استاندار: سند آمایش مولدسازی در مازندران تدوین شود

ساری- ایرنا- استاندار مازندران گفت: درست اجرا شدن طرح مولدسازی دارایی‌های دولت در مازندران مستلزم ایجاد سامانه جامعی برای رصد و پایش هوشمند تمام اموال دولت و همچنین تدوین سند آمایش مولدسازی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی‌پور روز یکشنبه در جلسه مولدسازی دارایی‌های دولت با بیان این‌که، مولدسازی برای مازندران ثروت‌آفرینی به دنبال دارد، اظهار کرد: در همه جای دنیا به ویژه در کشورهای توسعه‌یافته بحث مولدسازی اموال دولت به عنوان یک تجربه موفق منجر به افزایش سرمایه و ایجاد ارزش افزوده شده است.

وی افزود: همه کشورهای پیشرفته در حوزه اموال و دارایی‌های خود امکان رصد و پایش دائمی دارند. در یکی از مطالعاتی که یک مؤسسه معتبر انجام داد، ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در زمینه مولدسازی مورد بررسی قرار گرفتند که نشان می‌دهد همه این کشورها بدون استثنا یا به بهترین جایگاه مولدسازی رسیدند که صد درصد انجام دادند یا بعضی از کشورها تا ۸۵ درصد مولدسازی انجام دادند.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: اما متاسفانه در کشور ما به دلیل دولت‌سالاری در حوزه اقتصاد، در حالی که جامعه و حتی خود دولت با چالش‌های مالی مواجه است، بسیاری از اموال و املاکی که استفاده مناسبی از آن‌ها نمی‌شود در اختیار دولت قرار دارد که همه این اموال باید مولد شوند.

وی تصریح کرد: پیگیری‌های خوبی در زمینه مولدسازی دارایی‌های دولت در استان داشتیم که امیدواریم با همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی با سرعت بیشتری به سرانجام برسد. دولت اموال بلااستفاده زیادی در استان دارد که هم ارزش افزوده و بهره‌وری پایینی دارد و هم سال‌هاست رها شده و استفاده مطلوبی نشده‌اند. این اموال و املاک باید شناسایی و بهینه‌سازی شود.

استاندار مازندران گفت: در اصل ۴۴ برای تحقق این هدف تلاش شد گام‌هایی برداشته شود، اما انحرافاتی ایجاد شد. این بار کارشناسان و مسئولان مرتبط ساختار محکم‌تری را ایجاد کردند و با جمع‌آوری تجربیات اصل ۴۴ به الگوی مناسبی رسیدند و مجلس شورای اسلامی با مصوباتی که انجام داد این برنامه را تعریف کرد.

ثروت‌آفرینی مولدسازی برای این استان

حسینی‌پور اظهار کرد: مولدسازی نوعی ثروت‌آفرینی برای این استان است. ما باید تولید ثروت کنیم. نباید اجازه دهیم ثروتی که متعلق به مردم استان است همینطور رها شود. اموال دولتی متعلق به همه ۸۰ منیلیون نفر است. چرا باید نسبت به مولدسازی که مجموعه‌های رفاهی دولتی استان که هم رویکرد مادی و هم رویکرد غیرمادی می‌تواند داشته باشد مقاومت داشته باشیم؟ می‌توانیم یک فضای خالی و بلااستفاده را به یک بخش تجاری و صنعتی یا فضای تفریحی و گردشگری تبدیل کنیم.

مقام ارشد مدیریت استان تصریح کرد: در استانی که سرآمد استان‌های کشور است و نخستین استان مقصد گردشگری محسوب می‌شود نباید این همه اموال دولت در بهترین مناطق ساحلی در اختیار دولت باشد و عموم نتوانند استفاده کنند.

وی افزود: بین فروش و مولدسازی تفاوت وجود دارد. ما باید حداکثر تلاش‌مان را کنیم که مولدسازی داشته باشیم، نه فروش. یعنی تا جایی که بتوانیم اموال دولت را در استان حفظ کنیم، اما این اموال و املاک مولد شوند.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: در مولدسازی اگر درآمدی کسب می‌شود در توسعه زیرساخت‌های استان استفاده خواهد شد. از این فرآیند رقم قابل توجهی به دست می‌آید که می‌تواند استان را متحول کند. اگر ما سماجت نکنیم و پیگیر نباشیم و زمین‌های زیادی که وجود دارد بلااستفاده بماند، در استانی مانند مازندران که زمین از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، سرمایه‌سوزی کرده‌ایم.

سود مولدسازی در جیب جامعه

حسینی‌پور اظهار کرد: اگر مولدسازی با یک مهندسی مناسب و حرکت فکورانه انجام شود آن بخش نگرانی‌ها هم برطرف می‌شود. بخش دولتی در این طرح می‌تواند به گونه‌ای رفتار کند که هم سود بیشتری از این مولدسازی ببرد و هم برای آحاد مردم بتواند در مازندران خدمات ارزان‌تر ایجاد کند. از این زیرساخت‌ها هم دولتی‌ها و هم مردم می‌توانند استفاده کنند.

وی با تاکید بر این‌که باید با طراحی مناسب مهندسی طرح جامع مولدسازی در استان انجام شود، اظهار کرد: معاونت عمرانی با فعال کردن مجموعه نظام مهندسی استان طرحی را آماده کند که بتوانیم ارزش افزوده اماکنی که در اختیار دولت است و تبدیل به مولدسازی می‌شود را محاسبه و استخراج کنیم. در این صورت خیلی راحت‌تر می‌توانیم با مجموعه‌های دولتی وارد مذاکره شویم و با استدلال بقبولانیم که این کار به سود خودشان و کل دولت و جامعه است.

استاندار مازندران راکد نگه داشتن املاک دولتی را یکی از دلایل گرانی قیمت ملک در مازندران بیان کرد و گفت: بلااستفاده ماندن و رها شدن این قبیل املاک که در مازندران زیاد هم هست از دلایل گرانی ملک و تورم در این حوزه است. یکی از راه‌های کاهش تورم همین است که زمین‌های دولتی در استان را مولد کنیم تا وضعیت از این بن‌بست خارج شود.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: در صورت جدی نگرفتن این موضوع مهم در استان ناچاریم نام دستگاه‌هایی که در زمینه مولدسازی همکاری نمی‌کنند را بدون تعارف رسانه‌ای و معرفی کنیم. در آزادسازی سواحل نیز وقتی با مقاومت مواجه شدیم ناچار شدیم سراغ رسانه‌ها برویم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: بدون استثنا تمام پلاژهای دولتی به جز آن‌هایی که صد در صد کاربرد آموزشی دارند مانند اردوگاه‌های آموزش و پرورش یا مجموعه متعلق به بهزیستی بقیه این مجموعه‌ها باید به سمت مولدسازی حرکت کنند. شاید ۱۰ درصد از این زیرساخت‌های رفاهی دولتی در استان از این نظر استثنا باشند. ۹۰ درصد دیگر باید وارد طرح مولدسازی شوند. ما آمادگی داریم هر چه سریع‌تر با موافقتی که مجموعه دولت کرد این کار را به نتیجه برسانیم و گره بزرگی از فضای اقتصادی استان باز شود.

به گزارش ایرنا، استاندار مازندران پیش‌ از این نیز در دیدارهای مختلف بر مطالبه مردم مازندران از دولت در واگذاری پلاژهای ساحلی دستگاه‌های اجرایی به بخش خصوصی تاکید کرده بود.

در حال‌ حاضر بخش وسیعی از مناطق ساحلی در اختیار نهادها و دستگاه‌های دولتی ملی است و سبب شده تا مردم از دیدن دریا محروم شوند.

براساس قانون هیچ دستگاهی نمی‌تواند مرکز رفاهی داشته باشد و صرفا با برخی تبصره‌هایی نظیر آموزشی، بخشی اعظمی از سواحل توسط دستگاه‌های دولتی تصاحب شده است.

اهمیت و مطالبه‌ای این موضوع از سوی مردم، باعث شد تا استاندار مازندران در دیدار اخیر خود با وزیر امور اقتصادی و دارایی بار دیگر بر لزوم تعیین تکلیف موضوع مولدسازی دارایی‌های دولتی از جمله پلاژهای ساحلی استان تاکید کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha