. چراکه اگر شهرداری اعتبارات خود را در این بخش هزینه کند این پرسش پیش می آید که برای حمل و نقل و دیگر حوزه ها چه خواهد کرد؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha