لتونی خواستار تداوم حمایت‌های نظامی غرب از اوکراین شد

تهران- ایرنا - رئیس‌جمهور لتونی از کشورهای اروپایی خواست تا با ارسال بیشتر سلاح به کی‌یف به حمایت‌های خود از اوکراین در مقابل روسیه ادامه دهند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از ای بی سی نیوز، ادگارس رینکویچ (Edgars Rinkēvičs) در مصاحبه با آسوشیتدپرس با ادعای این که روسیه در حال برنامه ریزی برای یک جنگ طولانی مدت در اوکراین است خواستار تامین بیشتر تسلیحات نظامی اوکراین از سوی کشورهای غربی شد.

وی با اشاره به نقش گروه واگنر در آفریقا و دیدارهای مقام‌های مسکو با مقامات حماس ادعا کرد که حمایت کشورهای اروپایی از اوکراین به نفع صلح جهانی خواهد بود.

گفتنی است لتونی که تا زمان فروپاشی در اوت ۱۹۹۱ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود ۲۱۴ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

رینکوویچ که قبل از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور لتونی به مدت ۱۳ سال وزیر امور خارجه این کشور بود حمایت از اوکراین و رژیم اسرائیل را دفاع از ارزش‌های غرب نامید.

رییس جمهور لتونی با طرح این ادعا که حمایت ها از اوکراین همچنان ناکافی است، پاسخ به درخواست ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود در مورد لزوم ارسال سلاح‌های بیشتر را جزو وظایف کشورهای غربی برشمرد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که از زمان آغاز جنگ در اوکراین ایالات متحده و اروپا میلیاردها دلار کمک مالی و تسلیحاتی به کی‌یف ارائه کرده‌اند.

رینکوویچ ضمن اعتراف به این که بسیاری از اعضای اروپایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هنوز به هدف صرف ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای بودجه دفاعی این پیمان نظامی نرسیده‌اند، افزود: لتونی انتظار دارد در سال آینده ۲.۴ درصد و در سال ۲۰۲۷ میلادی، سه درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه کند.

گفتنی است رییس جمهور لتونی برای ارائه پیشنهاد این کشور برای کرسی شورای امنیت سازمان ملل در سال‌های ۲۰۲۶-۲۰۲۷ در نیویورک به سر می‌برد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha