مروری بر آمارهای ال‌کلاسیکوی ایران بعد از برد سپاهان

اصفهان-ایرنا- سپاهان یکشنبه شب گذشته در هشتاد و دومین «ال‌کلاسیکوی» ایران با گل استثنایی «رضا اسدی» که یکصد و ششمین گل سپاهان به سرخ پوشان در تاریخ رقابت های لیگ برتر بود، برنده تقابل زرد و قرمز شد و طلسم شکست‌ناپذیری پرسپولیس در ورزشگاه نقش‌جهان را پس از هشت سال شکست.

به گزارش ایرنا، پیروزی سپاهان در هشتاد و دومین «ال‌کلاسیکوی» ایران سبب شد، این تیم پس از هشت سال بتواند، پرسپولیس را در ورزشگاه نقش جهان ببرد.

یکصد و ششمین گُل سپاهان به سرخ پوشان در بازی یکشنبه شب طلسم شکست‌ناپذیری پرسپولیس در ورزشگاه نقش‌جهان را پس از هشت سال شکست، پرسپولیس آخرین بار پیش از این باز ی در نیم‌فصل دوم ششمین دوره لیگ برتر در ورزشگاه نقش‌جهان مقابل سپاهان در وقت‌های قانونی بازی شکست خورده بود.

آخرین شکست پرسپولیس مقابل سپاهان در ورزشگاه نقش‌جهان در رقابت‌های لیگ برتر به لیگ سوم باز می‌گردد و پرسپولیس با شکست یکشنبه، فرصت کسب بُرد مقابل رقیب نام آشنا در نقش جهان را از دست داد.

سهم «سپاهان» و «پرسپولیس» از بُرد در «ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران»

«سپاهان» و «پرسپولیس» تاکنون با احتساب آخرین بازی آن ها در یکشنبه، تاکنون ۸۲ بار در قالب لیگ های تخت جمشید، آزادگان، برتر، جام حذفی و سوپر جام باشگاه های ایران به مصاف هم رفته‌اند که سهم پرسپولیس ۲۸ و سهم سپاهان ۲۱ بُرد بوده است و ۳۳ دیدار این ۲ تیم نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.

با وجود پیشتاری سرخپوشان در مجموع تعداد بُردها درکل بازی‌های مقابل سپاهان، طلایی پوشان در لیگ برتر، در تقابل‌های رودررو عملکرد بهتری داشته اند و ۱۵ بار سُرخ پوشان پایتخت را شکست دادند که البته پرسپولیسی ها نیز در لیگ برتر ۱۱ بُرد مقابل طلایی پوشان دارند.

نخستین دیدارها و بردهای، «سپاهان» و «پرسپولیس» مقابل یکدیگر

این ۲ تیم نخستین بار ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۰ در استادیوم باغ همایون اصفهان (استادیوم تختی) به مصاف هم رفتند که در آن بازی پرسپولیس با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید.

نخستین پیروزی سپاهان مقابل پرسپولیس در سال ۱۳۷۲ به دست آمد که تیم سپاهان در آن بازی با تک گل «حمید مطهری» به برتری یک بر صفر مقابل تیم پیروزی آن زمان رسید.

نخسنین دیدار ۲ تیم در اولین دوره لیگ برتر با تساوی بدون گل به پایان رسید و در بازی برگشت نیز پرسپولیس سه بر ۲ از سد سپاهان میهمان گذشت در آن بازی که از جمله بازی های پرگل «ال‌کلاسیکو» ایران است، بهروز رهبری‌فر، بهنام ابوالقاسم‌پور و امیرحسین اصلانیان برای پرسپولیس و لئون استپانیان و افشین حاجی‌پور برای سپاهان گلزنی کردند.

اولین پیروزی سپاهان مقابل سرخ پوشان در دومین دوره لیگ برتر شکل گرفت و سپاهان در بازی رفت، ۲ بر یک پرسپولیس را با شکست بدرقه کرد که گل‌های سپاهان در آن بازی را اِدموند بزیک و افشین حاجی پور به ثمر رساندند و مرحوم علی انصاریان تک گل پرسپولیس را وارد دروازه طلایی پوشان کرد.

پُرگل‌ترین دیدارهای ۲ تیم «سپاهان» و «پرسپولیس»

پُرگل ترین دیدارهای ۲ تیم مربوط به لیگ ‌های برتر سوم و پانزدهم است که در آن ها ۶ گل از خطوط دروازه عبور کرد.

در اولین بازی ۶ گله ۲ تیم که مربوط به سومین دوره لیگ برتراست سهم هر تیم ۳ گل بود و در آن بازی که در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، رضا جباری، علی سلمانی و عیسی ترائوره برای پرسپولیس و اصغر طالب‌نسب یک گل و ادموند بزیک ۲ گُل برای سپاهان به ثمر رساندند.

دومین بازی ۶ گله دو تیم در تاریخ لیگ برتر مربوط به لیگ پانزدهم است که در آن دوره طلایی پوشان با ارائه یک بازی برتر ،چهار بر ۲ پرسپولیس را شکست دادند که حاج صفی، اومانیا، خَلعتبری وعقیلی گل های سپاهان و طارمی و عالیشاه گل‌های پرسپولیس را وارد دروازه تیم مقابل کردند.

مروری بر آمارهای ال‌کلاسیکوی ایران بعد از برد سپاهان

دیگر دیدار پُرگل ۲ تیم در لیگ پنجم بود که سپاهان سه بر ۲ پرسپولیس را در آزادی شکست داد و سه گل‌ سپاهان را در آن بازی را هادی جعفری (یک گل) و رسول خطیبی (۲ گل) به ثمر رساندند و جواد کاظمیان و پژمان نوری نیز برای پرسپولیس گلزنی کردند.

دیدار رفت ۲ تیم در لیگ هشتم نیز آبستن پنج گل بود که این بار پرسپولیس انتقام دیدار رفت لیگ پنجم را گرفت و در ورزشگاه آزادی ۳ بر ۲ را شکست داد، گل‌های پرسپولیس در آن دیدار را کریم باقری (یک گل) و علیرضا نیکبخت ۲ گل به ثمر نشاندند و عمادرضا بازیکن عراقی سپاهان نیز ۲ گل برای زرد پوشان زد.

مروری بر آمارهای ال‌کلاسیکوی ایران بعد از برد سپاهان

لیگ دهم نیز یک بازی پنج گله داشت که درخشانترین نتیجه سپاهانی ها مقابل پرسپولیس در این دیدار شکل گرفت و سپاهان چهار بر یک پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی شکست داد، در آن دوره ابراهیم توره ۲ گل ، هادی عقیلی و رضا عنایتی هر کدام، یک گل برای سپاهان به ثمر رساندند و تیاگو فراگا تنها گل پرسپولیس را وارد دروازه سپاهان کرد.

نتیجه یکی از دیدارهای ۲ تیم در لیگ برتر با حکم کمیته انضباطی تعیین شد و در دوره نوزدهم لیگ برتر درحالی که بازی رفت را سپاهان ۲ گل کی‌روش استنلی، محمد محبی ۲ بر صفر برده بود دیدار برگشت با حکم کمیته انضباطی سپاهان سه بر صفر بازنده شد.

۲ دیدار آخر این ۲ تیم در لیگ برتر با نتیجه یک بر صفر به سود طلایی پوشان خاتمه یافته است و مورایس سرمربی سپاهان علاوه بر بازی یکشنبه شب که با سوپر گُل "رضا اسدی" پیروز میدان شد، در بازی پیش از این بازی بین ۲ تیم در لیگ در هفته بیست و سوم فصل گذشته در ورزشگاه آزادی موفق شد با نتیجه یک بر صفر سه امتیاز از تهران برای تیم اصفهانی به ارمغان بیاورد.

مروری بر آمارهای ال‌کلاسیکوی ایران بعد از برد سپاهان

بی شک یکصد و ششمین گل سپاهان به پرسپولیس که در این بازی به ثمر نشست یکی از زیباترین گل ها در تاریخ رقابت های این ۲ تیم در لیگ برتر فوتبال ایران است.

به گزارش ایرنا، دیدار تیم‌های «سپاهان اصفهان» و «پرسپولیس تهران» در چارچوب هفته دهم لیگ برتر با نتیجه یک بر صفر به سود تیم اصفهانی با گل استثنایی رضا اسدی به پایان رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha