سازمان حفاظت محیط زیست با فعالیت معدن     "دره‌زرشک" تفت یزد مخالفت کرد

یزد _ ایرنا _ دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست با ارسال نامه‌ای به اداره کل محیط زیست استان یزد با فعالیت معدن روستای "دره زرشک" شهرستان تفت در این استان مخالفت کرد.

به گزارش ایرنا، این نامه روز یکشنبه در جریان نشست اصحاب رسانه با اعضای تشکل‌های زیست محیطی استان که به همین منظور برپا شد، در میان خبرنگاران توزیع گردید.

یک عضو تشکل‌های زیست محیطی استان یزد در این نشست با اشاره به تاثیرگذاری فعالیت معدن دره زرشک بر شرایط زیست محیطی استان افزود: سرانجام پس از تلاش ۲۰ ساله تشکلهای زیست محیطی، واحد حقوقی محیط زیست، مخالفت خود را با فعالیت این معدن اعلام کرد.

«سید عباس هاشمی» اظهار کرد: البته استان با مسائل زیست محیطی متعدد دیگری از جمله معدن بهاباد و دست اندازی به رودخانه دره راویز و همچنین آلایندگی کوره‌‎های آجرپزی، مواجه است.

فعالیت معدن دره زرشک، آسیب‌های جبران ناپذیری به استان وارد می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه یزد هم با بیان این که استان یزد بدون شیرکوه، حیات نخواهد داشت، گفت: هرگونه دخل و تصرف در حوزه شیرکوه مانند فعالیت معدن دره زرشک علاوه بر اثرات مخرب بر سازه‌های آبی منطقه، منجر به آسیبهای جبران ناپذیر ناشی از بازمانده‌های صنعتی این معدن در استان خواهد شد.

"علی طلبی" افزود: قطعاً با برداشت از این معدن، تبعات زیادی را از ارتفاعات شیرکوه تا دشت اردکان خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: تمام آبادی های موجود در دشت یزد – اردکان تحت تاثیر منابع آبی شیرکوه است و نباید آبرسانی با تانکر به روستاهای دامنه شیرکوه را به منزله عدم تاثیرگذاری این حوزه آبخیز بر سایر بخشهای استان قلمداد کرد.

دیگر عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت اقتصاد محیط زیست گفت: باید گزارش ارزیابی زیست محیطی جدیدی در مورد این فعالیت معدنی تهیه و معایب و مزایای این فعالیت به صورت دقیق بررسی شود.

محمدرضا علمی، با اشاره به اکوسیستم شکننده منطقه، گفت: باید تبعات اقدامات مشابه در سایر مناطق کشور درس عبرتی برای استان یزد شود و از اقدام عجولانه در این رابطه خودداری گردد.

ایجاد معدن مس در منطقه بکر و دست‌نخورده و زیبای دره زرشک تفت طی سال های اخیر باعث نگرانی مردم این منطقه به دلیل تخریب و نابودی محیط‌زیست و آلودگی آب‌های زیرزمینی شده است.

روستای دره زرشک در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر تفت استان یزد واقع شده و یک منطقه ییلاقی محسوب می شود؛ زمزمه های بهره برداری از معدن مس این روستا طی سالهای اخیر موجب اعتراضاتی در این روستا، شهرستان تفت و استان یزد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha